donderdag 22 april 2021

22 april 2021


Dag van:
De dag van de aarde....
En dan denk ik... hoe vul ik een dag van de aarde in....?
Kijk ik naar de aarde als planeet in een stelsel... ronddwalend in een universum vol andere planeten...?
Of vul ik die dag in als de planeet waarop ik leef.... met ruim 7 miljard anderen....
Ik kan me bij de eerste zo weinig voorstellen...
Als ik gisteren mijn kleindochter hoor zeggen dat ze laborante bij de NASA wil worden om microben van andere planeten te onderzoeken, denk ik.... hoe dan... hoeveel dan.... welke dan... waar dan...?
Ik kan me geen voorstelling van een oneindig universum maken waar alles ver weg is en als het dichterbij komt je weer een volgende 'ver weg'  hebt... en dat eindeloos door....
Nooit, nooit zullen we van alle planeten weet hebben....
Ik geloof stellig dat er ergens nog meer vormen van leven zijn...
Maar nog stelliger ben ik dat dat zoeken naar een speld in het universum in.... hooiberg mag ook maar dan zou je meer kans maken... een hooiberg is immers wel eindig....

De aarde die ik bevolk met 7.6 miljard anderen ligt ietsje dichter bij mijn voorstellingsvermogen...
Een grote ronde bol... met een kern van metaal.... de buitenkern gloeiend heet en vloeibaar.....
Daarboven harde lagen van diverse soorten grond en veel véél water met drijvende continenten....
En hoe het leven daar ooit ontstaan is.....?
Ach daar zijn zoveel theorieën over...
En nog nooit is wie dan ook erin geslaagd om het werkelijke ontstaan ervan te bewijzen...
Voor mij hoeft dat ook niet...

Ik hecht waarde aan het feit dat we er zijn en aan een ietsepietsie dat gevoel dat we hier niet zomaar zijn maar onstaan uit een allesomvattende energie en liefde....
Wel weten we dankzij de biogenese dat het begin van leven ontstaat uit zijn vorige soort...
Biggen komen uit varkens, kalveren uit koeien en een paard zal nooit een leguaan voortbrengen of een schaap een krokodil....
Daarbij zal een kip nooit verkleuren als een hagedis of een geit aan lianen hangen....
De waarheid hiervan werd gedocumenteerd door Louis Pasteur..... ja die van de gepasteuriseerde melk....
Generaties voor Pasteur dachten nog werkelijk dat als je tarwekorrels in een doek stopte en die in de schuur legde dat er dan muizen uitkwamen... of... als je vlees op het aanrecht liet liggen dat vlees maden produceerde....
Er is inmiddels geprobeerd leven te scheppen uit niet levende stoffen ....
Conclusie: Er is nog nooit leven geschapen uit iets dat niet leeft.... nog nooit één enkel geval van spontane generatie gecreëerd....
Uit fossielen kan belangrijke informatie gehaald worden over vroeger leven...
En ook hieruit blijkt; alles klopt en alles is in aanleg aanwezig en dus klaar....


Weet je trouwens hoe oud de aarde zou kunnen zijn....?
De werkelijke leeftijd weten we nooit.... dat is een strijd tussen evolutionisten en gelovigen die er allebei hun rekensommetjes op na houden....
Maar stel dat we uitgaan van het tellen van de generaties mensen, dan zou de aarde zo'n 6000 jaar oud kunnen zijn...
Het klinkt misschien raar... maar dat vind ik toch nog betrekkelijk jong....

Wat ik eigenijk ook zo uniek vind is dat ieder dier weet waar hij moet wonen...
Zet een kameel niet op de noordpool neer en een pinguïn niet in de woestijn...
Mensen wonen overal... wat zijn we dan toch een typisch soort zoogdier....
Toch denk ik dat ik best wel een beetje geschapen ben voor dit kikkerlandje... ik heb een huid die de seizoenen aankan...
Ik geloof dat ik me in de tropen gauw zou vervelen qua weertype...
Maar... in principe zou het kunnen....

De aarde draait om zijn as....
Daar doet hij 24 uur over...
Tegelijkertijd draait de aarde om de zon.... en dat in 365 dagen...
En dat alles doet de aarde met een snelheid van 1600 kilometer per uur...
Gekke vraag misschien.... maar wat zou er nou gebeuren als we stoppen met draaien....?
Vergelijk dat nou eens met een auto of vliegtuig dat enorm hard moet remmen...
Je vliegt naar voren en alles om je heen vliegt om je oren....
Precies dat gebeurt er ook als de aarde stopt....
Alleen vliegen er dan geen koffers of handtassen om je oren maar huizen, bomen, auto's, kantoren....

Daarbij zorgt de snelheid van 1600 km per uur voor het middelpuntvliedende kracht....
Een soort centrifuge... of zoiets als dat de auto een scherpe bocht naar rechts maakt, jij precies de andere kant dan op gaat...
Als die middelpuntvliedende kracht stopt stroomt het oceaanwater niet meer richting evenaar maar richting de polen en komen alle continenten onder water te staan....
Maar dat is nog niet alles....
Één kant staat naar de zon, de andere naar de maan...
Één kant is dus snikheet, de andere ijskoud.... daar groeit niks... terwijl de warme kant verdord...
Nou ja... we hoeven er niet over na te denken want we draaien lekker...
Zonder duizelig te worden... of misselijk... zelfs zonder dat we voelen dat we 1600 km per uur ronddraaien....
En toch....
Toen de maan nog niet bestond... miljoenen jaren geleden... en er nog geen mensen op woonden... toen duurde een dag op de aarde maar twee uurtjes....
De maan kwam ..... en de aarde begon langzamer te draaien...
En nu.....?
Nu draaien we al langzamer dan vele jaren geleden... en zullen we in de loop der tijd nóg langzamer gaan draaien...
Geen zorgen... wetenschappers hebben uitgerekend dat het nog miljoenen jaren duurt voor de maan, dankzij de zwaartekracht die de maan en de aarde op elkaar uitoefenen, de aarde helemaal tot stilstand brengt....


Nu is er op een dag als vandaag... 'de dag van de aarde'... natuurlijk heel veel stilgestaan bij ons milieu, de natuur, klimaat... enz enz....
Zelf moest ik denken aan wat ik hierboven beschreef...
Dat alles zo ontzettend perfect is... zo op elkaar ingespeeld... zo kloppend....
En dat ik daarom niet snap dat wij als enige wezens op deze aarde die uitgerust zijn met verstand, er zo'n zootje van weten te maken....
Zo ons best doen om alle balans uit dat kloppende,  op elkaar inspelende te krijgen.... op allerlei gebied...
Op de natuur... op elkaar.... op de tijd... op alles wat leeft....
Dag van de aarde....
Het enige dat niet lijkt te kloppen is het verstand in onszelf.......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten