dinsdag 13 december 2022

13 december 2022


Dag van:
Het is nog vóór half zeven vanmorgen...
Mijn biologische gezondheid boet dan wel in....mijn biologische klok doet het nog prima...
Die denkt "doordeweekse dag, eruit jij, aan het werk"....
Bam, doet mijn biologische gezondheid...liggen blijven jij....nog niet hersteld...
En dan begint dat malen weer....
Je klas....
Maar vanmorgen is het anders...
Mijn collega's zijn ook al wakker natuurlijk...
En één van die collega's heeft feilloos door hoe dat werkt bij mij...
De app licht dus op en geeft signaal...
"Goedemorgen Wampie.
Wat vervelend dat je nu toch thuis bent, ziek.  
Ik lees dat je je zorgen maakt om de klas. Niet doen. Alles is geregeld.   
Lekker uitzieken maar!!!"
Wat een super collega heb ik toch....wat een gouden team is het toch....
Nu alleen ik nog even proberen "lekker uit te zieken "......

Lekker uitzieken en rust nemen om die

longblaasjes weer in het gareel te krijgen...
Hoe doe je zoiets...
Geen vragennood....je lijf roept je vanzelf wel terug...
Kattenbakken verschonen....?
Je wordt teruggefloten.....
Rustig haken of breien dan...
No way....schijn ik ook te fanatiek te doen vindt mijn lijf....
Rustig een spelletje op de telefoon doen gaat goed...
En in etappes koken ook nog wel...
Buiten in de tuin om wat voor de vogeltjes op te hangen, schep ik een bijzonder ijl luchtje dat je direct weer maant dat het beter is om maar naar binnen te gaan...
Roken is sowieso uit den boze....
Worden mijn longen niet blij van...
Maar ja, wie zijn longen wel hè....

En zo ben ik de dag door aan het kijken wat wel en niet kan....
Soms snap ik er geen snars van...
Die koude ijle lucht zou een mens toch goed moeten doen denk je dan....
Maar niet dus...

En ik ga toch écht die balkondeur in de slaapkamer niet helemaal dicht doen...
Ik kan niet slapen in een kamer met cv warmte...
Al moet ik zeggen dat hier overdag de cv niet hoger staat dan 18.5 en s avonds pas een halve graad omhoog gaat...
De nacht moet het huis het dan met 15 graden doen...

Brengt me wel weer op de piekergedachte of mijn auto het straks nog wel doet....
Al die koude dagen nog geen meter in gereden....
Misschien toch eens aan Willem vragen of hij daar peugeottertje zo nu en dan eens wil starten....

De boodschappen zijn weer binnen dankzij

mijn held...
En.... "goh, ik was nu maar 12 euro kwijt en gister nog 41"...
Ja oelewapper, maar gisteren heb je ook hondenvoer gehaald...
We komen tot de conclusie dat de beesten hier duurder eten dan wij....
Toch iets om even over na te denken....

Ik zie op mijn omroepje Gelderland dat er al volop geschaatst wordt...
Ik kijk en luister dus de halve dag Omroep Gelderland nu hè....
Blijf ik toch een beetje op de hoogte van de omgeving nu ik daar zelf niet doorheen tuf....
Daarbij vind ik het kneuterig gezellig zo'n regionale omroep met wat nieuwtjes, wat spelletjes, wat gesprekjes....
Hier wordt trouwens niet geschaatst op de sloot...
Verstandig natuurlijk, maar ook jammer...
Maar goed, het is nog geen weekend want dan zullen de ijzers toch echt wel uit het vet gehaald worden....


Ik vermaak me dus met de omroep en vogeltjes kijken....
Vanuit de stoel met een dekentje om me heen.....
Oh ja....en ik heb notabene een broek aan vandaag...
Ja, ja...dat mag uniek genoemd worden...
Maar ik moet zeggen....panty's zitten toch heus warmer dan een broek hoor....
Dat merk ik ook wel aan Willem die een joggingbroek over zijn spijkerbroek doet als hij de honden uit gaat laten...
Zie je nou wel dat dat jurken gedrag van mij nog niet zo gek is....
Goh Willem...probeer eens een panty onder je spijkerbroek (gniffel)....
Wellicht zou hij er eentje van mij aan kunnen nu....
Tien kilo minder Willem al....
Diëten doet hem goed....
Hello Fresh verstrekt geen maaltijden die zich lenen tot het opscheppen van twee borden....
Al genoot hij vandaag toch extra heerlijk van een vol bord met mijn eigen spruitjes stamppot met gemarineerde karbonade...
Drie maal per week Hello Fresh en de rest uit eigen Jumbo en keuken....

Tja, als je thuis zit krijg je dit soort huis

tuin en keuken praatjes....
Veel valt er verder niet te beleven...
Willem komt nog eens een zwaan tegen als hij met de honden loopt....ik heb mijn meesjes....
Oké, en de ekster....
Die ekster bende blijft hier maar rondhangen...
Alleen eksters uit het uiterste noorden van Europa trekken zuidelijker als winterse omstandigheden dat noodzakelijk maken....
Koolmeesjes en pimpelmezen blijven dus ook....
Nederlandse koolmezen zijn standvogels en overwinteren in ons land.....
In strenge winters overwinteren koolmezen uit Scandinavië en Oost-Europa in grote aantallen in Nederland, maar ook nog zuidelijker.....
En wij mensen hier trekken juist steeds vaker naar Scandinavië voor de wintersport....


En mijn kleine eenzame roodborstje dan...?
Niet iedere roodborst blijft in de winter in Nederland om een territorium te verdedigen.....
Ze kiezen: of een barre reis naar het warme zuiden waar ’s winters serieus veel meer insecten zijn.....
Of in Nederland blijven, kou en honger lijden, maar wél als eerst ter plaatse zijn, het beste territorium pakken en de meeste jongen groot krijgen.....
Tenminste als je de winter overleeft.....
Voor roodborsten zijn milde winters dus een zegen.....
Gelukkig heb ik voer genoeg voor ze ...
Wist je trouwens dat ook hier weer de Scandinavische roodborstjes naar Nederland trekken....en je dus meer de knäckerbrød song hoort fluiten dan de klompendans....


Enfin....gedachten vanuit een leunstoel...met piepende longen en een prikkelhoest...
Vast getekend, Wampie....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten