vrijdag 5 januari 2024

5 januari 2024


Dag van:
Miezerige regen, niet koud genoeg voor een dikke trui, grauwsluier weer, maar ik ga op weg naar Haarlem naar de kinderen en kleinkinderen....mij maakt niemand gek....
Tank vol, ruitenwissers aan, radio op keihard en gassen maar....
Ik raas langs de Betuwelijn en het saaie landschap aan weerszijden van de A15....
Hobbeldebobbel de brug en sluis bij Tiel over en neem de afslag Utrecht Amsterdam....
Ik vergeet te kijken of de verlichte kerstboom bij IJsselstein er nog staat....
Dan de tunnel onderdoor en het gas inhouden....bij Breukelen is immers 9 van de 10 keer snelheidscontrole....en ach, met honderd kom ik ook wel in Haarlem....
Voorbij Abcoude omhoog richting Haarlem....
De Vinkeveense plassen daar staat het water hoog, vliegtuigen zijn bij dit weer bijna niet te zien....
Ik laat Amsterdam en Schiphol links liggen en rij gretig door....
Bij Halfweg eraf, mijn benzinemeter geeft nog steeds volle tank aan....
Meestal gaat er bij de rotonde wel een streepje af, maar dit keer niet....
Langs het industrieterrein nu, dan het Spaarne over, links af, blijf 50 rijden want oh hier staan de flitspalen oh zo verdekt opgesteld....
Nu links, nog een keer links en ik ben er....

Heerlijk warm onthaal, warme café au lait,

een wc voor een lange plas (opluchting) en daar komt Luna de trap af stormen....
Oma met het vest....of is het vest met oma....?
Wauw, wat staat het goed, wat is ze afschuwelijk blij met haar vest, 'die doe ik nooit meer uit oma '....

Plannen maken....
De kinderen willen graag naar Beverwijk naar de Indonesische super groothandel....
De zwarte markt zelf gaat morgen pas open, maar ik vind het woord Indonesisch alleen al zeer aantrekkelijk klinken....
Schoondochter die net haar rijbewijs heeft rijdt....mijn zoon ernaast....
We rijden de straat uit, de kruising over, afslag IJmuiden....
En hier is het ongeveer dat ik zeg 'ho jongens, de meeste echtelijke ruzies ontstaan door bemoeienissen met elkaars rijstijl'.... Luna slaat haar ogen theatraal omhoog....
Aan de andere kant mag mijn schoondochter blij zijn dat Willem niet naast haar zit want die is kampioen in autorijbemoeienissen.....


Wat heerlijk die parkeerplaats recht tegenover de ingang van waar we zijn moeten....
Ik stap nog niet de auto uit of de geuren van Indonesië komen me tegemoet en prikkelen alle zintuigen....
En allemensen wat is het hier groot....
Je kunt beter vragen wat ze niet hebben dan wat ze wel hebben....
Ik geloof zelfs dat wat ze niet hebben, niet bestaat....

Tja en wat doe je dan hè....
Je slaat in....
Dozen, zakjes, potjes, bakjes, flesjes met kruiden, met klepon, spekkoek, kwelapis,lemper, en jaaaaa ikanterie (gedroogde gezouten visjes)....
"Mam, dat gaat veel kosten hoor" probeert mijn zoon mij voorzichtig te waarschuwen....
Maar pffft, hier eten we nog dagen en weken van....
(Maar de kwelapis is al op voor we buiten staan)....
Zeer tevreden stap ik na acht lange paden vol heerlijkheden en een kar vol, en uur later weer naar buiten....

Nu nog even naar de Plusmarkt, die wij bij ons in Arnhem amper kennen, maar waar ontzettend veel artikelen voor 1 euro liggen....
Zo'n winkel wil ik ook wel naast de deur....

Eenmaal thuis leer ik van mijn

schoondochter Parata maken en hebben we even later aan tafel goede gesprekken....
Gesprekken over vroeger, nu en later....
Maar deze (o)mama wil op tijd thuis zijn....liefst voor donker....
Nou gaat dat niet helemaal lukken maar tot Utrecht heb ik toch nog aardig licht buiten....
Daarna moet ik het doen met straatlantaarnverlichting....
Nee, nee, niet dezelfde weg terug....daar staat file door een gekantelde vrachtwagen....
Het wordt Utrecht, Zeist, Veenendaal, Ede, afslag Arnhem Zuid....
En net voor zessen rij ik de oprit voor huis op....

Als Willem alle lekkernijen ziet is het leven weer goed....
Van alles wil hij wel wat....
Er is geen onaangebroken doos of zak meer te bekennen....
En wanneer ik vol zit, doet Willem er nog een aardige schep bovenop....
Gaat goed met je dieet lieverd!!....


De avond hou ik me bezig met de volgende opdracht van mijn kleindochter....
"Een Pokemon trui met Eevee erin gemaast oma"....
Of ik die volgend weekend al kan brengen....
Dat wordt morgen dus weer naar de wolwinkel....
Ik zal ze daar toch eens voorstellen om met een stempelkaart te gaan werken....
Die van mij is zo vol wedden?!?!....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten