donderdag 11 januari 2024

11 januari 2024


Dag van:
Bengel heeft het goed bekeken, vrouwtje op een doordeweekse dag zomaar thuis dus waagt ze het zomaar om de ochtend samen op bed te beginnen....
Bets heeft het nakijken maar eist op haar manier ook de aandacht op...
Ze zit naast het bed, op een kleedje....
Mijn ochtend begint goed zullen we maar zeggen....

Thuis vandaag....een schrijfdag heet dat....
Dat betekent administratieve werkzaamheden uitvoeren...en daar ben ik heel blij mee want de tussenevaluaties voor de OPP's moeten geschreven worden...best een klus!....
Maar natuurlijk beginnen we net als op school de dag met koffie....


Als ik naar buiten kijk zie ik dat het water nu toch heus tot een laagje ijs is omgetoverd....
Dat duurde dit keer lang door de harde wind die golfjes maakte waardoor ijsvorming niet zo snel ging...
Maar nu is het toch zover....
Als ik alleen de weersvoorspellingen bekijk zie ik dat het wel niet van lange duur zal zijn en ik voorlopig nog geen schaatspret in mijn achtertuin heb....
De chocomelk met of zonder rum zal nog even moeten wachten....
Geen koek en zopie tentje nog op onze vlonder....

Dan maar eventjes genieten van het intens koude wintergezicht buiten....
En hoe winters mooi kan het zijn als er een roodborstje in de appelboom vliegt....
Schichtig kijkt hij naar binnen met een blik van 'vul je lekkers voor ons eens aan', want inderdaad, ze hebben de vetbollen en pinda netjes nu al op....
Brrrrrr moet ik zo de kou in....en dat zonder warm verenpak....

Maar eerst aan het werk, de vogeltjes moeten even wachten...
Laptop open, inloggen en.....niks....
Hier word ik niet blij van...kan ik straks alsnog naar school waar je weer afgeleid en gestoord wordt....
Maar dan daagt het in het oosten van mijn brein....
Nieuw mediakastje voor de tv, nieuw modem voor internet.....nieuw wachtwoord en dus opnieuw inloggen met wifi....
En ja hoor, ik voer het nieuwe wachtwoord in en ik zit op het schoolnetwerk....
Zucht.....dat is goed afgelopen....

Het is tien uur als ik begin, het is iets over vieren als ik klaar ben....
Nou ja.....niet met alles maar met het belangrijkste....en de rest kan het weekend ook nog....
Ik loop mijn agenda nog even door, voer

een paar belangrijke data in, sla nog wat belangrijke mailtjes op in het leerling administratie systeem en verklaar vandaag voor 'genoeg gedaan'....
Eigenlijk is het een gewone werkdag maar dan thuis....
En....gelukkig maar dat Willem moest repeteren voor het Klezmer concert van 9 februari....

Ik zet de tv even aan en volg de biathlon in de sneeuw....
Kan je verdorie snel skiën, maar schiet je niet in de roos met je geweer....
Frustrerende sport lijkt me, maar wel even mooi om naar te kijken....

Nu kan ik voor de vogeltjes aan de gang....
Er hangen nog wel drie vetbolletjes maar die vinden ze onhandig knabbelen als ze niet in een houder zitten....
Weet je wat....van mijn zoon kreeg ik voor Sinterklaas een hele emmer vol vetbolletjes....als ik die nou eens smelt en het mengsel in de bewaarde halve kokosnoten smeer....ze zijn immers gek op het smullende uit die halve noten die er hangen....
Hup, zacht maken in magnetron, boter erdoor en kijk eens wat een mooi mengsel....
"Doe die kraan dicht beneden" roept Willem die net thuis is en meteen onder de douche is gesprongen....
"Ik heb ijskoud water"!!!!!!.....
Ik kijk verbaasd...maar ja, dat ziet hij niet natuurlijk....
Ik heb geen kraan open Willem, roep ik dus naar boven.....
"Doe niet zo flauw" roept hij dan ....
Grrrrrr .......
Willem ik heb de kraan echt niet open want ik sta kokosnoten te vullen....
"Doe eens open dan"....
Nu draai ik de kraan open....
"Nee geen verschil" zegt hij....
"Maar de kraan van het bad en de wastafel worden wel warm".....
Dan zou ik me daar maar wassen Willem....

"Zou het met de verstopte afvoer hier te

maken hebben", vraagt hij als hij naar beneden komt.....
Maar voor ik kan antwoorden dat hij dan maar niet had moeten vergeten naar de Gamma te gaan voor echte afvoerontstopper in plaats van stankverwijderaar roept hij heel alwetend trots "nee, het is vast de thermostaat van de kraan"....
En oké, ik geef hem het voordeel van de twijfel.....en loop naar buiten met de voorraad vogelvoer....
Ik heb de boom mijn rug nog niet toegekeerd of daar komen de eerste, tevens brutaalste mussen, meezen, vinken, ekster en roodborstje al aan.....
En zie ik daar nou een witte kwikstaart die vergeten is dat het in Marokko wel eens warmer zou kunnen zijn...????
Jammer dat het al donker begint te worden....nu kan ik niet eens genieten van de vogel schranspartij....

Dan maar snel even naar de winkel.....
En zie ik dat nou goed,...?
Paaseitjes....?????
Dat is toch pas helemaal eind maart...?
Gisteren lagen er nog kerstkransjes en dozen oliebollenmix voor de helft van de prijs.....
Maar die paaseitjes.....ze liggen er echt nu....!
Kan iedereen dat goede voornemen van nog geen tien dagen oud, namelijk op dieet gaan, wel weer vergeten.....
Kort maar krachtig dieetje zal ik maar zeggen....

Voor de 'smoesjes om niet af te vallen  mensen" wel een meevaller....
Trouwens het is sowieso niet moeilijk om niet op dieet te gaan.... vandaar dat Willem het beste jojo voorbeeld ooit is....
Sorry paaseitjes, sorry bier met de carnaval, och ja sorry maar tussendoor vakantie Griekenland, je kent dat wel, oeps meivakantie en zulke lekkere cocktails en borrel snacks....
En zo beland je dan weer in de zomervakantie met vrienden op een terrasje....neemt hij zich voor na de vakantie meteen op dieet te gaan maar liggen de chocolade letters en marsepein alweer in de schappen.....ook zo idioot vroeg immers....
Tja, zit er toch niks anders op dan 'nee' leren zeggen Willem.....

In het laatste daglicht zie ik nog net een dikke koolmees lekkers uit de kokosnoot snoepen....
Die kent ook vast geen dieet....en ik maak het ze er ook niet makkelijker op zich daaraan te houden met die zes rijk gevulde kokosnoten in de appelboom....
Maar ik geniet er zo van ....

Als ik later oud ben

Met een buik als een ballonnetje
En ik moet naar zo'n bejaardenhuis
Dan één met een gazonnetje....

Als ik later oud ben
Met kromme artrose handjes
En ik moet naar zo'n bejaardenhuis
Dan wel met een tuin vol plantjes

Als ik later oud ben
Met pukkels als een gnoompje
En ik moet naar zo'n bejaardenhuis
Dan wel met mijn appelboompje

Als ik later oud ben
Met blozend bolle wangen
Vergeet dan niet dat boompje
Met lekkers vol te hangen

Want ben ik dan al oud en krom
Val ik door mijn broze knieën om
Laat mij dan staren door een raam
De vogels zien komen en zien gaan
Laat me meevliegen in mijn dromen
Als ze weer gaan en komen

En als ik er op een dag niet meer ben
Kijk maar gewoon naar boven
Dan vloog ik met mijn vriendjes mee
Dat moet je maar geloven















Geen opmerkingen:

Een reactie posten