zondag 29 januari 2023

29 januari 2023


Dag van: 
Stel nou dat ik vandaag toch nog even in de tuin kan werken...
Alleen al het idee maakt me blij...
Het gaat immers zes graden worden en dan is het best te doen buiten...
Ik moet natuurlijk wel mijn werk voorbereiden en het audit bezoek waarvoor ze dinsdag in de klas komen...
En de PowerPoint moet gemaakt worden voor Willems dienst van volgende week...
Wel een mooi thema....'uit liefde voor de ander'....
Een dienst over een actie voor kwetsbare ouderen in Moldavië....
Ik vind dat zo supergaaf hè...dat deze kerk steeds weer iets verzint van dingen, dichtbij in de buurt of verder weg, die actueel zijn....
Die in het leven van ons allemaal zich afspelen...in het hier en nu....
En is gewoon goed doen voor een ander van toen, niet genoeg religieus beleven in het hier en nu...
Ja toch....?!

Ik kom dus maar snel mijn bed uit...
Nee, eerlijk is eerlijk.....niet alleen om goed te doen...maar vooral ook om nog even in ons tuintje bezig te kunnen zijn....als ik klaar ben ..

Ben je nog even koffie mee, vraag ik

Willem per app...
Mijn koffie, de cappuccino poeder, is namelijk op ..

Willem komt terug van de dienst....
"Hoe koffie hadden ze niet meer hoor....en een alternatief was er ook niet" ...
"Brrrrrr het is koud" zegt hij dan ..
Hmmzz, geen koffie en die kou anders dus dan de weersvoorspelling me deed denken vanmorgen....
Maar ....ik heb mijn werk al af, ik hoef alleen de PowerPoint nog te maken....
"Ja dat is nog wel een dingetje hoor"... mompelt Willem om het minder erg te doen lijken dan het blijkbaar is ...
"Er moet nog een PowerPoint van een andere spreker in, die mail ik je zo"....
Huh...een PowerPoint van een ander invoegen?????....hoe doe ik dat....
"Ja, en de PowerPoint moet in andere verhoudingen gemaakt worden nu we nieuwe schermen hebben"....
Nieuwe verhoudingen????.....en hoe moet dat dan.....?
Ik bedoel, ik ben best wel handig maar ....
Enfin, Google zal het wel weten ...
"En het is wel een dingetje misschien maar de zegen moet ook uitgeschreven worden"....
Zucht.....
Willem en zijn dingetjes....


(Trouw) De laatste jaren worden wel erg veel indrukwekkende gebeurtenissen en belangwekkende kwesties als een dingetje getypeerd (‘Doodgaan is best wel een dingetje’).....
Zodra het aanvankelijke schokeffect daarvan dan verdwenen is, wordt dit type understatement al snel als een maniertje ervaren, waarvan het effect vervolgens onherroepelijk zal verbleken......

(Van Dale)
Betekenis 'dingetje'
Je hebt gezocht op het woord: dingetje.
ding (het; o; meervoud: dingen; verkleinwoord: dingetje)
1
voorwerp, zaak
2
gebeurtenis: de dingen die komen en gaan
3
waarderende aanduiding voor een persoon: wat een pienter ding; (informeel) een lekker ding een aantrekkelijke man of vrouw
4
dat is niet zijn ding dat doet hij niet makkelijk, daar houdt hij niet van; je ding doen datgene doen wat je geacht wordt te doen of waar je goed in bent

Snap jij het nou....?
Dingen met een grote impact noemen ze tegenwoordig 'een dingetje'....
Verkleinwoordjes om het grote ervan in een verzachtend jasje te gieten....
Opdrachten waar je als een berg tegenop ziet heten tegenwoordig 'dingetje'....
Beslissingen met grote gevolgen zijn tegenwoordig een dingetje....

Vandaag ontdekte ik notabene dat 'dingetje' een therapietaal is....
Volgens taalkundige Marc van Oostendorp (55) is de therapietaal de uitkomst van een ontwikkeling die al decennia gaande is......
‘Het heeft heel diepe wortels,’ zegt hij.
‘Al sinds de jaren zeventig is er sprake van de psychologisering van het dagelijks taalgebruik.’.....
Doordat meer mensen voor het eerst psychische hulp kregen, werden uitdrukkingen populair als ‘ik voel mij daar niet goed bij’ en ‘ik vind dit wel een dingetje’......
Inmiddels is dat ‘dingetje’ een ‘issue’ geworden.....
‘De moderne uitingsvorm van zulke taal, vooral gebruikt door jongeren, is flink verengelst,’ zegt Van Oostendorp.....

Willem loopt dus alweer achter....

En trouwens...ik vind 'issue' ook veel meer de lading dekken....
Iets minder therapeutisch ook....
Niet dat ik nou de schrik van m'n leven meteen krijg maar.....je doet toch wel even een stapje achteruit....
En ons tuintje lijkt verder weg dan ooit....

Ik begin dus maar aan mijn dingetjes issue....
En om vier uur kan ik de computer dan afsluiten...

Ik vlieg naar de tuindeur....
Nog eventjes klungelen buiten voor het donker wordt...
Brrrrrr koud.....
Eerst maar een kop koffie....
Oh nee....die was op ....

En dat in de kou nu na gisteren....nee laat maar....
Ik sla mijn issues vandaag maar even over....
Ach ja...dat zijn van die dingetjes in je leven hè.....
Of om het nou eens gewoon in Jip en Janneke taal te zeggen....'het voelt k.t'....
En alleen dat puntje verzacht het baalgevoel....
Jip en Janneke zouden dat woord ook nooit gebruikt hebben trouwens.....











Geen opmerkingen:

Een reactie posten