zondag 1 januari 2023

1 januari 2023


Dag van:
Het knalt....het knalt enorm...
En het houdt maar niet op...
Hoeveel miljoen aan vuurwerk was er verkocht??...
Nou volgens mij is het hier allemaal afgeknald.....
Twee uur lang gaat het onverminderd door...
Dan zwakt het af...maar om drie uur horen we nog knallen en geknetter...
Siervuurwerk was toegestaan, knallen niet...
En nou horen we heus wel de verboden knallen maar het is vooral inderdaad siervuurwerk dat we zien..

Nee, zelf steken we niks af...zonde geld...
Daarbij heeft ook de postcodetruck de verkeerde afslag genomen en kwam zo in Amersfoort terecht....en mijn staatslot was slechts 5 euro waard...
Rijk zijn we dus niet geworden vanavond...
Financieel rijk dan hè....want voor de rest prijs ik me gelukkig met mijn familie (duimpje) en vrienden....

Exact om 13.00 wakker vandaag...
Maar dat mag hè als het zo laat werd...
Willem is al terug uit de kerk, de held....
Al ligt hij nog geen kwartier later zelf ook weer in bed....
"Nog even een uurtje bijslapen"....

Ik snap het maar pfieuwww ik heb nu zelf wel het nieuwjaars concert al gemist en wil skiën in Garmisch Partenkirchen niet missen...
Ik heb blijkbaar toch wel een ernstige hang naar tradities....
Zolang ik me kan herinneren kijk ik deze twee programma's op nieuwjaarsdag...
Tijdens het skiën, na zo'n sprong altijd nog dat kinderlijk raden hoe ver de skiër gesprongen heeft....

Verder heerst hier rust in huis....

Alles slaapt op klaarlichte dag...
Willem, de honden, de katten...
Eindelijk rust na al die structuurloze dagen van kerst en oud en nieuw...
Eindelijk rust na dagen van knallen en opschrikken....
De vuil container is uitgebrand maar werkt gelukkig nog...
Vanaf morgen alles weer normaal...
En dan nog een weekje mogen bijkomen...
Wat een luxe....

Nu kijken wat we aan tv gemist hebben omdat we 7 dagen lang top 2000 keken en luisterden...
Allereerst het symposium online van Dirk de Wachter waar ik een ticket voor gekocht had....
En natuurlijk de oudejaarsconference van Claudia de Breij....
Meer interessants hebben we geloof ook niet gemist....


Claudia de Breij.....
Mensenkinderen wat is ze toch goed...
En dat decor...zo prachtig....
Intelligent associatief denken is haar kracht....
Heel even stoor ik me aan de termen domme mensen en rasmongolen....
Noem het liever onnadenkende mensen....of....onzorgvuldig denkende mensen....
En die tweede term kan gewoon niet meer in deze tijd...kon eigenlijk al nooit...
Zeker niet in de context zoals zij het bedoelt...
Maar verder vond ik haar fenomenaal....en niet bij tijd en wijle maar continu...

Dan Dirk de Wachter....

Nu lees je vaker in mijn blogs over Dirk de Wachter....
Dirk August Jozef De Wachter (Wilrijk, 3 maart 1960) is een Belgische psychiater en hoogleraar......
Hij is hoogleraar aan de KU Leuven en is er verbonden aan het Universitair Psychiatrisch Centrum van Kortenberg......
In 2021 maakte hij bekend dat hij kanker heeft....

Alleen deze hieronder straks geschreven strofe vind ik al mooi....maar ik vind alles van hem even mooi.... alleen deze staat me na aan het hart:
Maar in onze samenleving is meer en meer ikkigheid en individualiteit ontstaan. Mensen raken daardoor eerder geïsoleerd. Onze menselijkheid, onze betekenis ontstaat doordat we met elkaar in gesprek gaan en elkaar ontmoeten en echt contact maken. Er is te weinig verbondenheid. Ik noem dat de verkruimeling van de samenhang. Het succes van het verschijnsel mens wordt vooral bepaald door samenwerken. Individueel is een mens niet opgewassen tegen een olifant of een tijger. Alleen door samen te werken kunnen we vooruitgang boeken". 


En vanavond in het symposium heeft hij het zelfs over de kleuterleidsters in de wereld die de kinderen in een kringetje zet en met ze praat over bijvoorbeeld de dood van een opa van één van hen...
Hij noemt wat antwoorden die kleuters geven en vraagt zich dan af....waar blijft dat creatief denken van een kind....wat gebeurt er toch dat dit naarmate we ouder worden verdwijnt....?
En ik ben het zo vreselijk met hem eens....
Waar blijft onze puurheid....onze kwetsbaarheid.....ons creatief denken?

Hij heeft het ook over het gehaaste leven dat altijd maar uit is op resultaat....op opbrengstgericht bezig zijn....in sneltreinvaart....
Waarom kunnen we niet niet meer rustig wachten zonder te verwachten....?
Wachten zonder te verwachten...och wat een gedachte....
Nu heb ik in mijn leven heel veel geduld leren hebben....geleerd dat dingen tijd nodig hebben...soms ook veel tijd ...
Maar stiekem heb je daar toch soms, misschien vaker, wel een verwachting bij....of een hoop....

En waar ik over na wil denken is dat hij het

heeft over praten en vooral luisteren...
En dan over praten/communiceren met taal ......en niet bijvoorbeeld de emoticons....appjes....chats....
We verleren het praten en daarmee het luisteren....
We interpreteren teveel...
Lees mijn gevoel maar af van een emoticon dan hoef ik me niet al te kwetsbaar op te stellen....
Zet maar een emoticon want daarmee relativeer je alles.....
Vergaderen moet efficiënt...in zogenaamde bordsessies in minder dan een kwartier...
Je gevoel kort aangegeven in een emoticon....
Vooral niet meer overleggen, discussiëren...
Zonde van je tijd....in die tijd had je immers al tientallen resultaten kunnen boeken...
Het gaat niet om het proces maar om het resultaat...
Het gaat niet om de mens maar om het geld en het product...


Als laatste dan notabene mijn eigen  stelregel....
Het geluk zit hem in het kleine goede ....de gewonigheid...
Daar had ik het laatst ook al over....over de gewonigheid....
Maar ik vond dit keer de term 'het kleine goede' zooooo mooi.....

Enfin....ik neem het mee het komend jaar in....
Genoeg stof voor 365 dagen nadenken en ernaar handelen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten