zondag 4 april 2021

4 april 2021


Dag van:
 Pasen.... de opstanding...
Je zou denken; een kerkdienst met paas overdenking...en dan heerlijk uitrusten..
Twee dagen nog wel want de tweede paasdag is niet anders ontstaan dan uit de behoefte van een tweede vrije dag...
Maar jeetje.... er komt bij Pasen nog veel meer kijken...
Een Paasontbijt..... een Paashaas.... eieren zoeken.... Paaskuikens aaien....
Zelf doe ik er ook aan mee hoor....
Als kind niet...
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit paaseieren gezocht heb...
Mocht vast niet van mijn opa en oma die streng christelijk waren.... en dat dus niet aan mijn moeder hadden meegegeven in de opvoeding...
Maar naar de kerk gingen we ook niet...
Ow wacht... ik herinner me een paashaantje.... zo'n ding van brood... ja, die kregen we wel....
Volgens mij gingen we... zoals zo vaak... vooral uit eten in een restaurant...
Ik heb eigenlijk verder geen herinnering aan mijn Pasen van vroeger....
Moet ik toch eens aan mijn zusje vragen...

Maar goed.... Paashazen....

Had ik al verteld dat Pasen van het woord Pacua komt, wat weide betekent... en dus de associatie van vruchtbaar en lente snel daar was...
De Paashaas knutselt elk kind wel op de kleuterschool... heb ik ook gedaan.... dat weet ik nog...
Een Paashaas met een gevlochten mandje.... de kruisiging voor ieder kind.... je kreeg ze nooit recht gevlochten....
Nou die hazen komen dus niet uit de bijbel.... maar hebben dus met die weide (het knollen knollen veld) te maken...
Het betreft hier een Germaanse traditie... zijn oorsprong vindend bij de Teutonen, een Germaanse stam....
Die stam leefde tot ongeveer een eeuw vóór Christus...
En zij hielden er mythen op na.... zo ook die over de godin Ostara....
De mythe vertelt dat een klein meisje een gewond vogeltje vond...
Het meisje bad tot Ostara om hulp...
Natuurlijk kwam Ostara direct opdraven zoals het een goede godin betaamd en zij zag de ellende van het kleine vogeltje, die er slecht aan toe was,  aan...
En in plaats van dat ze er nou een pleistertje op plakt, of een of ander geneeskrachtig kruid toedient...neeeee, ze verandert het vogeltje in een haas...
En ze vertelt het meisje dat de haas ieder jaar terug zal keren om gekleurde eieren te leggen....
(In die tijd bestond er denk ik nog geen seksuele voorlichting)....

Zelfs de gebroeders Grimm hebben het verhaal herschreven en gebruikt...
Zij gebruiken Estrea in het verhaal als godin...
De Duitsers van nu zeggen dat het een verzonnen kinderverhaal is met een pedagogisch karakter....
Want alleen de kinderen die goed hun best hadden gedaan kregen eieren van de paashaas....
Nou ja... beter geen eieren dan een enkeltje in een mandje naar Spanje denk ik dan maar...
Of verwissel ik nou twee pedagogische kinderhelden....????
De paaseieren zijn natuurlijk het teken van vruchtbaarheid...
De Germaanse boeren verstopte ze op hun akkers in de hoop dat ze dat jaar en goede oogst zouden hebben....

Het blijven geweldige tradities...
En deze heeft volgens mij niks met slavernij te maken dus wellicht mag dit eieren zoeken blijven bestaan...

Wat de haas betreft... daar kleeft nog wel een dingetje aan....
Ik voel voer voor dieren activisten....
Het verhaal wil namelijk ook dat de burgers hazen offerden aan godin Frya....

Daarom wordt er in Duitsland... maar ook bij ons naast de gourmet, ook zoveel hazen vlees gegeten met Pasen....
En als je het mij vraagt heb ik nog geen vega haas in de schappen zien liggen....

Hoe dan ook... het is Pasen.. en ik kijk traditiegetrouw het Urbi et Orbi....
Vraag me niet waarom... ik ben niet katholiek... integendeel zelfs....heb niks met de pracht en praal en vele regeltjes een traditie van dat geloof... ik kijk ook niet om de bloemen uit Holland.... maar ik moet dat gewoon zien...
Ooit stond ik met mijn ouders zelf op dat plein tijdens het Urbi.....
Maar ik moet zeggen.... wauw wat ben ik vandaag onder de indruk van de woorden van de Paus....
Wat kan die man het prachtig verwoorden allemaal... wat een taalgebruik....
Zo hoopt hij dat de mensen, daar waar nu de grond vol ligt met sluwe gemene landmijnen die doden en verminken, samen hand in hand daarover het levenspad weer mogen bewandelen in vrijheid van denken, schrijven, politieke voorkeur, geloofsovertuiging en zijn.....
Een Paus niet alleen van woorden maar ook van daden...
Hij bezocht immers onlangs ook Irak... en niet zonder gevaar....
Hij spreekt zich uit over homoseksualiteit... dat dit van hem moet kunnen...
Ik snap alleen niet waarom dat katholieke systeem daar niet in meegaat...
Nee eerlijk is eerlijk... een super gave toespraak...
En ik ben weer voor een jaar gezegend....


Dan is het tijd om eindelijk weer eens mijn Didamse kinderen en kleinkinderen te bezoeken...
Soms kun je je ook te goed en te veel en veel te lang aan coronaregels houden...
Zag ik na een jaar, drie weken geleden mijn Haarlemse schatten.... vandaag na een half jaar mijn Didamse....
Goh, dacht ik gister, laat ik eens gek doen... ik neem zo'n ei mee waar iedereen zich aan staat te vergapen voor de vitrine van banketbakker Hilvers....
Oh zucht.... je kent ze vast wel... die mega grote kunstzinnig versierde eieren in zo'n doorzichtige doos.... waardoor de geur van echter dan echte chocolade heen komt...
Zo'n ei waarvan je denkt... dat kan ik nooit betalen....
In mijn geval geldt dan... wil ik het ervoor betalen...?
Maar tegelijkertijd dacht ik immers... doe eens gek...
En laten ze bij de kassa nou ook nog vertellen dat het ei is afgeprijsd omdat het morgen al Pasen is...
Ik denk nog... yes kaasje, ik heb eens mazzel....
Euh.... er ging 3.00 af.... Pffft..
Geen 22.95 maar 19.95 vertelt ze me ook nog enthousiast....
Voor een ei hè....!!
Maar goed... wel in een prachtige verpakking...
Doe eens gek herhaal ik de woorden tegen mezelf...
En even later ben ik de trotse eigenaar van een heus banketbakkers ei....
Ik hou zelf niet van chocola maar vind het wel een lust om naar te kijken...
De medewerksters van de supermarkt, waarin die banketbakker zich bevindt, vergapen zich aan dit kunstwerk.... ja of de geur natuurlijk....
Wat of ik ervoor betaald heb...
Nou mevrouw dan zal hij wel vol overheerlijke gevuld paaseitjes zitten....

Vandaag kom ik aan in Didam...

Willem draagt het gourmetstel dat ze graag willen lenen en ik loop voorop met de prachtige doorzichtige vitrine doos.....
Met het openen van de deur gaan een heel stel ogen meteen wijdopen....
Dat ei... zo mooi... zo groot....
Oh mam... dat zal wat gekost hebben...
Voor jullie, zeg ik nog trots..... dat jullie er van mogen genieten....
Het ei wordt van alle kanten bewonderd....
Mijn schoonzoon komt erbij... de kleinkinderen eromheen... mijn dochter pakt het mes....
Het ei wordt uiterst voorzichtig uit de doos gehaald....
De adem wordt ingehouden.... het mes raakt de bovenkant.... mijn dochter snijdt héél voorzichtig met uiterste precisie over de bijna onzichtbare naad...
En dan....
Pats..... het ei valt uiteen.... in losse stukjes chocolade.....
Geen vulling... geen kleine eitjes... geen verrassing... gewoon stukkies chocolade....
De desillusie duurt kort....
De lachspieren werken langer....
Tot de tranen over de wangen lopen....
Gewoon een hol ei...
Maar de toon is gezet... het wordt een heel gezellige middag...

Met mooie diepgaande verhalen over allerlei onderwerpen....
Met natuurlijk de groep acht musical van de tweede kleindochter die dit jaar afscheid neemt van de basisschool....
Hoe prachtig denken deze twee mensenkinderen al na over het leven....
Hoe ontzettend realistisch staan ze daar middenin....
Hoe ze ook vertellen over vallen en weer opstaan... mijn dochter ook.....
Pfieuw.... als dit de Pasen niet compleet maakt....

Morgen een tweede paasdag te gaan...
Een gewoon zo'n lekkere vrije dag...
Me verliezen in het boek over Parijs en zijn clochards....de can can danseressen uit de Folies Bergère.... de cipier van het Louvre....
Oma, zei mijn oudste kleindochter die een moeilijke tijd/ identiteitscrisis achter de rug heeft, tegen me... oma, om die/deze tijd door te komen denk ik terug aan die kleine details van vroeger die me blij maakte en die herhaal ik in mijn gedachten....
Oh wijze lieverd.... dat is nou precies wat oma ook doet via de boeken denk ik...

Heerlijke Parijs dromen... ik herhaal ze net zo vaak tot ik er weer rond zal lopen.... en op het terrasje van les Harpes voor het Centre Pompidou zal zitten.... met een kaasplankje voor me en een glas wijn in mijn hand.... Willem aan zijn gedichten schrijvend naast me met een grande bière pression.... kijkend naar de oude kromme clochard met de kapotte fiets aan zijn hand waarvan de fietstassen vol zitten met duivenvoer,  om zijn duiven op het plein te voeren.........

Verlangen is niet alleen een weemoedig maar vooral ook mooi gevoel.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten