zaterdag 24 december 2022

24 december 2022


Dag van:
 Ga nou niet denken dat hier rust heerst zo'n eerste vakantiedag....
Welnee....het lijkt hier eerder een zenuwcentrum...

Willem is al druk achter de computer bezig met het uittypen van zijn tweede podcast...
De eerste is net vandaag weer online op Spotify gezet...
Ja, ja Willem ik zal straks luisteren....
En ja Willem, ik heb de usb sticks met de kerstnachtdienst uitvoering in mijn tas...

Ik besluit vandaag niets te doen...
Vanavond moet ik hard genoeg werken als streambeam teamlid....

Toch denkt Willem dat anders over...

"Je gaat straks toch wel mee boodschappen doen?"....
"En je hebt de usb sticks toch echt hè"....

Boodschappen doen met kerst....iets ergers kan ik me niet voorstellen....
Maar oké, zoveel hebben we niet nodig...
Doch oh wee.... probeer als je door zo'n supermarkt loopt maar eens weerstand te bieden tegen al die kerst lekkernij...
Nou lukt dat eigenlijk in zo'n supermarkt nog redelijk maar komen we in het kleine Turkse delicatessen winkeltje dan zijn de rapen gaar....
De feta soorten, pepperoni, tapenades, sauzen, gevulde champignons....het is te lekker allemaal...

En dan dat bijzondere gesprek met dat onbekende oude dametje achter haar rollator...
Eerst als ik voor haar het pak koffie pak waar ze niet bij kan.....
Dan haar verhaal aan Willem vertellend en even later bij mij...
Zo eenzaam is ze....haar dochter verloren...
Voor haar hoeven deze dagen niet...
Zullen we haar uitnodigen?....
Maar daar gaat ze toch niet op in....
Ze is blij dat we even de tijd voor haar namen... iedereen rent je maar voorbij, doet je aan de kant, tegenwoordig mevrouw...
Maar fijn dat ze weer even mocht huilen....

Enfin boodschappen binnen...

Nu doe ik echt niks meer....
Willem zou nog vegen en stoffen....maar wel eerst de honden even flink laten rennen in het bos....
Ik heb nu echt vakantie...
Nou ja, tot vanavond dan....
Willem vroeg al voor de derde keer vandaag of ik toch echt die usb sticks wel in mijn tas heb....
Maar hij is niet zenuwachtig voor vanavond hoor...
Nee echt niet...
Dan schrikt Willem op uit zijn stoel...
"Ik zou bij mevrouw van W. nog een bloemetje brengen"....
Oh wat erg....
Hij kijkt op zijn mobiel...."het kan nog wel"...
Hij rent het huis uit.....de honden verbijsterd achter latend....daar gaat hun wandeling want die baas is nog voor zonsondergang thuis natuurlijk...

En daar gaat mijn eerste vakantiedag...
De stoffer maar pakken en aan de slag...
En geloof me, in dit seizoen met vier honden is je huis een zwijnenstal....
Ook maar een sopje over de vloer dan...
En zelfs na de derde emmer sop komt er nog zwart water van de dweil....


Willem is weer thuis...
"Heb je echt alles?"....
Willem nu moet je echt ophouden...
Ja, ik heb alles een jij bent gewoon nerveus...
"Nee, nee, dat ben ik nog maar ik wil mezelf gewoon een beetje opgeladen"....

Kerstavond betekent hier erwtensoep...
Heerlijk met crunchy bacon, gesnipperde uitjes, roggebrood met verse kaasboter, panini's met gesmolten kaas en uien stokbrood....
Alleen geen snuggere maaltijd als je nog een kerstnachtdienst moet doen....

Het is tien over acht...
"Moet jij de meiden van de kliek nu niet halen, straks kom je nog te laat....en heb je de usb stick nog in je tas....is die er niet uitgevallen?"....
Ik hoef nog niet weg eigenlijk maar dit zenuwcentrum ontlopen is nu toch iets wat ik graag doe....
Oh nee....hij is niet zenuwachtig...hij pept zich op....

Ik haal de meiden op en we rijden rustig

richting kerk....
We moeten aan de voorkant parkeren want aan de achterkant staat een ijsbaan....
Willem rijdt voor me als ik de oprit van de kerk oprijd....

De waxinelichtjes worden naast elkaar gezet om een licht pad te vormen....

De vuurkorf gaat aan....
De muziek klinkt...
De gluhwein en chocomelk staan op het vuur....
De streamer en ik hebben de laptops geïnstalleerd, de microfoons getest, de schermen staan aan....let the show begin....
"Doet alles het wel?"....
Ja Willem!!!!!!.....


De kerk zit onverwacht bomvol....
Zelfs uit Oosterbeek en Doorwerth zijn mensen gekomen...uit Zevenaar, Arnhem, Velp....
En dan kan het beginnen...
Voor amateurbegrippen best een spectaculaire show....
Willem als verteller met zijn verhaal 'de tranen van de zon'....en ik achter de knoppen.... de geluid en filmfragmenten bedienen....
Je hoort gesnif, gesnotter, een snik....

Gelukkig, het raakt de mensen....
Je hoort gelach, en schrik.... ingehouden adem....elk effect doet zijn werk....
U2, het natuurfragment, de zon explosies, de vreselijke foto's, het lied van Boudewijn de Groot, het ballet, het lied van de kaarsen...
En je hoort een mobiel afgaan....
Hihihi, dat zal Willem niet leuk vinden....
Zeker niet als de oudere dame niet weet hoe ze hem uit moet krijgen....

Het laatste lied... Ere zij God....
Het blijft een mooi lied....
De mensen boven nog even zitten....
Te jammer dat het voorbij is...
Maar er nog maar wat komen...
Maar we zijn klaar...
Er wordt nog heel wat nagepraat...
Mensen die hun verhaal kwijt willen...
Mensen die de eenzaamheid niet weer in willen....
Mensen die ontroerd zijn...


Ik breng de meiden van de kliek naar huis...
Het is inmiddels al over half twaalf...
Willem komt later...
Nog één wijntje dan....
Morgen moet hij weer vroeg preken in Coevorden....
De nacht is kort....de dag lang....
Maar mooi was het....!!
En de top 2000 is begonnen....

En ach...morgen een eerste vakantiedag is ook goed....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten