donderdag 8 april 2021

8 april 2021


Dag van:
 Iedereen vindt het mooie mensen....
Met hun donkere indringende ogen en hun vaak prachtig glanzend zwart haar...
En veel modeontwerpers laten zich inspireren door de kleurrijke kleding...
Hun muziek ontroerd en oogst bewonderende blikken....
En soms kan ik er jaloers op zijn dat zij hun vrijheidsdrang ook omzetten in leven in vrijheid.... 
Alhoewel.....
Maar wat ik niet wist is dat hun afkomst Indiaas is...
De zigeuners.... de Rroma....

Zo'n 400 jaar na Christus begon een groep mensen in India te reizen... een nomadisch leven te leiden...
Ze onderhielden zichzelf door diverse kunsten en ambachten uit te voeren....
Hun trek naar Europa verliep in fasen...
Drie fases onderscheiden we hierin...
1. Door de grote onderdrukking in India in de 10e eeuw,  verlieten zij hun land en trokken naar Perzie en Arabie....
2. Rond de 14e eeuw trokken zij verder...
De reis ging van zuid West Azië naar Europa....
3. Ik de 19e-20ste eeuw naar Amerika, maar... dat deed maar een beperkte groep....
In de middeleeuwen... en tot rond midden de 18e eeuw werden zigeuners gebruikt als slaven....
Zo rond de 19e eeuw begonnen ze van zich af te bijten... werden ze mondiger... en werden daarin bijgestaan door bijvoorbeeld de kerken....
En was rond 1860 dan de slavernij afgeschaft.... de discriminatie bleef... en in de tweede wereldoorlog werden er zo'n anderhalf miljoen zigeuners vermoord door Hitler.....


Nog steeds zijn er zo'n 12 miljoen zigeuners... maar hoezeer ik hierboven ook schrijf dat ze bewonderd worden, zo verguisd worden ze ook.... en vormen ze vaak de hoofd personages uit slechte verhalen...
Vieze mensen, slechte mensen, oplichters, boeven volkk, los levend van alle weten en regels...

Nou weet ik niet hoe het met jullie zit, maar ik ken(de) nogal wat zigeuners....
Zelden kwam ik in zo'n schone woning als bij hen.....
Zelden zag ik kinderen met zo'n duidelijke moraal opgroeien... en ja... eigen wetten en regels.... die ik niet altijd 'minder' zou willen noemen...
En zelden zag ik zoveel talent op welk kunstzinnig gebied dan ook....
Een van mijn moeders goede vriendinnen was de ex van..... de familie Weis... en bekende zigeuner familie...
Ze loopt al in de 90.... maakt de meest fantastische schilderijen.... en nog steeds ga ik daar op bezoek....
Haar dochters en kleinkinderen, die ik ook ken, hebben de prachtigste namen....
Hun namen op zich zijn al liederen en vormen een melodie....
En altijd... ALTIJD ben je er welkom.... zomaar... plots.. onverwachts....


En ja, er zal ook heus slecht volk rondlopen....
Tussen ons niet dan...?
Maar noem ze nooit asociaal.... want het is niet hun sociaal zijn maar het is ons eigen wantrouwen en minachtend handelen...
Door ons toedoen ze te discrimineren belandde een (klein) aantal in het grijze circuit....
Hoe moesten zij anders hun kinderen te eten geven.... en tot wel volk of welke stam behoren ze....?


Waarom ik het schrijf...?
Het is vandaag de dag van de zigeuners....
Van het reizende volk...
Van het volk met een eigen identiteit... terwijl ze het daar nog vaak mogelijk mee hebben...
Want zijn ze nou Aziaten of Europeanen...
Laten wij het nou eens en voor altijd eens zijn.... en vooral weten dat het MENSEN zijn die een beetje anders leven dan een gemiddelde burger....and so what....

Vandaag heeft deze burgerlijke dame samen met haar burgerlijke heer de belasting ingevuld...
Voor het eerst in zo'n veertig jaar met hulp van een deskundig iemand...
Onze reactie....?
Hebben wij daar even jaren en jaren boven zo'n pokke formulier zitten zweten.... voor Jan Doedel....
De hulpvaardige... zelf werkzaam bij de belasting doet pief....poef..paf... klus geklaard...
Geploeterd heb ik al die tijd op ANBI nummers van onze goede doelen... berekeningen.... moeilijk doenerij....
Daar kijkt de belasting niet eens naar is zijn antwoord... dus pief, poef, paf.... hooguit tien minuten...klaaaaar... heb je nog een kop koffie....
Geen kamer, tafels, stoelen bezaaid met papieren, jaarnota's..... rente vrije overhevel voeten... drempels en weet ik veel....
Geen geïrriteerde Willem die scheldend en tierend door de woonkamer stampt..... het zweet parelend op zijn voorhoofd...
Pief  paf, poef en een fles likeur....
Oh ja... en teruggave.... erg fijn dus....
En de kop koffie....
Dit ga ik dus nooit meer zelf doen hé, dat snap je....


Tja... en verder wordt Willem morgen ingeënt....
Jahaaaaa met het omstreden AstraZenerca.....
Maar hij is boven de 60....
En ik word dus nog niet ingeënt... en ik snap er niks van....
Werkend in het zorg onderwijs,  te dik, risico groep hoge bloeddruk en schildklier plus artrose maar mijn pensionada gaat voor....
Nou ja, zo gaat dat dus...

Nou slaap ik er niet minder om hoor...
Om mij heen... zelfs in de dichtste nabijheid vallen ze met bosjes om....
Ik zie door het corona, quarantaine, test fase bos de bomen niet meer... maar ik blijf staan...
Af en toe een snottertje, hoestje, benauwdheidje maar de corona lijkt te begrijpen dat ik niet op hem zit te wachten....

Nee da's gekheid... ik ga morgen toch maar eens bellen.... het gaat al te lang goed en je moet het noodlot niet willen tarten....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten