zaterdag 14 januari 2023

14 januari 2023


Dag van:
En dat wordt dus dag twee vrije dag die niet vrij is....
Voor vier nieuwe leerlingen een ontwikkelingsplan schrijven en de overige, reeds eerder geschreven ontwikkelingsplannen, evalueren....
Maar oké....dan wel in mijn eigen oh zo geliefde grote leunstoel met m'n benen onder mijn billen en een kussentje in de rug....de laptop op de brede armleuning rechts en een kopje dampende koffie op de leuning links....

Ik zet alle volgsystemen open, kopieer en plak doelen en belemmerende en bevorderende factoren...
Kopieer en plak ook de ondersteuningsbehoefte...
Maak mooie nieuwe Word documenten aan met de namen van de desbetreffende kinderen en de zeven te evalueren items...
Zet dan de pagina open waar de nieuwe plannen moeten komen....
Ik kan beginnen....

Met mijn gedachten ben ik alweer in de

klas en beleef de afgelopen week...
Hoe snel kun je je na zoveel jaar ervaring toch al een beeld van leerlingen maken...
Terwijl je natuurlijk donders oppast dat je je bij de feiten houdt en niet bij niet te checken eigen interpretaties....
Elk kind is er immers weer één....

Om twaalf uur heb ik twee nieuwe plannen af....
Twee maal onderwijs relevante beginsituaties, twee maal bevorderende en belemmerende factoren, twee maal zeven ondersteuningsbehoefte aanvink menu's en zeven maal de daarbij behorende toelichtingen....
Dit in theorie prachtig op papier staan maar die zich in de praktijk nog maar moeten uitwijzen....
Niet zeuren....het zijn er al twee....
Nog twee te gaan....
En dan de rest....


Ondertussen liggen er twee spinnende katten in hun mandjes en komt een verzopen kat in de vorm van Willem binnen, die terug is van het honden uitlaten...
De honden die hij wijselijk in het halletje laat....
Wij noemen het halletje rond deze tijd dan ook altijd het drooghok....
Rondom Willem begint zich echter een soort van mini meertje te vormen....
Schiet op gij lekkende waterrat....
Maar, betrokken als hij is, vraagt hij nog even voor hij zich omdraait "schiet het al op?"....
Dan zie je echter hoe relatief alles is...
Als ik antwoord dat ik er al twee af heb, druipt hij medelijden af...terwijl ik zelf denk 'yes, al twee'.....

Willem gaat bullenpezen halen voor de honden...en.....de boodschappen....want naast Helloooooo Fresh, hebben we natuurlijk nog meer nodig....
We drinken samen nog een bakkie, maar dan gaat hij toch....

Om half vijf heb ik vier nieuwe ontwikkelingsplannen zo goed als af....
Nog wat kleine dingetjes maar die moet ik eerst even observeren en testen....
Acht evaluatie formulieren staan nog in de wachtrij...

Het is echter  tijd om te koken....
Ik schuif dus maar achter de potten en pannen....de knoflookpers, de uiensnijder....
Ik hak, ik pers, ik snijd, ik rul, ik knijp uit, ik roer....
En dan noemen ze dan....'even je zinnen verzetten'....

Om half zeven pak ik de rode schooldraad

weer op....
De eerste evaluatie....
Terugkijken in het oude plan, nadenken, evalueren....volgende item ...
Terugkijken in het oude plan, nadenken, evalueren....volgende item ...
Terugkijken in het oude plan, nadenken, evalueren....volgende item ...
Terugkijken in het oude plan, nadenken, evalueren....volgende item ...
Terugkijken in het oude plan, nadenken, evalueren....volgende item ...
Terugkijken in het oude plan, nadenken, evalueren....volgende item ...
Terugkijken in het oude plan, nadenken, evalueren....volgende item ...
Nalezen....ja....niks vergeten...
Alleen nog aanpassen in het volgsysteem...

Maar nu eerst 'wie is de Mol' ....
En dan morgen big brother maar terugkijken...als ik daar tijd voor heb...
Ik, die nou nooit eens zie wanneer er gemolt wordt, heb me voorgenomen extra goed op te letten...
Gevolg....
Ik zie in iedereen een mol...
En Soy, die ik eerst toch echt helemaal niet verdacht, lijkt nu wel de grootste moller te zijn....
Of....toch niet....
Is hij misschien gewoon fanatiek...?
Zucht....


Ik sla mijn laptop weer open...
Volgende evaluatie....
Ik denk en ik denk....
Eerst die algemene indruk opschrijven...
En het lukt me gewoon niet...
Mijn hoofd zit vol...of juist leeg...dat kan ook....
Hoe ik me ook inspan...het lukt me niet er nog een verhaal uit te persen...
(Soms is kinderen uitpersen dus toch makkelijker)....

"Ga toch in bad joh".....
Dat is Willem met zijn goede ideeën...
Het is echter al tien uur....
"Gewoon doen, al is het maar een half uurtje"...
En hij heeft gelijk...
Ik heb nog die Lush bruisbal van mijn zoon liggen...
Hè nee, die gebruik ik toch nog maar niet...
Voor een half uurtje in bad vind ik dat te zonde....
Daar wil ik écht van genieten....een volgende keer...als ik niet vol sta van tijdgebrek en evaluatiestress...een op handen zijnde zoveelste oudergesprek met nieuwe ouders en notabene nog een voor te bereiden audit bezoek met als bespreekpunt 'burgerschap'.....

Weet je.....

Het is niet zo zeer dat je het allemaal niet kunt....
Het lukt me prima...echt waar....
Lesvoorbereiding er nog bij (als je al aan lesgeven toekomt met 13 speciale kinderen), taal kwaliteits kaarten tussendoor, studiedag ook nog even vrijdag op je vrije dag, culturele diversiteitsproject onderzoek doen, een psychiater bezoek in je klas door een kind komt observeren en bespreken, overdrachten schrijven, lief en leed pot beheren en zorgen dat er leuke dingen komen en je niemand vergeet (drie deze maand jarig), bespreking therapeuten, functioneringsgesprek, vergaderingen, leerlingbespreking, zorg bespreking....
Nee echt, het lukt allemaal....heus....
Maar vertel me eens wanneer ik vrije tijd heb....
Vroeger breide of haakte ik een trui in één week....
Tegenwoordig mag ik blij zijn als ik een trui nog één week kan dragen voor het weer dertig graden op de thermometer wijst...
Hooguit twee toeren in de week lukt me nauwelijks....

En echt hoor...ik heb mijn baan lief....
Alleen soms vraag ik me af waarom de vakbond wel opkomt voor meer salaris...mijn bankrekening zich vult...maar het me alleen ontbreekt aan tijd om dat salaris op te maken...en ik het dus maar weer aan een zoveelste goed doel schenk....
Wat mij betreft moet de vakbond maar eens opkomen voor minder werkdruk...heb ik veeeeeeel meer aan dan dat het gecompenseerd wordt met nog meer bonus nog meer gelijktrekking, nog maar eens 10%....
Wat is er mis met gewoon weer leerkrachten te vertrouwen dat ze hun best doen en ze de kinderen heus dat leren wat ze nodig hebben....
Ons weer lekker leuke lessen laten maken...yurls pagina's voor thema's, digibord lessen, PowerPoint lessen voor leesonderwijs, reken materialen in plaats van die uit methodes die nooit toereikend zijn voor speciaal onderwijs...
Ofwel...wat was er mis met het onderwijs van vroeger???...
(Waarvan ik trouwens op didactisch gebied steeds meer zie terugkomen onder het mom van groeibewust kleuteronderwijs)....


Al mijn studies gingen over de kinderen, de lessen....zo goed mogelijk onderwijs geven....en daarvoor enthousiasmeren...
Niks niet enthousiast maken voor nog meer vergaderingen en leerlingvolgsystemen....
Terwijl bijna het grootste deel (niet alles dus) van mijn vak dus wel bestaat uit administreren vergaderen en bespreken....en menig studiedag bestaat uit effectief administreren.... effectief vergaderen....effectief testen....

Oh heerlijk zo even van me af klagen...
En ach...misschien brei ik wel een zomer topje...een eierwarmhoud hoedje....snel klaar en direct resultaat....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten