zondag 18 december 2022

18 december 2022


Dag van:
Willems tweede optreden dit weekend...
Iets minder stressgevoelig....
Maar...... "als ik thuis kom moet ik nog wel de podcast inspreken"....
En ik maar denken dat die man met pre pensioen ging....
"En we moeten ook even de digitale minimusical timen hoor".....
Nou, die is echt niet met pre pensioen....straks niet met gewoon pensioen ook....en mocht er post-pensioen bestaan, dan doet hij daar ook niet aan....

En dan heb ik het nog niet eens alleen over

fluit concerten of optredens in bejaardentehuizen.....over creatieve uitspattingen als theologische uitvoeringen in de zin van cabaret of minimusical.....over podcasts....
Nee, want daarnaast preekt hij dus ook nog....en wel op over andere kerstnacht en eerste kerstdag....in Drenthe notabene....

Één ding weet ik zeker....
Mocht ik ooit nog eens met pensioen gaan dan deel ik mijn tijd toch anders in....
Hutje op de Drentse heide of boothuisje aan de Griekse zee.... laptopje... zonnenhoedje....en schrijven maar....
Misschien af en toe eens een haak-en brei workshop onder de olijvenboomgaard.... maar dat blijft het dan ook bij.....
Gelukkig geven Willem en ik elkaar voldoende ruimte om onszelf zijn en dingen te doen die we zelf fijn vinden...
Wist je dat er dan nog genoeg dingen overblijven die we samen leuk vinden en ondernemen...??!!


Vanmiddag delen we ons beider dilemma...
Zijn we voor Argentinië of voor Frankrijk...?
Of....
Ben jij voor Frankrijk en ik voor Argentinië of net andersom....?
De finale WK voetbal dus op het program...
En omdat het de laatste wedstrijd is kijk ik volledig mee....

Eerst nog even wat boodschappen (voor de vogeltjes)....
Heerlijk om mijn klassenassistente, waarmee ik jaren samenwerkte, tegen te komen....
En we komen elkaar, als we niet op visite zijn bij elkaar, altijd daar tegen waar ik nu vogelvoer haal....
Tessa en ik raken nooit uitgepraat....we vliegen van de hak op de tak....van Messi naar veiligheidsprotocollen op scholen....van vriendschappen naar een leven na kanker....van herinneringen ophalen en daar weer de slappe lach over krijgen naar "nu moeten we toch echt boodschappen verder doen hoor"....

Enfin het dilemma dus...

Zoals zovelen zijn ook wij redelijk afgeknapt op het onredelijk gedrag van Messi jegens de Nederlandse supporters en trainer van Gaal....
Maar tja... het blijft toch ook wel de beste voetballer ooit....
We zijn dus toch maar voor Argentinië...
Alleen Willem is een 'apper' tijdens voetbalwedstrijden...
Met zijn beste vriend, zijn oude buurman, de huidige buurman, een vakantievriend, een oud leerling en weet ik veel....
En iedereen is weer voor een ander land...
Willem switcht dus per app van "ik ben voor Argentinië" naar "oke, ik ben om, ik ben voor Frankrijk"....en zo gaat dat een tijdje voort....
Daartegenover berust ik me uiteindelijk maar in "ik gun het toch wel Messi" naar "Frankrijk heeft Parijs"....
Oftewel, het schiet niet op met ons....
De wedstrijd is wel zinderend vind zelfs ik...
En ach, als Argentinië wint, vindt ik het toch weer zielig voor Mbappé en Frankrijk... Maar dat had ik andersom waarschijnlijk toch ook wel gevonden want ik ben altijd van dat medelijden met verliezers....


Zorgelijker vind ik het feit dat er maar steeds gezegd wordt dat het morgenochtend ijzelt...
En ik ga morgen weer aan het werk...
Daar baal ik dus stevig van want als er iets is wat ik als de dood voor ben, is het wel ijzel...
Ik hoop dan ook dat de wegen morgen bol staan van het zout dat er gestrooid wordt....

En dan dat vuurwerk bericht...
Vanaf heeft Willem al een paar jongens vriendelijk gevraagd bij ons huis weg te gaan want....niet de honden maar de katten schieten hier in de stress bij het afsteken van vuurwerk ...

En dit was maar klein vuurwerk....
We hebben al een flink aantal keren knallen gehoord die wel op bommen leken....en dat vinden ook de honden niet echt prettig...
Maar dan lees ik dat bericht in de krant uit Ridderkerk...
Jongeman 24 overleden na afsteken illegaal vuurwerk...
Mijn eerste reactie is oké.... "oh wat vreselijk" dacht ik....
Arme man, vriendin en vader....
Van mijn tweede reactie een paar minuten daarna, schrik ik..."tja moet je maar geen illegaal vuurwerk afsteken"....
En dan nog net niet 'eigen schuld dikke bult'....
Zoals die twijfels over die voetbalwedstrijd met z'n winnaars en verliezers....zoals die twee gedachtes die ik had over dat vuurwerk ongeval....een mens blijft met z'n gedachten toch best regelmatig maar op twee benen hinken....

De uitdrukking op twee gedachten hinken heeft op zichzelf al twee betekenissen ‘besluiteloos zijn, in tweestrijd verkeren’ en ‘niet consequent zijn’, ‘nu eens het een, dan weer het andere doen/zeggen’......

En ik wil er eigenlijk eentje aan toevoegen....
Een mens heeft toch eigenlijk best twee kanten...een lichte en een duistere....
Gelukkig zal de één wat meer overheersen dan de andere....
En ik hoop dat dat de lichte kant is...
De positieve vrolijke optimistische kant...
Laat het althans in ieder geval bij mij toch altijd die eerste reactie zijn die het goed meent....
Gelukkig was ik me daar nu ook bewust van....
Dag donkere kant ga jij maar gauw het hoekje om....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten