zondag 8 januari 2023

8 januari 2023


Dag van:
Moet ik al werken...???
Verward zet ik de wekker op mijn mobiel uit...
Ach nee, tuurlijk niet....ik heb nog één dagje vrijheid, maar Willem moet preken in Coevorden en hij vindt het altijd prettiger als ik ook de wekker af laat gaan....
Iets met 'voor de zekerheid'....
Mooi zo.....doei Willem.....
En ik draai me weer om....
Oortje in met een podcast en zoef weg ben ik....in slaap....

Niet te lang natuurlijk.... zo'n laatste vrije vakantiedag moet je benutten....
Ja....ook met nog wat werkvoorbereiding....
En laat ik alsjeblieft ook wat op papier zetten voor Willem voor als die hovenier morgen komt want Willem laat zich in alles overtuigen wat zo'n hovenier belangrijk vindt en vergeet dat het alleen om een afzetting gaat.....
De rest kan ik namelijk zelf wel of mag behulp van de kinderen....

Dus: Willem géén tegelplateau....géén nieuwe vlonder....en ook de beplanting regel ik zelf wel...
Oh ja....en de appelboom MOET behouden blijven....

Zo, klus geklaard....
En nu??.....
De PKN kerk had vandaag een jonge vrouwelijke voorganger...
Eens kijken of zij wat nieuws te melden heeft...
Althans...wat voor interpretatie zij heeft en geeft...
Voor ik het weet hang ik aan haar lippen...
Ze heeft het over generaties....
Gaaf gedaan aan de hand van het verhaal van Mozes en de oversteek over de Jordaan....
Met zijn hele volk had hij jaren en jaren door de woestijn gelopen om uiteindelijk de rivier de Jordaan over te steken naar het beloofde land....whatever dat ook moge zijn....
Het vervelende was dat Mozes zelf de oversteek niet maken kon....hij stierf...
En zo, interpreteert Margreet (de jonge voorganger), was dat aan de generatie na hem toebedeeld....
Zijn werk zat erop, het was goed geweest...
Later als ik er met Willem over praat als hij thuis is, vertelt hij mij dat hij altijd zo boos was na dat verhaal...
Dat Mozes al dat werk verricht had maar zelf niet eens het beloofde land kon zien...
Maar Margreet weet prachtig uit te leggen hoe zij dat ziet....
Ze werd ooit geïnterviewd.... en de vraag kwam of er ooit een tijd zou zijn dat de kerk toegankelijk zou zijn voor iedereen.....ook voor homoseksuelen, transgenders etc......LHBT dus....
Dat is immers in niet alle kerken en religies zo...
Haar antwoord was zoals het antwoord van al de andere geïnterviewden...."ja, maar dat zal ik niet meer meemaken"....

Ze werken er nu met elkaar wel heel hard aan....maar ze zal het niet meer meemaken....
Zoals haar generatie nooit de opbouw kort na de tweede Wereldoorlog meemaakte, de val van de beroemde muur of de ramp met de Harold of free Enterprise...maar de generatie voor haar niet weet wat de Bijlmerramp was of Nine Eleven...
De generatie van nu die de Covid generatie heet....dat ook niet meemaakte...
Zo is er voor alles een tijd maar vooral ook een tijd dat het genoeg is....dat het klaar is en je niet meer hoeft.....
Je het aan de volgende generatie overlaat....

Het zette me zo'n vier en een half jaar voor mijn pensioen aan het denken....
Eigenlijk zou ik immers over ongeveer twee jaar met pensioen gaan....
Maar de regering bepaald dus nu dat het nog eens twee en een half jaar later duurt eer het genoeg is geweest...
Wat werken dan betreft hè...want wie weet wat er dan nog in het verschiet ligt...
Willem begon zijn leven pas na zijn onderwijs carrière kan je wel zeggen...
Hij is drukker en blijer dan ooit....
Hij heeft de jongere...maar ook de oudere generatie nóg wat meer mee te geven voordat het volbracht is...
Maar hoe dan ook...ik vond het een super interpretatie...
Generaties en die volgende oversteek...
Kijk, daar hou ik nou van...
Niet dat gezemel over gehoorzaamheid en geen zonde plegen maar gewoon een preek van deze tijd...
Met Stef Bos quotes erin en een prachtig gedicht....
Zoals Willem dat ook doet....alles linken aan deze tijd ...aan deze generatie....
Zo is het ook bedoeld denk ik....
Prachtig gedicht trouwens over de hoop...
Gedicht van Vaclav Havel:

De weg van de hoop.


Diep in onszelf dragen we hoop:
als dat niet het geval is,
is er geen hoop.

Hoop is de kwaliteit van de ziel
en hangt af
van wat er in de wereld gebeurt.

Hoop is niet (te) voorspellen
of vooruit (te) zien.
Het is een gerichtheid van de geest,
een gerichtheid van het hart,
voorbij de horizon verankerd.

Hoop in deze diepe krachtige betekenis
is niet het zelfde als vreugde
omdat alles goed gaat
of bereidheid je in te zetten
voor wat succes heeft.

Hoop is ergens voor werken
omdat het goed is,
niet omdat het kans van slagen heeft.

Hoop is niet hetzelfde als optimisme
evenmin de overtuiging
dat iets goed zal aflopen.
Wel de zekerheid dat iets zinvol is
afgezien van de afloop,
het resultaat.


En verder genoot ik heerlijk van Radio luisteren en een beetje haken....
Een vriendin die belde.....
Van Willem die weer hele verhalen over Coevorden had en hoe graag ze willen dat hij daar komt werken....
Is het niet als voorganger dan misschien wel als consulent....wat dan weer een andere betekenis heeft dan de betekenis die wij aan het woord consulent geven....
En nu zal alles heus wel zijn tijd hebben maar ik geloof toch niet dat ik hier alles wil achterlaten...
Mijn generatie vind heus nog wel werk in het onderwijs maar nieuwe vriendschappen opbouwen....nee laat maar...ik hecht erg aan mijn vrienden hier....

Toch zit ik vanavond diep weggezakt in mijn oude leunstoel en denk.....
Mijn vader had inderdaad op internationaal politiek en economisch gebied, zoveel gedaan om die Berlijnse muur te doen laten verdwijnen....
Hij stierf drie maanden voor de val van de muur.....
Mijn moeder stelde zich in de periode dat ze kanker had zoveel kleine doelen....
Ik wil dit nog meemaken...en dat....
Toch denk ik nu dat we het zelf niet voor het zeggen hebben....
Ergens houdt het op....
Je weet nooit hoe....
Je weet nooit wanneer....
Maar ergens....ooit zul je zelf ook die oversteek niet maken....
Dan was het goed zo...en mag je het stokje overgedragen...

Grappig hoe Willem toevallig eergisteren tijdens de autorit naar Haarlem nog zei "hoe zal deze weg er qua verkeer over dertig jaar uitzien.....we zullen het nooit weten want dan zijn we er niet meer"....
En op mijn beurt denk ik dan nu.... hoe zal het onderwijs er over dertig jaar uitzien??....
Of.....zouden er nog landen zijn of is er dan gewoon één wereld waar iedereen door elkaar woont.....?
Dat zullen waarschijnlijk zelfs mijn

kleinkinderen niet meer meemaken...
Zou er ooit een tijd komen van tolerantie...dat iedereen elkaar gewoon accepteert en lief voor elkaar is....?
En wat is dan de norm?....

Één ding is heel duidelijk....
De wereld....het leven zal generatie op generatie doorgaan....
En dat is toch een mooi gegeven....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten