vrijdag 2 december 2022

2 december 2022


Dag van:
Het is nog lekker vroeg in huize Lindeman le Comte als ik naar beneden loop...
Snotterig in bed blijven liggen heeft geen zin merk ik....

Het is koud beneden.... Willem heeft nog maar net de verwarming en tikkie omhoog gezet....
Van vijftien naar......."zullen we eens 18.5 graden proberen?"....
Nou beste Willem, dat dacht ik toch niet...
Doe maar gewoon op de negentien want dat kost al moeite om je warm te voelen....

Na het eerste kopje koffie zet ik me maar weer eens achter de pc....
Schoolwerk voor de komende week voorbereiden....
En wat lessen voor een collega....het klusje van gisteren waar een vergadering tussendoor kwam...
Ik ken het rooster uit mijn hoofd...
Maandag taal, dinsdag rekenen en dan weer van voren af aan...
Maandag handvaardigheid, dinsdag muziek....elke dag gym....enz...
Ik maak wat leuke werkbladen, trek wat van internet af, zie leuke online lessen op YouTube, haal wat uit de methodes en nog voor de Sint het land maandag uit is, heb ik alles alweer in het thema kerst staan...
Nou klinkt dit allemaal alsof het niks is natuurlijk maar.....ik ben er toch mooi een uurtje of drie, drieënhalf zoet mee hoor....

Ik zit nog op mijn bureaustoel als ik het

appje binnenkrijg dat twee vrienden van de vriendenkliek corona hebben...
Dat worden weer angstige tijden....
Als ze maar niet te ziek worden en de booster een beetje z'n werk doet....

Ik mijmer nog wat na terwijl ik door het muurgrote raam naar buiten kijk...
Nog lang niet alle bomen zijn kaal, maar dat zal niet lang meer duren....
Het ziet er waterkoud uit buiten...
En zo voelt het ook hoor ik van Willem als hij binnen komt van het honden uitlaten....
Maar kijk nou toch eens hoe druk de vogeltjes ook bezig zijn...
Die hebben onthouden dat hier het smulpaleis is natuurlijk....
Ik zal gauw maar weer wat ophangen buiten....ik heb immers al het een en ander in huis gehaald....
De koolmeesjes vliegen af en aan....
Ook het waterbakje laten ze niet onaangeroerd...
Ja, nu durven ze wel ...
De poezen liggen immers lui en lekker warm op de schapenvelletjes op de bank....
Die drómen alleen van vogeltjes en hebben geen lust om in de kou op ze te jagen....
Bengel zet s morgens en s middags tien stappen, krabt/graaft een kuiltje, poept, en komt weer binnen....
En als het straks écht vriezen zal, dan permitteert mevrouw het zich op een kattenbak haar behoefte te doen....
Vooralsnog is ze kampioen nonverbale communicatie en kan prima aangeven dat ze naar buiten wil....
Bets niet.... Bets doet alles op de kattenbak....rent soms haar halfzus achterna naar buiten maar bedenkt zich bij de eerste stap en keert meteen om.....
Geen eis plan geweest, denkt ze dan...
Geen zin in vogels en zelfs niet in muizen....
Wij hebben twee 'mooi weer poezen'.....
Tja, en daar zullen ze toch nog even op moeten wachten....


Ik pak mijn haakwerk maar weer eens op...
Bijna vier kerst poppetjes voor in de klassen boom klaar....
En hoeveel het er nog moeten worden zal de tijd leren want de nieuwe instroom kleuters is behoorlijk groot....
Ik hoop alleen dat er ook een paar na de kerstvakantie komen....
Heerlijk zo onder een fleece dekentje zo fröbelend bezig zijn....

Ondertussen zit Willem alweer....ach je raad het al....voetballen te kijken....
De laatste poule wedstrijden...
En ik geloof dat er niet ooit zo'n verrassend WK is geweest....
Ik zou bijna nieuwsgierig worden hoe het vandaag afloopt....
Een huilende Suarez.....toch weer een heel ander gezicht dan toen hij zijn tanden in het gezicht van zijn tegenstander zette....
Uruguay ligt eruit....dankzij Zuid Korea notabene...dat van Brazilië won....

Maar het nieuws bestaat niet alleen maar

uit voetbal.....
Och jee, nu weer het RS virus dat stof doet opwaaien...
En Duitsland en België die met een kinderbedden tekort kampen....
Ik geef je op een briefje dat Ikea er nog wel een paar heeft staan....
Maar waarschijnlijk is de baby alweer beter eer je zo'n bedje in elkaar hebt....

Een flat in Arnhem in brand....zes gewonden....
Toch vreemd dat als je zoiets hoort, ziet of leest als het in bijvoorbeeld Amsterdam is gebeurd, het je minder doet dan als zoiets in je eigen stad gebeurd...
En nog redelijk dichtbij ook...
Maar tja, ik zie vogeltjes als ik naar buiten kijk en let niet op rookwolken....

En zo ging er weer een snotter dag voorbij...
"Ik word niet goed van jouw hoestbuien" roept Willem...als ik weer eens naar adem happend in die bui blijf steken....
"Maar ja, jijzelf waarschijnlijk ook niet"....vervolgt hij min of meer troostend...en gaat boodschappen doen....


Laat ik me maar op gaan maken voor het Sinterklaasfeest met de twee jongste kleinkinderen morgen...
Alhoewel....jongsten......
Ook de op twee na jongste is zich al aan het oriënteren op de middelbare school en heeft een "te gekke Mavo/Havo gevonden oma"....
(Ik hoop dat hij er komend schooljaar nog zo over denkt)....
En dan heb ik er nog eentje van de vier, in de basisschool leeftijd....

Ja, ja oma....je wordt ouder....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten