woensdag 24 januari 2024

24 januari 2024


Dag van:
Het is vandaag de internationale dag van het onderwijs....en er staat heel wat over be-en geschreven....
En hoe meer artikelen ik lees hoe vaker ik merk dat ik denk " en wat nou als er geen onderwijs was".....
Kinderen leren overal en altijd......
Daarom is de omgeving waarin een kind opgroeit en leert van groot belang......
Ieder kind heeft recht op een stimulerende, gezonde, veilige en passende omgeving......
Oké, dat heb ik staan.....
Er zijn ook inderdaad niet passende omgevingen....
Omgevingen waar als er geen onderwijs in een school is, kinderen moeten werken, jong moeten trouwen, huishoudelijk werk moeten doen enz ....
De derde wereldlanden dus....
Maar stel nou hier....hier in Nederland....
Het enige dat ik lees over 'goed' onderwijs is, dat als kinderen zonder diploma van school af komen ze bijna geen kans op de arbeidsmarkt zullen hebben....
Maar dat is niet wat ik vraag....
Mijn vraag is eigenlijk 'wat nou als er geen onderwijs is, zouden kinderen zich dan níét ontwikkelen.....?
Zouden papa's en mama's ze dan niet laten spelen....geen dagritme

hebben....niet gezellig ergens mee naar toe nemen waar weer andere belevenissen zijn te beleven dan alleen in en rondom huis....?
Zouden ze, als ze thuis zijn niet ineens hun naam willen leren schrijven....
Ik weet niet beter dan dat kinderen altijd eerst thuis hun naam gaan proberen te schrijven en dat dán pas op school doen....
Een natuurlijke ontwikkeling zeg maar....
En ik weet niet beter dan dat kleuters in welke speelhoek dan ook, altijd papa en mama en situaties thuis naspelen....
Ook heel natuurlijk.....
Een beetje goede ouders lezen voor, kijken samen televisie, halen puzzels in huis en ander speelgoed....
Dus ....wat nou als kinderen geen onderwijs krijgen....?
Leren ze dan niet schrijven, tellen, liedjes zingen, dieren kennen, verhalen over vroeger aanhoren...
Ze leren tegenwoordig eerder Engels thuis via de iPad of spelcomputer dan dat ze dat op school leren....
Misschien zou een kind zijn eigen talenten thuis nog veel beter kunnen ontwikkelen.....
Jij mag zijn wie je bent en met je vriendjes kan je ook heerlijk buiten spelen om sociale routines aan te leren, daar is geen speelplein voor nodig....
Maar inderdaad....ze krijgen geen diploma nee....als ze thuis blijven.....
Toch wel triest dat een diploma zo'n grote rol speelt in het leven van kinderen en jong volwassenen....
We stoppen ze vol met kennis en testen hen daarop met talloze toetsen......
Het resultaat: kinderen die goed kunnen leren worden als slimmer gezien dan kinderen die goed dingen kunnen maken met hun handen of talenten op ander vlak

hebben......scholen zijn stressfabrieken geworden waar leerlingen en leerkrachten nerveus en gehaast van toetsings moment naar toetsingsmoment ....behaalde doelen leven..... en er is nauwelijks aandacht voor zaken als expressie, empathie en ondernemerschap,  die juist in de 21e eeuw zo belangrijk zijn......
Een voorbeeldje: de NOWSCHOOL staat niet het individuele belang en het voorbereiden van leerlingen op een vervolgopleiding of baan (of bullshitbaan) voorop, maar het leiden van een zinvol leven, ten behoeve van het collectief......
Zoiets als wat je thuis ook leert zeg maar.....
Een school hoort een verrijkende leeromgeving te zijn, met gezonde voeding, beweging, oplossingsgerichtheid, veel buiten zijn, diverse leerplekken en rommelplekken......
Hierdoor ontstaat een balans tussen de binnenwereld en buitenwereld van het kind.”.......
Kom ik weer: zoiets als thuis dus.....
Een omgeving waar kinderen elkaar inspireren....
Een team ook van een ‘co-learning’ omgeving, waar niet alleen de leerlingen en de leerkrachten onderdeel van zijn, maar ook de ouders, partners, clubs en bedrijven.....
Die zijn immers ook onderdeel van het ‘echte leven’.......

Trouwens 2023 is het Europese ‘Year of Skills’......
Op de arbeidsmarkt, bij mbo’s en in het hoger ­onderwijs gaat het hier al langer over......
Middelbare scholen zitten vast aan het ouderwets diploma......
Willen we mensen echt beoordelen op wat ze kunnen schaf dan het middel­bareschooldiploma af........
Met concrete skills kun je aan scholen duidelijker ­maken wat je als overheid vindt dat leerlingen moeten weten en kunnen......
Op dit moment zijn het vooral de grote uitgeverijen die bepalen hoe we de doelen uit de examen of toetsingsprogramma’s moeten interpreteren......
Hoe heeft het toch zover kunnen komen.....?!?!

Het lijkt wel een enorm anti onderwijs

verhaal op nog wel de internationale dag van het onderwijs....
En natuurlijk moet je het met een korreltje zout nemen....als je de kern en de strekking van het verhaal maar wel een beetje serieus neemt.....
Voor mij is er natuurlijk niks mooier dan werken op school....en zeker het speciaal onderwijs....
Maar een beetje kritisch zijn mag best....
En na zoveel jaar onderwijs weet ik ook hoeveel er steeds veranderd....
Toen ik zelf op de lagere school zat kreeg je nog een tik met een meetlat of lineaal over je vingers....maar zo maakte ik ook deel uit van het middenschool project jaren later.....kwam de integratie lagere school kleuterschool naar basisschool, Klos en PA naar PABO, de iPad school, groeibewust kleuteronderwijs....en zoveel meer zal nog volgen....
Maar ik moet zeggen, van alles dat ik al zag en meemaakte vind ik dat idee van de Nowschool wel een hele goeie....
Omdat ik ook al die jaren merkte dat de verschillen steeds groter werden en deze manier van werken met skills en met de totale omgeving het belang, het er mogen zijn, van ieder kind/iedere jong volwassene met zijn talent naar voren laat komen....

De een kan niet zonder de ander ....
Zorg voor elkaar, voor de leefomgeving, voor de wereld en dus weer terugkerende normen en waarden.....
Ikzelf zal het niet meer meemaken of er actief aan mee kunnen ontwikkelen....maar het idee alleen al maakt me al blij......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten