zondag 15 januari 2023

15 januari 2023


Dag van:
Soms leer je nog eens van die leuke dingen ....
Van die weetjes op je oude dag waar je niks aan hebt maar wel heel leuk zijn om te weten....
Oftewel....waar de kerk al niet goed voor is....
Ik ben niet zo'n kerkganger hoor (behalve als ik beamer dienst heb)...maar ik zit nu eenmaal wel in die wereld omdat Willem ermee verweven is...
Vind ik ook helemaal niet erg zolang ik maar geloven mag wat ik wil en op wat voor manier ik wil....
En dat mag ...
Toch keek ik vanmorgen even online naar onze vriendin dominee...
Ze had het over het boek 'spreuken' uit de Bijbel...
En laten daar nou verdorie ook heel wat spreekwoorden en gezegden van deze tijd vandaan komen....
Zo kwam zij bij muggenziften....met als aanvulling, ja, ja....in deze moderne tijd gebruiken ze dat met andere dieren....iets met mieren n.....en.....
En dat in de kerk hè....ik hou ervan....
Maar goed.....muggenziften komt dus van:... `De mug ziften en de kameel doorslikken`....
Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als 'de splinter in het oog van de ander zien maar niet de balk in je eigen oog '....
En dat is ook zo'n mooie....ook uit den Bijbel....

Je kunt notabene in deze tijd legio voorbeelden erbij halen waarop die twee van toepassing zijn.... Poetin, Irak maar ook Trump en Biden....of onze eigen regering soms....
En hoe vaak maak je jezelf misschien er niet debet aan...
Dat je let op die ander en vergeet naar jezelf te kijken...of voorbij loopt aan het werkelijke leed en onrecht....
Ken je ook dat verhaal van daar jonge stel dat net is verhuisd....
De vrouw kijkt naar buiten en zegt tegen haar man 'moet je kijken hoe vies die lakens nog zijn die de buurvrouw te drogen ophangt'...
Een maand later gebeurt hetzelfde...
De buurvrouw hangt de lakens op maar nu zijn ze zo wit als Sneeuwwitje zelf...
En de vrouw zegt tegen haar man 'nou ze heeft blijkbaar een ander wasmiddel gebruikt want de lakens zijn opeens hagelwit'...
Waarop haar man zegt "lieverd ze zijn net zo wit als een maand geleden maar het verschil is dat JIJ de ramen van ons huis eindelijk eens gewassen hebt"....

Ik hou zo van zulke spreekwoorden en wijze verhalen hè...
Ze spiegelen je ziel weer eens schoon...
Wat maak je je druk over een ánder?..... Maak je liever druk over jezélf....

Niet dat ik dat nou deed of doe hoor.... Of toch wel....

Klagen over al dat werk....de schuld bij die stomme bureaucratie van deze tijd  leggen...maar ondertussen de kameel wel doorslikken en niet de barricades opgaan om het te veranderen....
Nou ja....ik schrijf erover in een blog...en af en toe heb ik een (te) grote mond op school....
Maar probeer ik er wel voor te zorgen dat we allemaal plezier in ons werk houden door de humor erin te gooien....

Zucht....toch eens wat langer over nadenken.....
Op een later tijdstip....
En dus pak ik voor nu toch mijn laptop maar weer....en maak me niet druk over een ander of over werkdruk...maar ben druk met mezelf....
Nog acht evaluaties te schrijven....

Halverwege de tweede evaluatie gniffel ik in mezelf...
Nu schrijf ik al voor de tweede keer "hij is snel afgeleid"....
En wat doe ik....?
Ik kijk naar de boom met vogeltjes....mijmer een beetje weg en maak een filmpje...pak mijn werk weer op....kijk naar de katten die elkaar uitdagen...pak mijn werk weer op....kijk naar de boom en zie zowaar voor het eerst een vink zitten....pak mijn werk weer op....kijk nou daar is die brutale Vlaamse gaai weer....pak mijn werk weer op...
Iets met muggen en een kameel....of een splinter en een balk....?
Ik ben geen haar beter vandaag....
En weet je....het zorgt ervoor dat ik mijn werk steeds weer vrolijk oppak....gewoon omdat ik even op wat anders gefocust was....
Wie zegt mij nou dat dit bij de kinderen ook niet zo is....?
Ik vul de zin in de evaluatie dus aan "is snel afgeleid maar pakt het wel werk weer op".....
Kijk....dat staat toch een stuk vriendelijker en geeft de burger, in dit geval de kleuter, moed....


Om vijf uur begint Willem, die een drukke preek dag in Drachten heeft gehad, heel voorzichtig aan te geven dat hij wel een beetje trek heeft...
Oh ja....die liefde en die maag....

En na het eten nog één evaluatie dan....
Nu hoef ik er nog maar vier.....
Die maak ik in de loop van de week wel af....
Ergens zal ik toch nog wel wat tijd overhouden....

Heb ik nog wat voor mezelf gedaan deze drie vrije dagen...?
Nou nee....
Mijn mandje wol staat onaangeroerd naast mijn stoel....
Ik ben moe en mijn nek doet zeer....
"Je zit ook verkeerd te werken in zo'n leunstoel" zegt Willem....
Maar hij kan de pot op....

Dat werken in mijn lekkere stoel was nou het enige dat me nog een beetje weekend gevoel gaf....
Nou ja....en het feit dat ik toch maar even twee PowerPoint presentaties, een filmpje, vier nieuwe OPP's en vijf evaluaties af heb gekregen....
Zonder stress......!!
En dat waren me die drie 'vrije' dagen dan wel weer waard....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten