dinsdag 27 april 2021

27 april 2021


Dag van:
Hoe het dan ook zij op Koningsdag.... corona of geen corona... ik blijf op 27 april altijd wakker worden met dat speciale gevoel....
Ik denk door al die jaren de mooiste herinneringen die zo vast in mijn geheugen, lijf, ziel, zitten....
Natuurlijk heeft een jaar veel mooie feestdagen...
Ik zou Sinterklaas niet willen missen....
Maar die Koningsdag.... of voorheen Koninginnedag.. is voor mij toch de aller allermooiste dag van het jaar....

Van jongs af aan heb ik dat al.....

Samen met mijn vader de vlag hijsen...
We hadden een scheepsmast in de villatuin staan...
Eerst gingen alle scheepsvlaggen aan de zijmasten.... 
Van die kleine driehoeksvlaggetjes die allemaal een betekenis hadden, die mijn vader natuurlijk allemaal kende en ons bij elke gelegenheid dat ze opgehangen werden, die betekenis weer vertelde.... licht geërgerd dat wij ze nou nog niet kenden...
En dan de grote rood, wit en blauw vlag....
Oh wee als die in aanraking kwam met de grond....
Dat was schennis... welke schennis dan ook.....
Als laatste dan de oranje wimpel..... en.... het volkslied....
Twee coupletten...!


Op sommige Koninginnedagen herhaalde zich dat als we naar scouting moesten...
Natuurlijk als Koninginnedag op zaterdag viel...
Was het op een doordeweekse dag... dan de herhaling op  school.... en nog een keertje tijdens de aubade op het stadhuisplein waar je met de klas samen het Wilhelmus wéér zong....
Twee coupletten....!

Soms had je daarna de versierde fiets optocht,  als we mee mochten doen van onze ouders want belangrijker vonden zij dat wij het defilé zagen.... maar daarna dan toch naar het plaatselijke sportpark waar de kinderspelen waren.... om afsluitend uit eten te gaan...

Oh wat was ik, ondanks de leuke spelen,  blij dat ik op mijn zestiende zelf weg mocht... de Arnhemse kroegen in... de Korenmarkt op... je vrienden en (oud) klasgenoten ontmoeten.....
Het voelde jaarlijks als een reünie... en dat voelt het nog steeds....

De Korenmarkt werd Rijnkade en Jansplaats, toen de

kinderen kwamen...
Maar niet voordat we eerst rond de school van de kinderen aan de spelen en de loterij meededen....
Leuk voor de kinderen.... ook voor de ouders... die elkaar later weer troffen in de stad....
De kinderen die hun moeder voor het eerst bier zagen drinken...
Ik vond bier afschuwelijk.... behalve op Koning(inne)sdag.....
Sateetje van de bbq bij de slager en áltijd het broodje kebab uit ons favoriete kebab zaakje....

Om weer later de vrijmarkten af te lopen met mijn vriendinnetje toen de kinderen hun eigen weg gingen....
En na verguld de aankopen van de vrijmarkten thuisgebracht te hebben,  met Willem de Rijnkade op.... de vrienden van de kliek opzoeken... uit eten gaan en daarna het vuurwerk bekijken....
En zo doe ik dat tot op de dag van nu nog.....


Nou ja... als het 'andere nu' voorbij is dan....
Het andere nu van corona...
Willem die op de fluit het Wilhelmus speelt....
Geen vlag want we moeten nog steeds zo'n ding aan de buitenmuur maken waar de vlaggenstok in moet...
Geen oranje tompoucen want Willem is meestal rond deze periode voor de zomer op dieet....
Maar wel de tv.... de kinderen in de tuin... en uit eten thuis....

Maar het gevoel bleef....
Ook vandaag...!
Wat een juweeltje van een staaltje tv.... van een super Koningsfeest....
Misschien wel juist omdat het net was alsof ik niet naar een koninklijke familie zat te kijken, maar naar een bijzonder gezin...
Een bijzonder gezin die een speciaal dagje uit hadden....
Gewoon gezellig met z'n vijven leuke dingen doen...
Dingen die met de toekomst te maken hadden...
Geen koning maar een vader die trots op z'n dochters was...
Geen koningin maar een moeder met een waaks oog.... oplettend dat haar dochters geen verkeerd woord zouden zeggen.... aanwezig was....
En natuurrijke voel je dat Amalia écht al wel wat media training heeft gehad... nou en....
En natuurlijk zag je dat Alexia al best wat prinsessenallures heeft... nou en...
En natuurlijk zag je die lieve wat verlegen en misschien wel vergeten jongste van de drie, Ariana onzeker oogde..... ach wat een liefie.....
Maar wat genoot ik van dit gezin....


En wat genoot ik ook van alle bijdragen....
Koningin voor één dag.... omdat je prachtige foto's maakte van kaarsjes voor ramen voor je zieke buurman....
Kinderen dit de koning wensen stuurden....
Een geweldig indrukwekkend ballet met drones... 
Maar bovenal... Simon Dogger....
Die zijn gemis omzette in verlangen... 
Die de glimlach wilde voelen....
Die een apparaat ontwikkeld die dat kan.... de oplossing met gelijkwaardigheid...
Lieve grappige emotie fluisteraar.... 

Dan komen de kinderen en kleinkinderen...
Het is een gezellige drukte in de zon aan het water...

En wat nou als we lekker uit eten gaan.... maar dan thuis....
We zoeken een Indiaas restaurant uit een laten een uitgebreid menu bezorgen...
En oh my..... wat hebben we gegeten... gesmuld... gebunkerd... en de vingers erbij afgelikt...

Het avond dilemma....

Normaliter zouden we nu op een plein staan om naar muziek te luisteren en dan afzakken naar de kade... voor het vuurwerk...
Wordt het dus het concert van de streamers... of toch die film van Herman Finkers....?
Die laatste kunnen we opnemen....
Ja maar ook wel leuk om nu te kijken om er morgen over mee te praten....
Weet je wat.....?
Een klein stukje concert... ik heb tenslotte de kaartjes... en dan gewoon overschakelen naar de film....
Dachten we....
Maar al snel zijn we één van die 2 miljoen anderen uit dat ene land van 90 andere landen die het concert volgen.....
We vergeten de tijd... we vergeten de omgeving waar we zitten...

We galmen mee .... we dansen mee......
We vieren koningsfeest.... opgaand in het plezier.... opgaand in de verbinding....

Oké... de film hebben we nog niet gezien...
Maar zeg nou zelf... wie kan er nou zeggen dat hij naar een feest is geweest in het paleis....
Nou ja...2 miljoen anderen misschien.....

Vandaag was Koningsdag...2021.....
Corona proof... en samen sterk....
Met een super Koningsdag gevoel.....
En eindelijk sinds hele lange tijd voelt mijn lijf weer ontspannen.... en is het rustig in mijn hoofd....

Lang leve de Koning
HOERA HOERA HOERA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten