woensdag 21 december 2022

21 december 2022


Dag van:
De kortste dag....de kortste dag....
YEAHHHHHH.....vanaf morgen de dagen weer langer.....
Vandaag zon op om 8.45 en onder om 16.31 maar met oudjaarsdag alweer onder om pas 16.38.....
Da's toch al zeven minuten winst nietwaar....
Maar dat ik alles uit die kortste dag haal blijkt als ik om iets voor 7 uit de deur al uitga....
Alle stoplichten ook nog eens mee...
Ik ben dus heel vroeg op school...
En dat doe ik niet voor niks...
Onze school telt zoveel leerlingen dat de kerstvieringen in twee dagen gevierd worden...
We kunnen anders de ouders en zeker hun auto's niet kwijt...
Alleen betekent dat ook dat wij onze auto's op enige tot flinke afstand van de school moeten zetten op zulke feestdagen....

Ben je vroeg, dan heb je mazzel want dan sta je op redelijk te belopen afstand....
Ben je later, trek er dan maar gerust een half uurtje voor uit als het al niet meer is....
Je wordt er niet blij van in ieder geval...
Zeker niet bij regen, kou, sneeuw op je kerst pumps....
Ben je nu héél vroeg, dan staat er nog geen regelaar die je stuurt, wijst, sommeert weg te blijven van onze eigen parkeerplaats...
Maar tja...dat vind ik ook zo wat....
Ik heb een tussen oplossing....
Ik kom héél vroeg en zet de auto op het terrein waar onze school staat....aan het begin van het terrein....
Dat is ook nog wel even lopen....maar zeker geen kwartier of half uur....
En het heel vroeg op school zijn is helemaal geen ramp want je hebt immers altijd wel werk te doen....
Morgen hebben we weer zo'n dag naar dan mag ik doorrijden...
Omdat Willem en ik zware geluidsspullen en fluiten bij ons hebben.....
Dan hebben wijzelf namelijk kerstviering in de klas....


Door de intercom klinkt de mededeling dat een Toyota zijn lichten aan heeft gelaten.....
Ooooooh, je zult toch achterin het bos je auto nu hebben staan....
Dat wordt weer een half uur heen en teruglopen.....
Gelukkig heeft mijn peugeottertje altijd aan dat ik de lichten aan laat....
Dat geluid is zo irritant dat je je wel haast om je lichtknopje om te draaien.....

Enfin.... de dag kan beginnen.....
De kinderen zijn in sommige gevallen eerder dan hun juffen binnen.....
De laatste echte werkdag voor de kerstvakantie begint....
We lezen lastige pictolees brieven, oefenen woordenschat woordjes....
En voor het woord piek hoor ik verschillende interpretaties; Sinterklaashoed, spiegel, puntmuts, pieker......
En het woord piek zelf wil er maar niet inslijten....

Er wordt sowieso met woorden gegoocheld

vandaag...
Een leerling werkt met het letterspel....
Als het tijd is om brood te gaan eten, roep ik "opruimen jongens, weer gaan brood eten"....
Dan komt er een heerlijke piepkleine kleuter naar me toe die door zijn handicap maar één hand kan gebruiken....
Hij krijgt het doosje van het spel niet dicht....
"Juf, ik krijg het dopje er niet op".....

En nog zo eentje...
We hebben gym....
Het enige dat de kleuters moeten doen is bij beginnen sokken en schoenen uitdoen en na afloop weer aan....
De laatste week voor elke vakantie dan ook hebben we luchtkussen...
Dikke pret altijd maar....ook zeer vermoeiend voor sommige....
Zeurende kindjes die lopen te trekken aan sokjes over tien bezwete teentjes....
Één kleuter heeft het goed bekeken....denkt ze....
Ze ziet dat ik met een bevriende collega sta te praten terwijl ze bezig zijn....
Ze kijkt met haar poesliefste pocahontas snoetje mijn collega aan en zegt "ik krijg mijn veters niet dicht"...

M. valt direct voor dit snoezig lieve stemmetje en ik schiet in een super schaterlach....
M. bukt om de veters te strikken maar heeft direct ook door waarom ik zo sta te schuddebuiken....moonboots hebben namelijk geen veters.....
Slimme zet.... jammerlijke afloop.....

Heerlijk zo'n dagje hè....
Ik geniet ervan....
Dat ga ik straks dan toch wel weer twee weken missen in de vakantie....

Thuiskomen in het donker...
Maar buiten staat wel een enorme hijskraan met giga licht naast het huis....
Wat krijgen we nu weer...

Al snel doemt het bericht dat we zes weken geleden door de brievenbus kregen, in me op...
De sloten worden zeer zéér grondig gereinigd dit jaar...
Nou reinigen ze voor elk jaar wel maar nu zou het dus op een speciale manier grondig eraan toe gaan....
En dat het stinkende slik naast je huis op het veldje werd gedumpt, daar moest je niet over klagen....
Nou me dunkt.....ik ben zo bedwelmd door de geur dat ik mijn neus en mond niet eens meer open krijg....nog niet voor één ademteug.....
Laat staan dat er ook maar één klaagzang over mijn lippen komt....
Ben ik blij dat ons huis goed geïsoleerd is en de lucht buiten blijft als ik de deur achter me dicht trek....
Het is echter zes uur....werkzaamheden nog niet klaar en op tien centimeter van ons keukenraam wordt de giga hijskraan cq graafmachine neergepoot....
Hij overnacht bij ons blijkbaar....

En nou is het weer zo jammer dat het de kortste dag is hè.....
Ik kan niet eens zien hoe het er nu uitziet op en in het water....
Het is pikkedonker....
En morgenochtend vertrek ik ook al niet bij licht....
Ja....het is één minuutje eerder licht maar daar heb ik nog even niks aan....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten