zaterdag 27 januari 2024

27 januari 2024


Dag van:
Ach ja joh, doe maar weer eens een verkoudheid.....
Dat zou ik toch als enige nadeel van werken met kinderen kunnen noemen.....dat je gewoon om de haverklap aangestoken wordt.....
Maar goed, het maakt je ook sterker en de weerstand zal toch op een gegeven moment wel zo groeien dat ik er immuun voor word.....
Ik snotter dus maar weer gezellig een tijdje....
En al snotterend kun je ook best vogels tellen, want dat staat tenslotte vandaag op mijn to do lijstje....
Nationale vogeltelling....

De Nationale Tuinvogeltelling is het grootste citizen science project van Nederland.....
De Vogelbescherming organiseert de telling samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland.....
De eerste dag dat ik hier officieel kwam wonen was ook de eerste dag dat ik lid werd van de Vogelbescherming....
Dat is dus al 17 jaar....

De Nationale Tuinvogeltelling levert slechts een momentopname van de aantallen vogels die in onze Nederlandse tuinen en zelfs balkonnetjes aanwezig zijn.......
Maar in combinatie met de resultaten van andere jaren en met andere tellingen levert dit een beeld van de ontwikkelingen in het belang van tuinen voor vogels.....
En daar maak ik me hard voor.....
De afgelopen editie telden bijna 140.000 mensen meer dan 2 miljoen tuinvogels!....
En op de website via mijn account kan ik zien dat er 24 mensen in mijn directe omgeving van de straat ook meetellen....

Nou komen mijn vogelvriendjes graag hier....

De appelboom hangt immers vol lekkers, dat schreef ik al zo vaak over....
Maar wist je dat in het najaar en de winter de vogels in je tuin of op het balkon druk op zoek naar voedsel zijn om hun lichaam op temperatuur te houden...... 
Tijdens koude nachten kunnen kleinere vogels wel 10-20% van hun lichaamsgewicht verliezen......(soms zou je willen dat dit onszelf ook zou gebeuren, ik heb er wel een avondje in de kou voor over)....
Maar voor vogels is de juiste voeding in deze periode daarom van levensbelang!......

En dan moet je niet denken 'ach het is mijn tuintje maar, want.....
Alle Nederlandse tuinen samen vormen een natuurgebied dat zo groot is als vijf keer de bekende Oostvaardersplassen......
En waar slapen die beestjes dan toch in de winter om zich een beetje warm te houden??...
Want natuurlijk gaan de meeste vogels, net als wij, 's nachts slapen.....
In de winter doen ze dat in dichte struiken, onder dakpannen, tussen wat bladeren en toch soms ook in nestkastjes......
Daarom kun je het beste nestkastjes laten hangen......
Kou kost vogels extra energie om warm te blijven...... zo'n 40 graden Celsius.....
Ze beschikken over een uitstekende isolatielaag; dons geldt als een van de best isolerende materialen ter wereld (vandaar mijn donzen dekbed dus)....en de buitenlaag van veren maakt dat vogels veel kunnen hebben......
Maar de interne kachel moet wel blijven branden en daar is voedsel voor nodig....

En slapen doen ze naar half....
De ene helft van de hersenen slaapt en de andere helft is wakker......
Eén oog is dan open zodat ze toch waakzaam blijven......het gevaar ligt immers overal op de loer ....

Eigenlijk hadden Willem en ik vanavond naar een concert zullen gaan....
Ik kan het niet echt opbrengen....
Doe maar gewoon thuis....de Mol ontrafelen en op tijd naar bed....
En natuurlijk samen de dart wedstrijd kijken.....wat een zinderende finale....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten