woensdag 10 januari 2024

10 januari 2024


Dag van:
Tip van de dag: als je je hippe berenvel moonboots aan wil doen naar je werk, neem dan ook ander schoeisel mee want voor buiten zijn ze heerlijk maar tjongejongen binnen dragen is een voetsauna....
Ik heb nog nooit zó graag pleinwacht gelopen als vandaag....
Mij overkomt dat dus na vandaag niet meer...

Vandaag het thema winterkou maar laten varen en overgegaan op wat er gepland staat voor ons kleuterteam; voeding....
En waar begin je dan mee.... natuurlijk met het lievelingseten....
Mooi uitgangspunt dacht ik nog....
En daar gingen we dus.....van de soep naar de Mc Donalds en van de pasta naar de ......papierla....
Dat lees je goed .....de papierla.....
En zie er naar eens uit te komen wat daarmee bedoeld wordt....
Het is simpeler dan je denkt maar het kostte ons toch nog wel een minuutje of wat doorvragen....
Het bleek paprika te zijn ....

We gaan over op de gebaren.....
Het gebaar thee is niet zo moeilijk....dat gebaar is gelijk aan je theezakje op en neer bewegen in een kopje....
We laten het volgende gebaar zien....alsof je een ouderwetse koffiemolen draait....
Juist ja....het gebaar voor koffie....
Maar volgens de kleuters niet hoor, want hun juf drinkt geen koffie....
Nee deze juf drinkt cappuccino.....en dat maakt het woord koffie onbekend....

Een half uur na de kring komt er een leerling binnen....
We waren al op de hoogte gebracht door ouders dat hij later zou komen omdat de bus later was....
Hij komt binnen en ik vraag: "was de bus ziek of de chauffeur"....en ik hoop natuurlijk dat hij chauffeur zegt en moet lachen om het grapje....
Maar kleuters zijn veel serieuzer en meelevender dan juffen blijkt wel als een klasgenootje half troostend vraagt "of je mama misschien"....

Het werd al met al een knus dagje waarin

veel gelachen en hard gewerkt werd....
En de dag eindigde met een gesprekje tussen mijn assistente en mij....
Zij is in het bezit van een soort van bioscoop abonnement maar dan voor sneak preview films....
Ze gaat vanavond weer maar de film waar ze gisteren geweest was triggerde mij ....'the pod generation'....

Een succesvolle carrièrevrouw die op het punt staat promotie te maken bemachtigd via haar werkgever, een technologiebedrijf in New York, een felbegeerde plek in het ‘Pegasus Womb Center’.......
Zij bieden koppels een gemakkelijke en handige uitkomst voor zwangerschappen door middel van kunstmatige baarmoeders, oftewel pods......
Haar partner Alvy, een botanicus met liefde voor de natuur, geeft de voorkeur aan een natuurlijke zwangerschap......
Echter de mans liefde voor zijn vrouw zet hem ertoe een sprong in het diepe te wagen en zo begint hun rollercoaster naar het ouderschap in deze nieuwe technologische wereld van voortplanting, maar tegen welke prijs?.....

Het verhaal verloopt bizar en hilarisch alsof de twee een soort tamagotchi ei groot brengen....
En natuurlijk kom je nog meer onderwerpen tegen van nu maar dan in sciencefictionachtige sfeer waar je zelf al snel ethische vragen bij stelt...
Tenminste wij twee in ons gesprek wel....
Filmkrant: Niettemin is de film de moeite waard als gedachte-experiment. Doorgaans begint de mensheid pas na te denken over de morele implicaties en potentieel destructieve invloed van technologie als die technologie al werkelijkheid is. Films als The Pod Generation kunnen dat een stap voor zijn.


Nieuwsgierig als ik soms ook kan zijn, ga ik de film toch ook eens bekijken....
Want je moet er natuurlijk niet aan denken....
Doe mij maar een baby in mijn buik....al is de gedachte dat de vader het ei mede verzorgd en je een hoop bevallingslijden bespaard blijft, toch ook geen akelig idee......

Enfin, nog nadenkend over alle voor en nadelen van een tamagotchi groot brengen, rij ik naar huis....langs het hoge water van de Rijn en over de brug....
En net voor het Gelredome passeer je dan een prachtig stuk natuurgebied....
De zon is al aan het ondergaan....de ondergelopen weilanden deels bevroren....
Het is een pláátje om te zien.....en vol


risico op een bekeuring pak ik toch maar mijn mobiel om het vast te leggen....
Tegen dit prachtig beeld der natuur kan geen technologie op bedenk ik me ....

Ik kom thuis.....en jeetje wat ruikt het fris....
Willem heeft wel gestoft en stof gezogen maar daar kan toch nooit die frisheid vandaan komen....
Ik loop altijd meteen door naar onze open keuken en begin van de boodschappen die ik net gehaald heb, iets eetbaars te fabriceren....
"Nee niet de waterkoker gebruiken" roept Willem...
"Die heb ik nodig want ik heb korrels in de afvoer gestrooid en die moet ik nog doorspoelen"....

Natuurlijk doen mannen dat tien minuten voor hun vrouw gaat koken....
En natuurlijk zeuren ze dan ook nog eens dat ze honger hebben....
Maar goed, een kwartier later kan het hete water door de afvoer en kan ik met koken beginnen....
Tjonge wat ruikt dat spul in de gootsteen sterk....
Dat was dus de frisheid die ik rook....
Dat gootsteenontstoppersspul is er qua geur op vooruitgegaan....

Willem inspecteert de gootsteen en zijn afvoer....
"Hmzzzz hij loopt nog niet door, dat moet zo nog een keer" moppert hij....
We verorberen onze rodekool ovenschotel, ons toetje en dan loopt hij wederom naar de verstopte gootsteen....
Hooooooo Willem, ik wil eerst koffie zetten dus je wacht maar even met die waterkoker.....(ik drink namelijk graag cappuccino poeder koffie en dan heb je water nodig).....
Ik schenk het water op de koffie, wacht op de Senseo koffie van Willem, terwijl Willem het water weer door de afvoer laat lopen....
Het borrelt wel maar er gebeurt verder niet veel.....
"Dat spul van de Gamma werkte toch veel beter" moppert hij weer....

Wat heb je nu dan gehaald, vraag ik...en ik pak het flesje.....
En heus hè....je hoeft niet kippig te zijn of een bril met jampot glazen te hebben om te lezen wat er met koeienletters op staat..... -AFVOERSTANKVERWIJDERAAR-.....met een plaatje van een gootsteen , frisse bloemetjes en met kleine letters eronder -verwijdert vieze gootsteen luchtjes-.....
"Oh vandaar dat het goedkoper was" zegt hij....
Dit is dus typisch Willem weer hè.....

De zuinige beelddenker.....
Dat wordt morgen toch maar naar de Gamma Willem .....
Maar och wat ruikt het toch heerlijk fris nu in huis....!!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten