dinsdag 24 januari 2023

24 januari 2023


Dag van: 
Ik hou ervan....
Sterker nog...het is voor mij het mooiste van mijn vak...
Kinderen met ongewenst gedrag....
En we hebben er aardig wat van in mijn groep zitten...
Voor ons de kracht om het ongewenste een betere richting op te sturen maar wel ook zoveel mogelijk door het kind zichzelf te laten blijven.....
Van ongewenst onaangepast naar gewenst ondeugend....
Maar oei.....wat is nou ongewenst...???
Kinderen onderzoeken en experimenteren....ze ontdekken en doen ervaringen op....
Dus hou ik het op, continu de grenzen van samen goed doordachte normen en waarden, regeltjes en afspraken...(zeker niet te veel).....bewust maar wellicht veel vaker onbewust, overschrijden....
We observeren ons het rambam mijn assistente en ik....
Wanneer gebeurt het, waar komt het vandaan, wat is de trigger...?
(On)Veiligheid...?
Onzekerheid....?

Angst...?
Hechting...?
Thuis iets gebeurd...?
In de taxibus iets gebeurd...?
Overprikkeld....?
Geen controle over emoties...?
Afwezige empathie...?
Bij het syndroom horend...?
Lichamelijk ongemak...?
Maar hoe dan ook....we zijn er vandaag dubbel druk mee....en komen handen en ogen tekort....
En dan dat heerlijke Domino effect....
De een die direct op de ander reageert...
Huilen, schelden, duwen, schreeuwen...of gewoon de spullen door de klas smijten, water omgooien....


Maar weet je.... dan ...dat gevoel dat je dan krijgt als de rust weerkeert....ze na al je inspanning en interventie weer samen ziet spelen en lachen....elkaar helpen, troosten....
Daar doe je het dan voor hè....
Dat heerlijke gevoel als je ze allemaal op een heuse schildersezel ziet verven....in de kring om het hardst meedoen om de kleuren te benoemen met tijger op het digibord....
Die succeservaringen hè....die zorgen er nou voor dat ongewenst gedrag wordt gesmoord....
Ze willen immers allemaal plezier hebben...lief gevonden worden...trots zijn op zichzelf.....
Op misschien die enkeling na....maar daar heb je dan eindeloos geduld voor....

Zo'n dag was het dus zo'n beetje....
Een dag ook waarop al het geluid anders was dan anders...
Ik hoor prettiger maar anders....harder maar anders hard...

Zelfs mijn gezicht dat langs de kraag van mijn jas komt hoor ik ritselen...
Oh jee...mijn jas....dag rits.....
Wieltje van de bureaustoel erop en niet echt stuk maar wel plat....
Met geen mogelijkheid meer dicht te krijgen...
Wat heb ik weer een mega mazzel dat zoiets tijdens de uitverkoop gebeurd....
Ik weet wat mij na school te doen staat...

En dat doe ik dus...
Op naar C&A....een aanbiedinkje scoren....
Beige, zwart, nee niet weer groen, donkerblauw, bruin...
Dertig procent eraf, vijftig procent eraf....
En dan zie ik die Hollands blauwe....en in mijn maat ook nog....
Passen... goedgekeurd....betalen maar...
Helft van de prijs....
Mij is blij ...
En mooier nog....als ik snel naar huis sjees dan is het misschien nog licht genoeg om even naar de vorderingen in de tuin te kijken....
Is toch anders dan van de fotootjes van Willem


En ja hoor....
Ik kom binnen...gooi de boodschappentas en rugtas aan de kant...."heeeee je hebt een andere jas aan"....
Niks mee te maken...aan de kant...ik wil in de tuin kijken....
Daar eenmaal aangekomen en de vorderingen aanschouwend vertel ik tussen neus, lippen en kruiwagens door, het verhaal van de rits....

In verband met het jaargetijde....maar de nood van het verzakken van de tuin en dus ook het huis.....laten we nu eerst een muur maken als afscheiding maar vooral als versterking natuurlijk....
In mijn gedachten echter zie ik al de tegeltjes en leuke hoekjes om van alles neer te zetten....
Kom maar lente...kom maar gauw....ik kan niet wachten....

Kleindochter belt..."OMAAAAAAA ik mag afzwemmen".....
Ach gos...de laatste in de rij van vier die afzwemt....
Deze oma is trots maar wat vliegt de tijd...

Dan is Willem naar koor....

Je ligt in je bed....
Gaat je telefoon...
Jammer dat ik nou mijn gehoorapparaten al uit had want anders had ik via Bluetooth daardoorheen het gesprek kunnen voeren....
Één van de koorleden die mijn nummer heeft....
Willem heeft zijn telefoon laten liggen in de repetitie ruimte...
Zoooooooo heej....als hij dat ontdekt zal de paniek groot zijn...
Willem zonder mobieltje.... ONDENKBAAR!!....
Maar Linda (????) zal het komen brengen....
Ik dus uit bed....weer aankleden....wachten op ????Linda????.....
Als Willem het nu maar niet halverwege ontdekt en terugrijdt...hij wil tegen alle wet en regelgeving in namelijk tijdens het rijden nog wel eens op zijn mobiel kijken....
Dan is die repetitie ruimte natuurlijk gesloten en dan raakt hij helemaal in de paniekstress....
Enfin...ik naar beneden dus om op 
??Linda?? te wachten....
Kwartier....half uur....dag nachtrust.....

Kwart voor elf.... Willems auto....
En ik bereid me voor op paniek....
Komt meneer doodleuk binnen met mobiel in de hand....
Huhhhhh????.....je hebt gewoon je mobiel....
"Ja, ik was hem vergeten en was teruggerend en daar stonden die vrouwen nog te kletsen met mijn telefoon in de hand gelukkig"...
Ben ik daarvoor wakker gebleven en mijn bed uitgegaan??.....
"Oh hebben ze je gebeld dan?"....
Ja ik wacht hier op ??Linda??....
"Ja die had hem in haar hand ja"....
Ja die zou hem brengen dus (cynisch toontje)....
"En nou ben ik het zelf gelukkig...maakt je dat niet blij?"....
STIK!!.....
"Moet je geen kusje?"....
Hmmmzzzz grom....app dat kusje maar...pfffft....














Geen opmerkingen:

Een reactie posten