vrijdag 30 december 2022

30 december 2022


Dag van:
Dat was even balend wakker worden...
Willem kocht net tien dropmatten voor me en die had ik al heel lang niet gesnoept....
De mevrouw achter de kassa doet ze net in een zakje en ik zeg nog "zakje hoeft niet dicht wat ik neem er meteen eentje"....
Wat denk je.....de wekker.....!!!
Jakkes.....

Maar oké, dan maar eruit zonder dropmatten in mijn mond....
Gauw aankleden, nog even met Willem gezellig beneden kletsen dan hup naar mijn vriendinnetje die zowaar zonder telefoontje over weer een dubbele afspraak, nu een solo afspraak heeft met mij....

Luxe dilemma....wat gaan we doen...

Duitsland uitje is geen optie want half Gelderland.... misschien wel Nederland, is vuurwerk over de grens aan het halen....
Ik kan ook niet de hele dag weg want ik heb vanavond een top 2000 feest in de kerk in Duiven....
Doetinchem?......'s Hertogenbosch?..... Wageningen dan?.....
Laten we maar, zoals altijd, kijken waar de auto ons heen brengt....
Ja, zo werkt dat echt bij ons....

De auto leidt mij naar het circuit...
Toch Duitsland dan....?
Neeeeeeej......
Afslag Doesburg....en daarna links....
En dan weten we het bijna...
Wordt het Zwolle, Apeldoorn, Deventer of misschien Zutphen....?

Het wordt dus Zutphen....
Bij aan komen rijden raak je al vertederd door die aloude vestingmuren....
Zo brokkelig, zo verweerd, zou oud....
We planten de auto er neer en lopen door de stadspoort....
We missen nu alleen een middeleeuwse garderobe....
Maar het op en top uitje kan meteen beginnen bij het zien van die schitterende verlichting door de straatjes en steegjes met oude scheve huizen met hun prachtige geveltjes....
Als we de kerk in willen moeten we betalen...
Nou echt niet.... betalen voor een kerk doe ik niet....had God zelf ook nooit gewild...

Naarmate je het stadje inloopt lijkt het

steeds ouder te worden....of zijn wij dat zelf die beginnen te kraken hihi?.....
Annet scoort eindelijk die oorbellen waar ze al zo lang naar zoekt....
Maar verder is het vooral ons vergapen aan al die leuke gekke ludieke winkeltjes....
Tweedehands, vintage, rommel noem maar op....
De kleding lopen we gek genoeg voorbij...
Geen ruimte meer in de kledingkasten...
"Kom, we gaan Ici Paris in" oppert Annet en ze trekt me mee naar binnen ...
Mijn neusgaten vullen zich direct met de veelheid aan geur...
Hoe moet je hier ooit kiezen...?
En moet je kijken wat een prijzen....

Als ik op Schiphol de taxfree parfum afdeling al voorbij loop, dan hier toch zéker helemaal.....
Dacht ik....
Maar dan krijg je die vriendschapsband hè....
"Jij moet jezelf ook eens verwennen Wampie"....vindt Annet...
Duh.....voor dat geld zeker ....
"Dat ben je heus waard hoor....je hebt het verdiend!"....
Het leuke meisje heeft meteen door dat dit het moment is dat ze op ons af moet stappen...
"Welk geurtje heeft u nu?"....
Tja, moet ik nu vertellen dat het van de Action of het Kruidvat is?....
Dat het wel twintig jaar geleden is dat ik eens een duur geurtje had....
Ik zeg dus nog even niks...
Zij hapt verder...
"Houdt u van fris, bloemig, hout, amandel?"....

Nee, zeg ik....ik hou van zoet en zwaar....
"Ja want nu je ouder wordt verandert je neus ook hoor" zegt Annet...en ik schiet in de lach....
Het meisje heeft natuurlijk allang drie geuren uit het rek gehaald...
Ik ruik beleefd...
Nee, dit is het niet.....
Nog zes geurtjes....mijn neus raakt verzadigd...
En toch blijft er één geur hangen....
Maar wat een foeilelijk flesje en wat een afschuwelijke naam....
Tja ach, misschien hoort dat wel bij mij hè...
Maar nog erger....wat een vreselijk bedrag voor een klein flesje reukwater.....
Het meisje geeft aan mij proefmonstertjes mee te geven....dan kan ik het thuis op me in laten werken....
Maar....heel lief.....ik ben echter verkocht...ik ga mezelf verwennen....
Ik ga voor Scandal in een flesje waaruit twee slanke goudkleurige benen hangen....


Dan laat Annet zich gaan....
Parfum voor de kleinkinderen...
En we raken in gesprek met degene die haar helpt...
Het is al een bijzonder gesprek als we het over onder andere oma zijn hebben en ik vertel dat ik van de week iemand ontmoette die 30 november oma werd van een voldragen doodgeboren meisje...
De vrouw schrikt en zegt....."ik werd 30 november ook voor het eerst oma van een kleindochter.....ze leeft"....
Nu kijken we samen verbijsterd....wat een bizarre link ineens....
En zo gaat het gesprek voort...over de cyclus van het leven....en de zo onherroepelijke dood...
Waarom de dood geen cyclus zou kunnen zijn....
Over opgroeien in rijkdom en armoede en toch in beide gevallen de gevolgen van verwaarlozing kennen....
Een bijzonder gesprek....
En daar zit je dan zo vol van dat de dag eigenlijk al helemaal geslaagd en klaar is...
We shoppen dus niet verder naar gaan aan de koffie....
Oké, oké....met appelgebak voor Annet en de bekende saucijs voor mij....

Het begint te regenen...

Op naar huis...
Het was mooi en niet het vele is goed maar het goede is veel zegt Willem dan altijd...
En dat goede kwamen we vandaag zeker tegen....
Boodschappen voor de Oudjaars avond doen en op naar huis....

Maar het goede had toch nog meer in petto vandaag....
De top 2022 Duiven top 2000 avond....
De kracht van de kerk noem ik het...
De verbindende factor die muziek altijd weer teweeg brengt...
Al vanaf eerste kerstdag op onze eigen npo2 dit de verbindende beelden onze huiskamer in tetterde, maar nu vanavond in de kerk dus....
Een enorme voorbereiding ging daaraan vooraf...wat is er een werk verzet door veel mensen....


Het ziet er gezellig uit...
Allemaal zithoekjes in plaats van de stoelen in rijtjes....
Een compleet licht spektakel....
Een band....
En super PowerPoint met grappige Muppet fragmenten en clips, afgewisseld met live muziek van toevallig ook nog een steengoede band....
Oliebollen, zoete en hartige hapjes, drankjes....
Oudere en jongere mensen...
Heel oude en heel jonge mensen....
Plus natuurlijk.... muziek...
Jongens wat wil je nog meer voor ingrediënten voor een fijne avond...

Heel Duiven mocht stemmen en daar zijn

veel nummers uit gekomen maar slechts een top 11 wordt ten gehore gebracht...
Als de avond is ingeleid mag ik het eerste nummer aankondigen....
Met een praatje natuurlijk:....:
Vanzelfsprekendheid is de meest gekke trek van mensen. Vanzelfsprekend aannemen dat de ander er is. Dat er boodschappen in de winkel zijn, dat de bakker broden bakt, dat het koren groeit op de akkers, dat de zon morgen weer opkomt.
 Dat je kookt, de was draait, auto rijdt. 
En net zo vanzelfsprekend laat je je hond uit en denkt "ach na een buitje is die hondenpoep wel weg. Gooi je dat papiertje op de grond terwijl je denkt ' de wind waait het wel weg en ach het verteert op den duur wel....
Zelfs de beelden op tv van aan honger lijdende kinderen, in oorlog verkerende landen vol mensen die in angst leven, waar men elkaar afmaakt, wennen en lijken als vanzelfsprekend in je huiskamer te horen...
Is this the world we created...???
Ik ben opgegroeid in een tijd van veel, meer, meest, van opbouw en technische vernuftige hoogstandjes en toch..... Toch vind ik mijn dankbaarheid in die kleine dingen.... Een vogeltje dat op de tak van onze appelboom van de pinda's smult, dat ik oma werd, juf mag zijn van heel speciale leerlingen, die kleuter die op z'n hurken tien minuten naar een slakje kan kijken. Dat mooie schilderij of lieve gedichtje. De lente die knoppen en bloesem in de bomen tovert....
Dan zijn geen vanzelfsprekendheden, dat zijn wondertjes die wij cadeau kregen van iemand die heel zorgvuldig die aarde waarop wij leven, schiep en vorm gaf...waarop alles precies genoeg was wat wij nodig hadden....en die wij langzaamaan aan het verpesten zijn met de zucht naar macht, geld, meer en beter zonder rekening te houden met elkaar, met de natuur..... Allemaal wonderen van deze mooie aarde...
Ik denk dat we ons keer op keer bewust moeten zijn van hoe mooi het cadeau was dat we kregen en dat we daar heel zuinig op moeten zijn.
Ons nu eens écht af moeten vragen 'is dit de aarde waarop we willen leven en is dit de manier waarop we verder willen'....'is dit het leven dat God voor ons bedoeld heeft?'

Dat het tijd is om grenzen te stellen waarbij niet we bij een stapje terug zetten achteruit gaan maar juist vooruit....
Is dit de wereld... het godsgeschenk dat we ervan maakte.... en die we nog verder willen verpesten???
Laten we alsjeblieft zuinig zijn.... Door elke keer weer even stil te staan bij 'is this the world we created?'.... Queen.....

Na mij is Willem aan de beurt met zijn nummer Old and wise
En of we dat vooral niet vergeten op zijn begrafenis of crematie (hij is er nog niet uit) te laten horen.....


Zo vordert de avond met mooie beelden, prachtige aankondigingen en zo gaan we samen op weg van donker naar licht...
We eindigen met het nummer 'walking on sunshine"....
Wat een avond....
En voor de liefhebber....?
De dart wedstrijd tussen van Duivenbode en van Gerwen....
En dat in de kerk...
Het kan gewoon....hoe mooi is dat...
Maar meer nog wordt er nagekletst bij een wijntje, biertje of glaasje fris...
Alweer mooie gesprekken over grenzen die te verleggen zijn...
Of gewoon heerlijk grappen maken met elkaar...


Als we naar buiten stappen om naar huis te gaan voelt het bijna waren aan ..
Vijftien graden vertelt de thermometer ons...
Het moet niet gekker worden....
Tjonge wat een dag was dit....

Nu morgen Oudjaars dag...
Willem naar een begrafenis en daarna fluit optreden....
Het zal voor ons saampjes wel alleen Oudjaars avond worden...en alles opeten wat ik overdag kook, bak, braad en kokkerel....
Op naar de laatste dag van het jaar....














Geen opmerkingen:

Een reactie posten