zaterdag 24 april 2021

24 april 2021


Dag van:
Willem en zijn speledingetjes.....
Hij zou de perfecte vertolking kunnen zijn van neef Herbert uit de familie Knots...
Mocht je die serie van vroeger niet kennen..?
Ik zou 'm zeker even opzoeken... want met tante Til's kloddertje roze hier en kloddertje roze daar, wordt jouw dag helemaal top....!
Neef Herbert heeft dus zijn speledingetjes....
Neef Herbert is een opgewekt groot kind met een gevoelige kant...
Elke dag stapt hij na zijn werk even langs bij tante Til waar hij wordt geaccepteerd zoals hij is.... en thee met bonbonnetjes krijgt die hij gemoedelijk met tante Til opdrinkt om daarna met zijn speledingetjes in de weer te gaan....
Ik denk dat men hem heden ten dage autist zou noemen.... of in ieder geval iemand met autistische kenmerken... iets binnen het ASS spectrum....

Voor vandaag heb ik mijn schoonzoon gevraagd langs

te komen om Willem met zijn speledingetjes op weg te helpen...
Een soort spelbegeleiding maar dan anders...
Want onze Willem mag dan graag spelen.... dingen in elkaar zetten of installeren kan hij dus niet...
Laten we zeggen dat hij hierin ernstig op oma Knots lijkt... vergeetachtig en onhandig maar met een groot moreel besef....
De onhandigheid zorgt er echter voor dat er regelmatig grote rampen in huize Knots plaatsvinden....

In de middag komt mijn schoonzoon in het prettige gezelschap van mijn twee kleindochters die op de bank duiken, niets hoeven drinken... maar "aardbeien lusten we wel oma".....
En zo zitten die twee, mobiel in de ene hand, vorkje in de andere, even later op de bank te 'weetikvelen'.....
Ik zal ze dus maar niet vragen of ze tomaatjes komen zaaien of de waterlelie in de sloot willen helpen zetten....
Dat kunnen oma's tenslotte ook zelf....


Al enige tijd geleden schreef ik over de rampen met de televisie....
Nou ja... voor Willem een ramp maar voor mensen met geduld geen onoverkomelijkheid.....
Maar Willem kreeg het voor elkaar na één telefoontje en heeft een superdeluxe nieuwe geupdate mediabox gekregen mét....tadaaaaaa.... een afstandsbediening met spraakherkenning....
Hij popelt om ermee aan de slag te kunnen...
Maar tja... zo'n ding moet je aansluiten....
En nou kan Willem goed BEsluiten maar AANsluiten daar heeft hij geen kaas van gegeten...
Schoonzoon wel....
En nadat we zijn nieuwe Mercedes hebben bewonderd, gaat hij aan de slag...
Op de doos staat "in 15 minuten gefixed"..... onze schoonzoon doet het in minder......
En dan.....
Oooooooh Wampie... dat beeld is veel scherper......
Oooooooh Wampie.... moet je het geluid horen....
Oooooooh Wampie.... kijk eens hoe makkelijk je nu opneemt.... ik kan zelfs terugkijken.....
En het oooooh en het aaaah blijft zo nog even doorgaan....
Maar dan.....
Dan ontdekt hij de spraakbesturing.....
En ja hoor... Willem heeft zijn eigen tv slaaf....
NPO 1....... EUROSPORT.......ESPN....... STUDIO SPORT....
Hij beveelt de slaaf van kanaal 1 naar 540.... en weer terug....
Hij beveelt de slaaf van sport kanaal naar sport kanaal...
Zijn gezicht wordt steeds vrolijker....
Willem heeft zijn slaafse speledingetje......
En voorzichtig begint hij te polsen of we ook niet zo'n Google ding moeten hebben die de lichten voor je aandoet of zachter draait.... de muziek voor je aanzet... de gordijnen voor je dichtdoet....
Nou Willem... ik dacht het niet....!

Volgende speledingetje......

Arme schoonzoon....
In Willems auto kun je handsfree bellen.....
Druk op een knop en dat ding belt vanzelf .... je hoeft niks vast te houden.... en je praat gewoon terwijl je rijdt....
Gezegend de mensen die in zijn contactenlijst in zijn mobiel staan want geloof me... dat ding gaat uitgeprobeerd worden....
Maar... schoonzoon moet het alleen wel eerst even installeren....

De kleindochters zijn aan hun tweede bordje aardbeien begonnen.... hoeven nog steeds niks te drinken.... kijken nog steeds op hun mobieltjes.... dus ik ga die waterlelie eens dopen....
Bakje....kleikorrels erin..... potgrond erin....... mesttablet erbij.... stekje erin....grind erop.... op mijn buik op de vlonder..... onderdompelen maar...
Hooooooooo... de handel komt bovendrijven..... 
Ach natuurlijk.... eerst even goed nat laten worden....
Bakje met restanten weer uit het water.... extra potgrond erop die ik gelukkig nog had.... onder de buitenkraan.... in laten zinken.... volgende poging....
Hooooooooo.... de handel komt nog steeds bovendrijven.....
Derde poging.... vierde poging.... bakje op de bodem, stekje drijvend aan de oppervlakte....
Oma half te water om de stek te redden...
Gelukt....
Weer van op de buik houding naar rechtop stand.... en mijn hoofd aan het werk zetten...
Wat nu te doen...?
Bakje weg... potgrond, grind en kleikorrels weg... stekje in de hand...
Ik kijk ook me heen... ontwaar een terra bloempot met gat aan de onderkant... ik wurm de stek erdoor.... duik weer op mijn buik op de vlonder... bloempot zinkt... stek blijft zitten...
Missie waterlelie gelukt....

Dan gaat mijn mobiel...

Daar zul je het hebben...
Willems speledingetje werkt....
En ja hoor....
Wampie!!!!!!!!.... ik bel vanuit de auto....!!!!!!
Wat fijn lieverd... maar ik ga nu even mijn handen wassen...
Ik steek mijn handen over de kraan.... de telefoon....
Wampie!!!!.... hij doet het nog hoor... dit werkt zo geweldig.....
Wat fijn lieverd.... maar ik wil nu graag even mijn handen drogen....
Ik loop naar mijn kleindochters... telefoon....
Wampie!!!!!!......Kun jij mij ook eens bellen....?
Ja hoor lieverd dat wil ik.... en ik bel terug....
"Ja wauw, dat werkt ook".....
Doei Willem....
Ik zit nét op de stoel..... telefoon...
Wampie!!!!... ik kom naar binnen hoor....
Fijn Willem.... en bel maar niet als je binnen bent want mijn ogen werken nog goed....!

Willem is binnen... schoonzoon en kleindochters zijn vertrokken....
De kamer is gevuld met commando's.... RTL7..... NPO2..... kanaal 340...... radio arrowjazz.....
Zeg Willem.... ik ga even boodschappen doen hoor....
"...... TELESHOPPING....."
Ik ben net de straat uit.... telefoon....
Ik druk het knopje op mijn stuur in...... ik heb immers allang handsfree bellen in mijn Peugeottertje....
"Wampie!!!!!!!..... bel je nou ook handsfree.... vergeet de keukenrollen niet...."
Goh Willem.... heb je het je tv slaaf al gevraagd....?
"Ja... maar dat herkent hij niet," grinnikt Willem....


Jullie willen niet weten hoeveel zenders ik vandaag gezien heb...
Naast Netflix nu zelfs ook Prime Video.....
Maar als 'de verraders' op tv komen kan hij zomaar toevallig zijn tvslaaf afstandsbediening ineens niet terugvinden....
Nou ben ik even niet de getrouwe maar de verrader.... want toevallig weet ik wel waar die is....
Buiten Willems spreekveld in ieder geval....

Enfin... ik ben nu boven.... blog schrijven... lezen... je kent dat wel....
Nee, van slapen komt niks nu
...."SBS6"......"BBC".... "EUROSPORT"....
Ik vraag me af hoelang zo'n tv dit pikt.......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten