woensdag 21 april 2021

21 april 2021


Dag van:
Mijn Schotse ruit
Mijn Inver(pri)n(s) ess
Zo klein in een glazen huisje
Zusje van een Isamuisje
Mijn ienemiene klein
Bleek zo'n vechtertje te zijn
En toen was je twee
En kwam terug overzee
Met een Schots accentje
Maar oma verwent je
Mijn 'wat werd je groot'
Mijn dolle malloot
Mijn twinkellichtje
Mijn guitegezichtje
Mijn schetenplaneet
Die alles en alles van de dieren weet
Mijn "Oma ik lust alleen maar chocolade"
Mijn humeurtje van 360 graden
Mijn "kleine clown" met je wiebelneus
Mijn "nu ben je groot, ja het is heus"
Mijn "twaalf heerlijk bij je jaren"
Mijn "Gaat nu naar de middelbare"
Mijn kleine meisje is nu groot
Maar blijft de gekste liefste leukste mafste grappigste malloot......

Een feestje dus!....
Eerst maar eens aan het werk....
De ochtend vliegt om....

Dan sta ik op het punt om naar de jarige te gaan....
Ik loop naar mijn klasdeur....."mag ik je iets vragen?".....
En dat mag altijd natuurlijk....
Op vraag komt antwoord en wedervraag en antwoord en wederweder vraag... en zo staan we al gauw twintig minuten te babbelen en ervaringen uit te wisselen....
Maar dan kan ik toch naar de jarige toe....
Ik ben halverwege de gang "Oh Wampie, wacht even ik moet nog wat overleggen"...
Ik stop weer en overleg.... medische dingen dit keer...
Zo sta ik zo'n tien minuten te overleggen....
Maar dan kan ik toch echt naar de jarige toe.....
Ik ben aan het eind van de gang..... de schoonmaakster begint gezellig een gesprekje.... altijd gezellig natuurlijk.... even niet over school praten maar over hard werken en schoonmaak ervaringen....
Zo sta ik al gauw tien minuten te babbelen... maar dan breek ik toch het gesprek af....
Volgende keer kletsen we weer verder oké...?!
En dan kan ik eindelijk naar de jarige toe....
Ik stap de hal in en daar komt iemand om de hoek rennen..."Wampie, Wampie... jou moet ik net hebben"...
Een overleg... uitleg.... en weer overleg.....
Zo sta ik al gauw weer een kwartier te praten....
Een afspraak maken dan maar....
Goed plan.... want ik wil echt weg...
Ik had er al moeten zijn....
En dan..... neem ik een spurt door de rest van de hal, druk op de rode knop en vlieg de deur uit, de auto in...
Ik ben op weg naar de jarige....


En jarig is ze die dame....
Eerst het cadeau waarin gamen en tekentalent verenigd worden..... je gamefiguren leren natekenen...
En dan het spannendste... op oma's telefoon... in oma's bankapp het bedrag overmaken dat je voor je verjaardag krijgt...
Alleen de pincode doet oma zelf.....
En kijk... op oma's telefoon staat nu een min bedrag en op Britt's telefoon staat dat bedrag in de plus....
Glinsteroogjes raken mijn hart....

De andere kleindochter (bijna 17) komt ook binnen...
Of eigenijk buiten, want we zitten in de zon....
Ze studeert voor laborant maar de bedoeling is dat ze later voor de NASA gaat werken om stenen en ander micro biologisch materiaal te analyseren....
Of zoiets, zeg ik er dan altijd bij.... want ik snap er geen snars van....
Natuur en scheikunde is mij op de middelbare cadeau gedaan met een zes door mijn docent omdat het me gewoon niet bij te brengen was en ik die vakken toch liet vallen...
Op een IVO kon dat namelijk omdat je daar met maandtaken werkte....
Dan volgt er een pracht verhaal over moleculen en atomen straganen, stragenen,stragynen of weet ik veel....
Maar het mooiste is wel dat ze ons vertelt over de corona therapie.....(Ik wist niet dat dat bestond op scholen)....
Ze werken dan met metaforen; uilen en olifanten... ofwel helpende en niet helpende gedachten...
Echt super dat dit op scholen gedaan wordt...
En ze vertelt verder...

Mijn kleindochter heeft het niet makkelijk....
Visueel ruimtelijk hoogbegaafd.... en dan denken de mensen dat je dan maar zo makkelijk leert.....
Ze zien niet de chaos van alles wat je wilt weten en in je opneemt met je doet... en met niet geordend krijgt.... je daardoor niet plannen kan omdat er steeds meer bijkomt....
En dan is er die docent.... die docent waarvan je zou willen dat elke docent zo zou zijn....
" maar Isa als jij visueel ruimtelijk hoogbegaafd bent dan visualiseer ik het toch voor je".....
En zo ontwikkelde die docent een manier om de methode chemie visueel inzichtelijk te maken...
Ze maakte van de moleculen letterlijk mollen.... en Isa bedenkt er de ezelsbruggetjes bij....

En de jarige....?
Die staat brownies te maken... en poffertjes te bakken....
Oma ik heb een rol in de eindmusical en het is maar goed dat het een rol is want ik ben zo helemaal niet....
Mijn banjer... ze noemt zichzelf gangster.... speelt een sexy fotomodel....
En als die draak nou ergens een hekel aan heeft is het sexy en fotomodellen....
Liever is ze Freek Vonk.....Attenborough... of andere door het slijk rollende natuur freak....
School vind ik maar niks oma... maar ik kom er wel hoor later.....
Nou tutje.... dat gelooft oma ook zeker wel...


Ik ben weer thuis... wil in bad...
Telefoon.... oud collega die om raad vraagt in verband met een vacature cq sollicitatie....
In zit in bad....
Telefoon..... lang gesprek....
Ik wil mijn haar wassen.....
Telefoon... over de telefoon van zojuist..... nog langer gesprek....

Wat ik vandaag ook wil...... er komt altijd wat tussen....
Benieuwd wat me vannacht wakker zou kunnen houden....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten