dinsdag 16 januari 2024

16 januari 2024


Dag van:
Vanmorgen zit ik in de auto naar school...
Vervelen zullen we ons niet want ik heb een schat aan lesmateriaal voor deze week....
Ik krijg nog net het journaal op de radio mee....matig mijn snelheid in verband met code geel en luister verder....
De strooiwagens van Rijkswaterstaat hebben sinds maandagavond 19.00 uur bijna 8,6 miljoen kilo zout gestrooid om gladheid op wegen te voorkomen......
En ook in veel gemeenten is afgelopen avond en nacht gestrooid....

Tot de zorg voor het in goede en veilige staat houden en laten verkeren van de wegen behoort ook het bestrijden van gladheid......
Het gaat hierbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht.....en dus zijn ze het niet verplicht.....
Maar goed, op een hoop ellende op de wegen zitten ze ook niet te wachten, dus doen ze het maar....

Maar nu komt het.....
Burgers in Nederland zijn sinds een jaar of tien niet meer verplicht om hun eigen stoepje sneeuwvrij te maken......
Ik wist dat dus niet....tien jaar lang niet....
De stoep voor een huis is van de gemeente en dwangarbeid is verboden op grond van het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en Fundamentele Vrijheden.....
Ik bedoel..... dwangarbeid.....waar hebben we het over....????
Alsof ik vanmorgen tien minuten eerder buiten stond om naast mijn auto ook het stoepje even sneeuwvrij te maken, omdat dit een dwangmatig belang zou dienen.....?
Ik dacht alleen maar aan die oudjes die vooral niet hun heup voor mijn voordeur moesten breken....
Niet dat ze me ook maar een ietsepietsie aansprakelijk kunnen stellen, want ik ben immers niks verplicht....maar wel omdat het me waarschijnlijk maanden mantelzorg scheelt van boodschapjes doen of andere klusjes opknappen.....
Nee da's flauw.....en dat meen ik natuurlijk niet.....
Ik vind zulke dingen namelijk simpelweg een morele plicht....
Dwangarbeid...tjongejongen het moet niet gekker worden in Nederland.....

Aansluitend hierop hoor ik dat ze in

Duitsland weer eens über über moeten...
En in dit geval is dat een weercode....
Heeft iedereen genoeg aan groen, geel, oranje, rood....neeeee Duitsland wil er nog een paars bij....
Alleen voor Duitsland dan....
Want er komt een über sneeuwbom aan met über windstoten en über ijzel.....
En dus hebben ze daar nu een über paarse kleur toegevoegd...
Het Nederlandse rood is het Duitse paars zullen we maar zeggen....

Dan kom ik op school, wil een deel van mijn lessen opstarten en...... Basispoort ligt eruit....
Vanuit Basispoort worden veel methodes van uitgevers aangestuurd....
En nou heb ik natuurlijk nog wel wat achter de hand maar half onderwijsNederland kan de kinderen wel naar huis sturen nu ....
Een beetje extra sneeuw en ijsvrij zullen ze niet erg vinden....
Na zeven pogingen geef ik het op en dat is tevens het moment dat ik door de schoolintercom hoor dat er een landelijke storing is.....

En ga je dan naar huis....heerlijk de autoradio weer aan....hoor je dit ...
Vandaag is het de 'dag van niks'......
Ik had er nog nooit van gehoord maar de dag van niks dus....
Ellen ten Damme schreef er zelfs een nummer over....

Op niksdag is het niet per se de bedoeling dat je je bed niet uitkomt en je telefoon geen blik waardig gunt.....als je dat al gaat lukken natuurlijk.....
Niksdag is er om even niets te vieren......en daar heb ik me dan onbewust heel goed aan gehouden want ik kom er tijdens onze unit borrel achter dat ik vandaag 25 jaar in dienst van mijn bestuur ben.....en ik heb er heerlijk niks aan gedaan....

Even niet dat reflecteren, geen wijze woorden, gewoon een normale dag......
Normale dag met 8 miljoen kilo zout op de weg een stoepje vegen dat onder dwangarbeid valt....?????
Dit ‘onevenement’ werd door een Jothy bedacht in 1972.......
Het is geen officiële feestdag, maar puur iets om Amerikanen (maar inmiddels ook de rest van de wereld) even een dagje niks te laten vereren.......


Mijn familie in Canada waar ik regelmatig contact mee heb, en dat zijn er heel wat want vier broers van mijn moeder zijn daar ooit heen geëmigreerd na het Jappenkamp en die hebben inmiddels de wereld aan kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen en achterachterkleinkinderen....vieren een soortgelijke dag....maar dan op 8 juli....
THABS (There has always been something)-dag....dan vieren ze namelijk dat als er ooit niets was, er ook nu niets zou zijn...... 
Deze religieuze feestdag is gestart door de Realist Society of Canada......
Wel een leuk idee, en net even een andere insteek dan Niksdag......

Wat ik ervan vinden moet weet ik eigenlijk niet maar heeeeeeee......ik hoef er vandaag ook helemaal NIKS van te vinden.......!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten