maandag 30 januari 2023

30 januari 2023


Dag van:
Zo'n dag met een wijkcoach in je klas en ouders en de planner van zorg binnen onderwijs....
Waarmee je een gesprek probeert te voeren....
De kinderen die je aandacht willen....
Maar eigenlijk liefst dat filmpje nog een keer willen zien dat je 's morgens in de kring liet zien van die boswachter die met kinderen in plassen ging stampen...
Zo'n dag van leuke lessen gepland waar niks van kwam ...(behalve dat filmpje dan)....
Van overleggen over schoolreisjes en het audit bezoek van morgen....

Het audit bezoek met als speerpunt burgerschap....
Kleuters die langzaamaan ontdekken hoe de wereld om hen heen werkt en in elkaar zit.....
Met burgerschap bij kleuters maken de kinderen voor het eerst kennis met onderwerpen als identiteit (wie ben ik).....bij wie hoor ik? (samenstelling van het gezin, de familie) en groepsvorming (vriendjes, vriendinnetjes, sportclub).....
Spelenderwijs alvast kennismaken met onderwerpen als identiteit, vrijheid (dus ook regeltjes) en solidariteit en normen en waarden.....in de poppenhoek....op het schoolplein....

Kennis, vaardigheden en een houding die ze nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving.....met hun beperkingen....en ik hoop toch vooral hun kwaliteiten en talenten....

Het voelt alsof er een soort inspectiebezoek plaatsvindt lijkt het wel....
Maar het is niet meer of minder dan dat er gewoon collega's van een andere school langskomen....
En soort van collegiale consultatie maar dan niet vanuit je eigen school maar vanuit andere scholen binnen de stichting...
En dus ben ik niet bezig met zorgen dat alles in en op orde is maar doe gewoon zoals ik altijd doe.....ook dan is namelijk alles op orde.....
Ik hoef me vooral niet beter voor te doen dan ik ben....
Ik ben immers goed zo ....
En denk je nou heus dat die collega's uit het veld in de praktijk de perfecte leerkrachten zijn waar niks mis gaat....
Nou dat denk ik dus niet....en gelukkig maar ...
Daarbij denk ik dat hoe perfecter jij probeert te zijn en probeer te bewijzen, des te kritischer zij worden....
Dan heb je ze niet met je, maar tegen je ...


Ik ga na schooltijd dus lekker naar huis zonder de perfecte klas met de perfecte juf tevoorschijn te toveren voor morgen...
Ieder z'n kwaliteiten zeg ik dan maar ....
Misschien is dat wel de beste burgerschap les....

Morgen ga ik het over de vuilnismannen hebben ....en de vuilniswagen...
Want dat had ik in de planning. ...
Gewoon lekker kliederbende maken en dan opruimen....
Wie weet wel afval leren scheiden....
Of speelgoed sorteren....
Ik zie wel.....

En s avonds kijk ik lekker big brother...het programma van de psychologische oorlogsvoering....
Deze week wordt helemaal heerlijk...
Het is confusion week.....
Het big brother huis staat op z'n kop en trilt op z'n grondvesten....
Als toch ergens goed over nagedacht wordt is het dit programma wel....

Al kent het ook zijn nadelen....

Ik erger me groen en geel aan het taalgebruik van de jongeren...
Het 'sh.t' ....'omg'.....'what the f.ck'....is niet van de lucht....
In Amerika was dit een regelrechte piep show geworden....
Had ik het gisteren over therapie taal.....nou je zou van dit taalgebruik gewoon in therapie moeten....

Vanmorgen toen ik het ochtendjournaal  keek, kwam op dat tekstlint onder in beeld dat het taalniveau onder de studenten op Pabo's notabene, schrikbarend laag is.....
Tweede Kamerlid Chris Stoffer (SGP) zegt tegen Goedemorgen Nederland het “heel erg” te vinden dat het taalniveau op de pabo van onvoldoende kwaliteit is......
“Want dat breng je over op de volgende generatie, de leerlingen.”......

Zo ook in big l het Big Brother huis dus....
En trouwens....als ik het in het big brother huis zo hoor, lijkt Engels vaak wel de voertaal....
Misschien wel het tegenwoordig gebruikelijkste Engels maar niet het meest wenselijke....
De aanvoerder van dat WTF gedoe is notabene een nanny die op kinderen past in de duurste Amerikaanse huizen te Beverly Hills en Hollywood....
Je zal zo'n nanny in huis hebben.....

Enfin voor de rest is het smullen met al die psychologische hoogstandjes....
Ik hoop dat er dit jaar een goede nazorg is....




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten