zaterdag 17 april 2021

17 april 2021


Dag van:
Er klinkt gemurmel beneden...
Mijn gehoorapparaten heb ik nog niet in maar ik herken de stem van Willem en het oefenen van één van zijn preken....
Nou zijn preken geen toneelteksten die je uit je hoofd moet leren maar je wilt toch af en toe even zo'n kerk inkijken... of in tegenwoordig geval, de camera...
Het is dus wel handig als je enigzins weet wat er staat in de preek die je schreef....
Vandaar dat Willem oefent....
Dat hoor ik dus....
En dat betekent tevens... niet storen.....
Boven blijven dus maar...
Even chatten met mijn dochter die haar manlief verrast met een weekendje weg terwijl hij er niks van weet....
"Zo spannend mam".....
Nou schat... het wordt vast genieten samen...!!
Even chatten met schoondochter die de tuin wil aanpakken en een leuk geel blauw, Zweeds aandoend tuinhuisje heeft gezien....
"Vrolijk hè...?"
Nou meid... super gaaf... daar fleurt de tuin vast van op....
Even wat humor heen en weer met mijn klassenteam.... ook in het weekend kunnen we niet zonder elkaar....

Dan verstomd het gemurmel.....

Willem is klaar....
Ik kan met een gerust hart naar beneden....
Maar dat hoeft al niet meer als ik mijn eerste been uit bed heb....
"Ja, ben je al wakker.....euh... even wat dingen..
1 we gaan 1 en 2 mei ook even er tussenuit... boek maar een bed en breakfast..... ja ik kan niet verrassen zoals anderen omdat ik niet weet hoe ik boeken moet maar ik bedoel hetzelfde.... en de honden dat zien we dan wel....
2 ik moet heel veel preekbeurten overnemen de komende weken....
3 dat is financieel leuk meegenomen....
4 oh ja en ik ga niet wandelen met de buurman vandaag want jouw kleindochter komt..."

Mijn been ligt weer in bed....
Ik ben ongeveer bij 1 blijven hangen.... geen honden... en een weekendje weg.... een goed vooruitzicht....
Dan switch ik naar 4....
Oh ja Britt komt... oeps en de begrafenis van prins Philip komt ook op tv.... daar wil ik toch wel een stukje van zien....
Twee en drie sla ik maar even over... leuk voor Willem maar dat zet hij maar in zijn agenda....


Willem is alweer beneden...
Been maar weer uit bed...
Ouderdomskwaal:.... ik ben zo stijf 's morgens....
Vandaag willen mijn nek en schouders ook helemaal niet...
Die nek zit me wel al langer dwars maar dat de rest nu ook meedoet is minder...
Straks naar eens even flink in de tuin ploeteren, dan komen die spieren wel los...
Ploeteren ja.. want rust helpt al helemaal niet...

En zo zit ik buiten aan de koffie...
Met Willem aan mijn zijde...
In de zomer komen die weekend ochtendgesprekken, die in de winter vaak stilliggen,  altijd vanzelf weer op gang als we buiten in de zon zitten...
Vanmorgen hebben we het over de filosofen...
Soms denk ik echt dat ik een Aristoteles aanhanger ben...
Het leven moet een doel hebben.... en alles heeft met alles te maken....
Hij zegt ook dat alles klopt... en gaat uit van de verwondering daarvan...
"Toch knap dat mens en dier zo in elkaar zitten... Best wonderlijk..." 
Dat vind ik ook....
Een wonder dat alles in ons lijf samen maakt dat wij zijn wie zijn zijn, lopen, eten, denken, voelen, ruiken enz...
En dat als 1 dingetje niet klopt, je een beperking hebt...
Als je dan Darwin daar tegenover zet...
Dit zegt dat er helemaal geen doel is... dat de oorzaak vooraf gaat aan de processen van gedrag,  denken etc.... evolutionaire verklaringen voor stappen in het groeiproces....
En dan denk ik hè... God, goden, vraagtekens, oerknal....... het blijft hoe dan ook een wonder ... toch...?
Waarbij ik me, als ik eerlijk ben, toch eigenijk niet kan voorstellen dat na een oerknal er ineens vlinders paarden, apen of zoals Darwin zegt... cellen aanwezig waren die zorgden dat er door de eeuwen heen apen, honden, vissen, giraffen, mensen kwamen.....
Maar goed... dat heeft met geloven te maken denk ik...
Want noch het één, noch het ander is wetenschappelijk te onderbouwen....

Daarbij vind ik het gevoel van de ver- en bewondering wel prettig....
Ik kan me ook niet voorstellen dat er niet een vader, moeder, dokter, zuster, oma, opa is die pal na de geboorte zo'n baby'tje in de armen heeft, zonder zich af te vragen...."hoe kan het... hoe bestaat het.... wat een wonder..."
Volgens Kant is er ook niet eerst een doel.... maar zijn er eerst de ethische spelregels.... plichten....
Dat er normen en waarden nodig zijn om niet over de schreef te gaan....
Volgens Kant mag je ook nooit liegen... ook niet als je jezelf of de ander dat ongelukkig mee maakt...
Nou ja... zo babbelen we dan samen....
En als we daar de theorieën van Nietzsche, Camus en Sisyphus nog bijhalen, kunnen we eigenijk niet anders dan concluderen dat er eigenlijk geen werkelijke waarheid bestaat....
En dat we misschien inderdaad de chaos die Nietzsche beschrijft allemaal in ons hebben...
Want de één heeft een beetje gelijk... en de ander misschien ook... en die ander eveneens...


Voorlopig voel ik me in ieder geval stijf en wordt het tijd dat ik in de tuin ga werken...
Onkruid wieden.... kijken of ik misschien voor morgen een belafspraak bij het tuincentrum kan maken met vriendinnetje Annet.... om plantjes te halen.....
En inderdaad... de spieren worden losser....
Alleen tja... dan is je perkje weer onkruidvrij.... De buurman zit bij Willem buiten aan de koffie... je zet de tv aan om naar de Britse staatsbegrafenis te kijken... en hup... die spieren weer op slot....
Ik word er een beetje kriebelig van....
Nou kunnen mensen wel alles op gevolgen van roken gooien... en ze hebben voor een deel wel gelijk... maar dit is toch gewoon wat anders hoor...
Stress of weet ik veel in nek en schouders....
De pest is alleen... ik voel nooit zo'n stress.... ik hou van hard werken... onder druk werken ook....
Al moet ik zeggen dat ik mezelf al wel vaak heb horen zeggen dat ik door die corona niet in een werkritme kom.... en dat het wel veel en zwaar is dit jaar.....

Dan is de indrukwekkende begrafenis afgelopen....

De eenzame gebogen koningin,  de aanblik van de steeds verder verdwijnende doedelzak speler en dus de wegstervende klanken, op mijn netvlies... het trompetter geschal en de prachtige stemmen van het koor nog nagalmend op mijn trommelvliezen...
Ze hebben het maar over sober, stijf en afstandelijk....
Ik vond het prachtig.... eervol.... en indrukwekkend....
Dan verneem ik ook nog eens van mijn dochter dat ik me flink vergist heb...
Mijn kleindochter komt niet vandaag maar morgen...
Dan wordt ze gebracht door de ouders van een vriendinnetje waar ze vandaag logeert....
Alweer die ouderdom... of toch teveel aan mijn hoofd...?

Maar dan lees je een artikel van de wekelijkse Brainwash update...."laat je niet uitputten door moordende prestatiedruk" van Thijs Launspach.... naar aanleiding van zijn boek "fokking druk"..... een term die je bijna dagelijks hoort tegenwoordig....
En ik zal jullie niet vermoeien met alle tekst, maar één stukje raakte me toch wel bijzonder...


We moeten zeker niet terug naar de werkomstandigheden uit de tijd van Karl Marx. Het werk dat de meeste mensen tegenwoordig doen, het kenniswerk, dat is echt anders dan fysiek werk. Dit werk kan je niet acht uur per achter elkaar doen, want na vijf of zes uur is je batterij leeg. Het idee dat een werkdag altijd acht uur moet zijn, stamt uit de tijd dat je in en uit moest klokken in de fabriek. Dat correspondeert niet meer met het werk dat we vandaag doen, waarbij we geestelijk uitgeput raken door de vele prikkels. Econoom John Maynard Keynes voorspelde in de jaren 30 dat we een 15-urige werkweek zouden krijgen, maar dat is niet gelukt. We zitten te sterk in de molen van het presteren.' Sociologische factoren zoals de moordende prestatiedruk spelen daarin mee, waardoor mensen ten koste van hun eigen gezondheid over grenzen heen.  Daarnaast ontbreekt het ons aan de basale vaardigheden om rust in te bouwen. We weten het wel, maar we denken te vaak: nu even niet. 'In de toekomst moeten we mentale gezondheid vooraan zetten, nog meer dan nu. Als we nu al last hebben om met technologische uitdagingen om te gaan, kun je er gif op innemen dat het in de toekomst nog erger zal zijn. We hebben mentaal sterkere en weerbaardere mensen nodig. Ik ben ervan overtuigd dat je succesvol kunt zijn én je mentale gezondheid heel serieus kunt nemen. Nu wordt nog te vaak gedaan alsof mentale gezondheid een luxe is: we zorgen wel voor onszelf als de targets gehaald zijn. Maar het is juist een voorwaarde voor succesvol werken in de toekomst.'

En eigenijk bedoel ik dan vooral dat stuk over die

prikkels die binnenkomen....
En die technologische vaardigheden....
Alles moet je maar bijhouden en volgen... zogenaamd makkelijk gemaakt door de huidige digitale middelen....
Hij heeft het in zijn stuk ook nog over de talloze online meetingen, overleggen, gesprekken... turen naar een beeldscherm waarop je ook constant jezelf ziet....
Het vermindert je productiviteit....
Je bent constant met jezelf en functioneringsgesprek aan het houden...
Alles gaat zo makkelijk tegenwoordig jongens.. toe maar... er kan nog meer bij....

En dan snap ik ook ineens hoe ik aan die stijve nek en schouders kom....
Op die schouders komt steeds meer te liggen....

Hmmmmm targets... doelen dus......
Had ik het daar vanmorgen niet over met Willem...
Dat ik die Aristoteles theorie wel aanhing....
Ik moest toch maar eens wat meer van die doelen afstappen....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten