donderdag 22 december 2022

22 december 2022


Dag van:
Op naar het kerstfeest van onze eigen kleuterklassen....
En oh wat voel ik me schuldig als ik vandaag met een volgeladen auto wel mag doorrijden naar de parkeerplaats terwijl mijn collega's door de gietende regen uit het bos komen lopen en dan nóg een eindje verder moeten naar de parkeerplaats en voordeur...
Omdat de achterbank vol staat kan ik maar één collega redden door haar dat laatste stukje mee te laten rijden op de bijrijdersstoel....

Och wat zien de kinderen er mooi uit....
Ze hebben het dan vaak over "er op z'n

paasbest uitzien"....nou, die kerstkleding doet er niet aan onder....

De klassen zien er prachtig uit...
Licht gedimd of uit..... kerstboom lampjes aan.... kaarsjes aan.....open haard met kerstliedjes op het digibord....de tafels aan elkaar geschoven en de kerststukjes erop....

We beginnen natuurlijk met het kerstverhaal...
Misschien ben ik dan wel van de oude stempel maar wat is kerst als je niet uitlegt waar dat feest vandaan komt....
En trouwens wat is er mooier, liever en spannender dan het verhaal van twee mensen die heel lang moeten lopen omdat hun boze koning wil weten hoeveel mensen er in zijn grote land wonen...
En dat die twee mensen niet eens een hotelletje kunnen vinden om te slapen en in een stal terecht komen tussen de koeienpoep....

En dat daar zomaar een babytje wordt geboren die in een voerbak moet slapen...
Maar dat een ster dan vertelt dat er wel een heel belangrijk babytje geboren moet zijn en dat zelfs andere koningen komen kijken...
Dat dat babytje geboren werd omdat zelfs, als papa of mama of de juf of je vriendjes je niet kunnen troosten, je altijd aan dat kindje dat groter werd, kunt vragen of hij je kan helpen....
De kinderen luisteren heel aandachtig....
Het stalletje heb ik voor me staan en ik speel het verhaal met de poppetjes die bij de stal horen ...
Dan zit deel 1 erop....

We eten gezellig fruit dat we dit keer zelf mogen kiezen...
En dan is er een kerstvoorstelling in de hal...
Een echte boef komt er in voor die de kerstboom wil stelen....
En twee rendieren zijn er die ring gooien om hun geweien heen....

Willem verschijnt in de klas...

Muziek spektakel...
Willem fluit door zijn neus, Willem fluit met twee fluiten... Willem laat een fluit slapen.... Willem laat de kinderen mee fluiten....
Och wat genieten die kleuters....
 
"Heb je alles nog onder controle Wampie?", vraagt een collega als ik dit de gang naar het toilet loop....
Nee nooit...antwoord ik..maar dat geeft me juist ook zo heerlijk veel ruimte....
Dat antwoord had ze niet verwacht...
Ze denkt er even over na terwijl ze een stukje mee op loopt...
"Misschien wel het enige beste en juiste antwoord vandaag" zegt ze dan....
En dat weet ik wel zeker....


Om twaalf uur komen alle ouders binnen druppelen...
ALLE ouders.....van elk kind twee...of een grootouder of tante die mee komt...
De klas stroomt vol en de tafels vullen zich met de lekkerste hapjes....
Als ik een ieder welkom heb geheten vullen de bordjes zich....
Wat een heerlijk sfeertje.... iedereen babbelt gezellig met elkaar....
De kinderen smullen....
En hoe mooi is het als ze bij weggaan eindelijk de felbegeerde foto ster en door de juf gehaakte kerstpop mogen meenemen....

Voor de juffen blijft het puin ruimen over....

Tafels weer op hun plek, kerstspullen de klas uit, alles weer schoon....
En ik ga naar de laatste (belangrijke) vergadering van dit jaar 2022....
Mijn onderzoeks-en adviesrapportje onder de arm... onderwerp culturele diversiteit binnen het onderwijs....
Even flink met elkaar sparren....
Maar dan kan ik toch echt het donker en de vakantie inlopen....

Aangezien Willem weg is, eerst maar eens kijken of mijn vriendinnetje thuis is...
En ja hoor...ze loopt al gedoucht en in pyama door het huis...
Heerlijk samen koffie leuten bij het flauwe licht dat de kerstboom afgeeft.... alsof de kerst al begonnen is....
Wat of ik ga doen vraagt ze....
Nou......

Gisteravond kwam de Emily in Paris seizoen drie uit op Netflix......
En ik heb er al drie afleveringen bekeken....
Ik kan niet wachten om de andere zeven te bekijken....
Annet lacht...."ik heb ze vandaag alle tien al bekeken"....
Ooooooh Netje vertel....komen ze weer bij elkaar????.....
"Ik zeg niks" antwoord ze...."ga maar lekker gauw naar huis, neem een makkelijke maaltijd op schoot en ga heerlijk genieten"....
Dat laat ik me geen twee keer zeggen...

Ik vlieg op....nog een knuffel.....en dan snel de Jumbo in....
Vanavond is mijn avond....!!
Ik haal twee bakken nacho's met salsa saus en race naar huis....
Volkomen ongezond en onverantwoord...maar dat kan me niet schelen....
Bakken open..... Netflix aan....en smullen...
Zowel van de nacho's als de laatste zeven afleveringen...
Emily in Paris wat ben je toch heerlijk!!!!!.....
En JAAAAAAAA ze komen er bij elkaar....maar wel anders dan ik dacht....
Dit schreeuwt om een vierde seizoen...
Maar daar moet ik dan wel weer een jaar op wachten.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten