dinsdag 9 januari 2024

9 januari 2024


Dag van:
Ik denk dat ik het vandaag wel een paar honderd keer gehoord heb....maar mensenkinderen het is dan ook écht met recht koud....
En tuurlijk is het in Scandinavië nog veeeeeeeel kouder, maar toe maar jongens, voor ons is het genoeg voor een code geel....
Niet voor hoog water....
Niet voor de warmte.... 
Niet voor de wind en storm.....
Nee, dit keer is het voor onderkoeling en bevriezing van ledematen omdat de gevoelstemperatuur veel verder onder nul ligt dan dat de thermometer aangeeft....
Nou, en dat is niet onterecht...me dunkt, het is freezing cold....
Ik loop van de auto daarom terug het huis is om toch maar mijn dikke wollen sjaal op te halen....
Ik ben al een eindje met de auto inmiddels weer op weg....de auto wil niet echt warm worden van binnen, en zo ontdek ik dat ik mijn handschoenen vergeten ben....ze zitten in mijn nette jas en mijn nette jas heb ik vandaag niet aan, ik ga immers naar school....
Dan straks buiten de handen maar in de zakken....
Pffft, en dat terwijl ik wel gedacht heb aan een paar extra sokken die ik vanmorgen in mijn tas stopte tegen mogelijke koude voeten....

Het voelt goed om de klas binnen te

lopen....vertrouwd en goed....
Ik vertel mijn verhaal van de afgelopen weken in de briefing aan mijn collega's en dan kruip ik weer mijn veilige klas in....
Twee leerlingen in de vakantie vertrokken en één nieuwe leerling erbij gekomen....
En dus is het nu heb je wel gehoord van de negen, de negen.... oftewel 3x3 is negen....

Ze zijn heerlijk aan het spelen en zo rol ik met mijn rolkruk van de en naar de ander voor een persoonlijk praatje....
In de kring gaat het natuurlijk over de.....kou!!.....
Vreemd vinden ze het echter wel, dat de zon schijnt en de lucht blauw is, maar je niet in je bikini naar buiten kan.....
Nee, ook schaatsen in je bikini gaat niet....

We beplakken vandaag winter mutsen....
Een lesje scheuren, plakken en binnen de lijnen blijven....
Daarnaast keuzes maken in welke kleuren en de volgorde onthouden waarin spullen nodig zijn....
Geen geringe opdracht....
Maar de kinderen lijken wel blij te zijn weer aan het werk te mogen, zo druk zijn ze er mee....
Het is dan ook niet niks twee weken vakantie....
Buiten spelen duurt maar kort vandaag want: "juf mijn handjes breken af"....

Zo start ik rustig mijn werk weer op....met het voorspelbare vertrouwde....
Ik leg in het thee moment nog een keer uit wat er met me gebeurde de afgelopen drie weken en ga dan verder met het inhalen van de zich opgestapelde administratie....


Maar het leukste van de dag vond ik vandaag wel de strijd om waar het eerste  vanavond de schaatsmarathon op natuurijs gehouden zou worden....
Het begon al vroeg op de radio toen ik in de auto zat vanmorgen....

Ach wat is er vannacht gebuffeld in Haaksbergen en Winterswijk....
Egaliseren, spuiten, krijtlagen leggen en weer spuiten....

De dikte van het ijs op de baan van de Winterswijkse IJSvereniging (WIJV) is vanochtend drie centimeter......
Dat betekent dat het ijs dik genoeg is om een schaatsmarathon op natuurijs te houden......
Ook de KNSB heeft inmiddels gemeten en het ijs goed bevonden......
Maar met man en macht gaat men door....in het donker....in de kou....want stel je voor dat Haaksbergen nog dikker ijs heeft.....
Nee, het is zeker nog geen gelopen race....en Haaksbergen is nog steeds in de strijd voor óók de eerste schaatsmarathon.....
RTV Oost meldt dat Haaksbergen vanmorgen 3,3 centimeter heeft gemeten......
Het is spannend....!!
De KNVB gaat nu naar Haaksbergen om daar het ijs te meten......
Voor 12.00 uur wordt de uitslag verwacht.....
Ik kan hier zo van mee genieten hè.....
Dat Achterhoeks en dat Twents accent van de desbetreffende enthousiaste maar ook oh zo gespannen ijsmeesters en voorzitters van de schaatsverenigingen...

Maar .....het was de goede ijskwaliteit waardoor ......Winterswijk de race heeft gewonnen van Haaksbergen: het organiseren van de eerste marathon op natuurijs......
De KNSB kwam tot het oordeel dat beide banen voldeden, maar meldde dat de keuze uiteindelijk viel op Winterswijk......
Het verlossende telefoontje kwam om vijf voor twaalf......
Winterswijk heeft namelijk het ijs vast op het asfalt liggen......
Zij weten precies hoeveel dikte ze hebben en Haaksbergen kan dat niet precies weten, omdat die een ijsplaat los op het water hebben liggen......

Och die voorzitter....je had hem moeten horen.....wat was hij trots....

Zijn verhaal over de grote televisiewagens in zijn dorpje en al die sportverslaggevers nu op de baan....
En och wat werd het een ouderwets zware koers voor de schaatsers met de verwachte winnaar: Harm Visser......

Wel een domper is dat er morgen, zoals de gewoonte is voor de verliezer van de eerste, in Haaksbergen geen tweede marathon gereden wordt in verband met tegenvallende ijskwaliteit......
Maar geen nood......morgen toch nóg een wedstrijd is niet uitgesloten want Noordlaren heeft zich aangeboden als kandidaat...... 
Morgenochtend bekijkt de KNSB of er een koers gereden kan worden op het Groningse ijs......
Wat zullen de Groningers druk zijn vannacht....

En wees eerlijk....dat zijn nou weer de leuke dingen van zulke kou.....
En heel diep in mijn hart hoop ik stiekem dat we ook "it giet oan" nog zullen horen....

Vaak doe ik dat niet.....maar vandaag wil ik toch even afsluiten met te bedanken voor al die lieve reacties op de blog van gisteren.....
En dus sluit ik af met de quote van 'omdenken' die ik van een lieve vriendin kreeg......Dankjewel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten