vrijdag 2 april 2021

2 april 2021


Dag van:
 Vier uur was het vanmorgen...
Het hele debat af gekeken... en tussen wat je wil, kan en moet geloven zit een wereld van verschil.... of misschien juist niet.....
Misschien ligt het wel heel dicht naast elkaar....
Belangen, gunfactoren, afgunst juist misschien, wraakzucht,  .... ik zie het allemaal voorbij komen....
En niemand kan in iemands hoofd kijken...
Wat de één een gespreksonderwerp wil doen lijken kan voor de ander wel een vluchtige opmerking zijn geweest...
Hoe het gezegd is, hoe het vertaald is, hoe het geïnterpreteerd is, hoe het bedoeld is... wie zal het zeggen....
Het is wat je wil zien denk ik....
En hoge bomen bomen veel wind.... dat moeten die bomen zich dan misschien alleen wel beseffen......

Je kunt de televisie, radio, mobiel niet aanzetten of je hoort erover, je kunt je krant niet openslaan of er staat wat over...
En vooral.... iedereen denkt er wat over....
En ik.....????
Ooit.... ooit.... werd ik eens beticht van iets dat ik niet gedaan had....
Écht niet gedaan had... terwijl al het bewijs tegen me was....
Het werd hoog "gespeeld" .... 

Het was die keer dat ik me besefte hoeveel posities met belangen er spelen die allemaal buiten schot willen blijven....
Waar fouten of missers gemaakt worden, van waar men zelf buiten schot wil blijven, zoekt men een pispaal.... .
Wat me het meest is bijgebleven van die rol is hoe verdomd eenzaam je bent....
Hoe ongelofelijk alleen je staat....
Het zal daarom zijn dat óók ik niet objectief ben nu inzake de nacht van Rutte....
Het zal ook daarom zijn, dat als Willem en ik terugkijken naar the Passion, omdat we die gister gemist hebben, ineens anders naar het verhaal kijk....
En natuurlijk door de muziekkeuze van dit keer...
Altijd weer ben ik geroerd.... maar dit keer.....
Dit keer voel ik de steen op mijn maag, de pijn in mijn keel die zich samenknijpt...... en voel ik weer die immense eenzaamheid....
De drie eenzaamheid... die van Jezus, die van Rutte, die van mezelf van toen....
Het verlammende gevoel van wat er gebeurd, de angst van overgeleverd zijn,  de pijn van onrecht en niet begrepen worden, de radeloosheid om wat komen gaat....

Jezus liet zijn angst zien.... prachtig hoe dat in the Passion vertolkt werd...
Rutte bouwde een muur om zich heen.... speelde een rol...
Ik vocht me een weg terug die ik eigenlijk niet had moeten hoeven bevechten....
Jezus stond op..... ik ook..... ben zo benieuwd hoe het Rutte verder zal gaan....
Maar de wonden van spijkers... de wonden valse aantijgingen zijn nog steeds zichtbaar...
Hoe zal het met de wonden In het kabinet en bij Rutte gaan....?

Vandaag is goed vrijdag....
Het laatste avondmaal van de witte donderdag is al verteerd.....
Vandaag de kruisiging....
Het zal het rare emotionele zijn dat me daar bij stil doet staan dit keer...
Of misschien wel die vrije dag...
Andere keren werkten we gewoon door....
Dit keer niet....
Of misschien wel de kruisiging van Rutte gister.... terecht of onterecht....
Of misschien wel dat telefoontje vanmiddag van die mevrouw die me vraagt of ik de vluchtelingen kinderen in de kampen van Lesbos wil steunen....
Maar jemig wat bestaan er veel kruisigingen nog steeds.....

Mensen die ten onrechte zoveel doormaken....
Onterecht vermoord worden....
Of onterecht veroordeeld....
Mensen voor wie geen Pasen bestaat omdat ze nooit meer op zullen staan....
Voor wie het wil geloven komen ze dan tenminste wel in de hemel.... en is het leed geleden...
Het leed dat niet had plaats hoeven vinden...

En dan kom je toch op dat woordje macht...
Macht waarvoor notabene dertien definities voor in de encyclopedie staan...
- Het vermogen of de kracht om iets te laten doen zoals jij het wilt
- Macht als wiskundige term... 
- Macht als politieke macht.... De invloed die iemand uitoefent om iets gedaan te krijgen...
- Macht als sociale macht... het vermogen om iemand jouw wil te laten uitoefenen of uitvoeren...
- Macht in de zin van de baas 
- Macht als eigenschap...
- Macht in de zin van capaciteit van groepen of individuen met belangen...
- Macht in de zin van positie of functie....
Enz....
Macht, autoriteit, bedwang, bestuur, bevoegdheid, bewind, gezag, heerschappij, invloed, kracht, massa,  meerderheid, mogendheid etc....
Het is een al oud begrip... en natuurkundige wet.... het recht van de sterkste....
De zwakste overleven niet in de dierenwereld...
De plant onder de hoge boom met groot bladerdek door de zon wegneemt, past zich aan.... neemt genoegen met andere behoeften...

En nou zijn wij wel toebehorend deel van de natuur... maar we zijn geen dieren...
Tenminste... daar wil ik in blijven geloven terwijl ik het ook anders zie gebeuren....

Macht staat tegenover "niet bij machte zijn"...
En misschien hoeft macht ook geen vies woord te zijn....
Het ligt er immers aan hoe je met die macht omgaat...
En dan ook nog.... heb vertrouwen dat jouw invloed,  als zogenaamde machteloze, er wél toe doet....
Tja... makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten