donderdag 26 januari 2023

26 januari 2023


Dag van:
Ik snap het sowieso nooit hoor....
Dat mensen andere mensen discrimineren, minder vinden....
Ze anders vinden....ja dat kan wel .....
Anders mooi.... anders goed..... anders talentvol....
Vandaag word ik daar weer zo heerlijk aan herinnerd....
Twee keer zelfs...

Vandaag kijk ik een aflevering van 'de Verwondering' terug...
Annemiek Schrijvers ontmoet hier Babah Tarawally.....
Babah Tarawally is schrijver en journalist.....en heeft filosofie gestudeerd....
Hij vluchtte in de jaren negentig uit Sierra Leone vanwege het oorlogsgeweld en doorstond een asielprocedure van zeven jaar in Nederland......
Hij is 51 jaar.... gescheiden....en heeft twee dochters...


Ik was onder de indruk van zijn uitspraken...
Hij hangt de Afrikaanse filosofie Ubuntu aan...
Het woord komt uit een van de Bantoetalen van Zuidelijk Afrika en wordt gezien als een traditioneel Afrikaans concept.....
Vrij vertaald betekent het Ik ben omdat wij zijn of Menselijkheid tegenover anderen.....

Babah: “In Ubuntu bestaat ‘ik’ niet, maar ‘wij’.....
 Daar ging het ook mis in het slavernijverleden.....
Toen de Westerlingen naar Afrika kwamen, vroegen ze: ‘Van wie is dit land?’ Wij zeiden: van niemand, want het is van ons allemaal.....
Dus zei de westerling: Oké, dan is het nu van mij.....
Maar eigenlijk ben je juist een slaaf als je vastzit aan eigendommen.”

Een humanistische filosofie uit het zuidelijke deel van Afrika die draait om toewijding in het geven en nemen, delen in groepen....


Wij zijn niet gelijk
Kijk naar je hand....
Je vingers zijn niet gelijk...maar ze horen bij je arm...je ene arm....
En ze zijn net als wij, wel verbonden met elkaar....
We zijn exclusief....

We kunnen ons leven gewoonweg niet leiden zonder anderen, vertelde Dr. Miles Neale ons ooit: “Bedenk maar eens: je shirt, de koffie die je drinkt, de straten die schoon zijn, de metro waar je instapt, de fiets waarop je zit, de stoep waar je over loopt… alles is mogelijk gemaakt door de samenleving....
Door ándere mensen"......

Mandela was ook zo'n mooi voorbeeld van een Ubuntu man...
Weet je eigenlijk hoe hij zijn gevangenis periode is doorgekomen?....
Hij raakte niet verbitterd, liet zich nooit leiden door haat.....
In plaats daarvan besloot hij in gesprek te gaan met zijn bewakers.”

Mandela leerde hun taal, ontwikkelde

begrip voor hun zware tijden van Britse onderdrukking en leerde dat die geschiedenis bepalend was voor hun ideeën: “Juist omdat Mandela openstond voor hun positie, was het mogelijk samen tot verandering te komen......
Mandela besefte dat we slechts mens zijn via de humaniteit van andere mensen.....
En dat het daarom heel belangrijk is je in te leven in de ander,”

Dan nog zo'n mooie uitspraak van Babah...
Je hoeft niet altijd direct wat terug te krijgen als je iemand iets geeft....maar die ander kan het wel doorgeven als het moment daar is...en zo krijg je het indirect en universeler terug.....
En heb je toch bijgedragen aan een mooiere wereld denk ik dan op mijn beurt....

Vanavond kijk ik naar het programma van

Sinan Can.....'op zoek naar het paradijs'.....
Voor het programma 'Sinan op zoek naar het Paradijs' reisde Sinan Can samen met documentairemaker Thomas Blom door het Midden-Oosten.....
Cameraman Bruce Amende legde de reis haarscherp vast.....
De reis langs de Eufraat....naar de tuin van Eden....de appelboom waar Eva de appel van plukte...
Op het punt waar de Eufraat en de Tiger samen komen ...
En onderweg komt hij mensen tegen met de mooiste verhalen.......
Hij had als doel om nou eens niet de ellende en journalistiek relevante verhalen te laten zien die hij tegenkomt op zijn reizen, maar juist de verhalen "die hem hoop en troost geven dat de schoonheid van de mens nooit uit zal sterven.".....

En dat is gelukt...
Zo vertelt hij over een man die, na het verlies van zijn vrouw, hun droom om de aarde te verbeteren met het planten van bomen nu alleen uitvoerde.....
Inmiddels zijn het al 4500 bomen.....
Ook vertelt Sinan over een man die zijn hele leven in een klooster verbleef, waar hij op zijn zevende door zijn moeder werd achtergelaten met de mededeling dat ze hem ooit op zou halen, op zijn moeder heeft gewacht en tot op zijn sterfbed aan toe zich bleef afvragen waar ze bleef.....
Nu is hij bij haar....
Och....en nog veel meer mooie verhalen....
Het ware paradijs vond Sinan daarom niet in de tuin van Eden maar ergens anders vertelt hij. 
"Als mensen aan mij vragen of ik het paradijs heb gevonden, zeg ik: ja, het zit niet in het fysieke, maar in de harten van mensen."


"Het paradijs is wat wij ervan maken," legt hij uit. "Als we vechten met elkaar, we verwonden elkaar, we vermoorden elkaar, als we in oorlog zijn en in conflict, dan is eigenlijk elk deel op de aarde een hel.....
Als we vergeven en leven in harmonie met elkaar en hebben respect voor elkaar, dan kunnen we een paradijs creëren."....

Ik mag wel zeggen dat ik behoorlijk ben opgeschoond vandaag ...of, gezuiverd...door al deze mooie uitspraken die als cadeautjes vandaag naar me toe kwamen....
Het zijn misschien dingen die je allang zelf ook wel voelde... maar het is zo fijn te horen dat er anderen zijn die ook zo denken, en dat op hun eigen wijze ontdekten en onderzochten....
Het geeft een gevoel van hoop.....









1 opmerking: