vrijdag 19 januari 2024

19 januari 2024


Dag van:
De wc is vrij zie ik al uit mijn linker ooghoek....en dat betekent een spurt nemen want een wc die niet bezet is, is een zeldzaamheid in onze gang.....
Zo'n twintig man personeel exclusief de therapeuten die aan de andere kant van de gang bezig zijn, en een verloren voorbijganger en 1 wc.....het kan eigenlijk ook niet.....
(Waarover eerder al eens een blog).....

En ik moet nodig....
"Jij hebt een stomme rok aan" hoor ik drie meter voor de wc....
Kan niet zeg ik....
"Waarom niet dan?".....
Omdat het een jurk is.....
"Waarom draag jij een stomme jurk?".....
Omdat ik vind dat er zoveel leuke kleurtjes in zitten, antwoord ik de kleuter op de gang met toegeknepen billen omdat ik nog nodiger moet.....
En de gedachte dat ik me vanmorgen een ongeluk naar die jurk geen lopen zoeken omdat ik hem zo graag weer eens aan wilde....
"Oh.....je hebt wel mooie nagels"....(we hebben het hier over een kleuter hè)....
"En waarom heeft jouw haar twee kleuren?".......
Omdat mijn haar niet in een keer grijs wordt.....
"Jij hebt heel veel kleuren"....
Ja, dat vind ik mooi .....
"Ik niet!"....
Dan doe jij lekker één kleur zeg ik, steek mijn tong uit en wil door rennen naar de wc.....
Te laat....ik zie net de deur weer dichtgaan....
"Nou moet jij wachten hè"....
Ja, en dat is jouw schuld zeg ik met een verkrampt gezicht.....
"Dan moet je maar een luier aan".....
Ik ga er maar niet op in en haast me naar de wc in de hal.....in de hoop geen kleuter meer tegen te komen ....

Ik kom er ook achter dat kleuters net als

sommige mensen, niks weg kunnen gooien....
We ruimen met z'n allen vandaag twee kasten uit.....
Eentje moet naar de nieuwe kleutergroep die over twee weken start en eentje ruimen we uit omdat we speelgoed en werk materiaal uitzoeken voor óók die nieuwe groep.....
De kinderen zijn door het dolle als ze zien wat er zoal uit de materialenkast komt....
Ze spelen met alles tegelijk.....
Maar dan vertel ik ze over eerlijk delen enz enz.....
Het kost wat moeite met er wordt nu wat uitgezocht voor de nieuwe groep....
Dan pak ik de laatste doos uit de kast....
En wil die bij de spullen voor de andere klas zetten ....
"Nee juf, die niet....daar kan ik nog wat van leren".....
Tja, en tegen zo'n opmerking ben ik dan weer niet opgewassen.....

We hebben natuurlijk niet alleen opruiming....
We leren vandaag ook nog dingen...
Tenminste.....deze juf leert vandaag dingen....
Ja jeeeeeetje wist ik veel....
We kijken naar de ontzettend leuke filmpjes van Simsala Saartje en meester Frans die vandaag bij de bakkerij gaan kijken hoe je krentenbollen bakt....
En wees nou eens eerlijk.... kennen jullie het verschil tussen meel en bloem.....?
Ik dus niet....ik dacht dus dat het twee woorden voor hetzelfde spul waren ...
Nou, niet dus....

Bloem is gezeefd meel.....
Maar dan is het toch gewoon meel denk ik met mijn simpele brein....
Maar het verschil is dus dat je van bloem  licht en luchtig brood maakt en van meel, stevig volkoren brood......
Maaaaaar je kan ook half meel, half bloem doen.......pffffft.....
Koren is koren, een molen is een molen, graan is graan....en meel is meel ook als het bloem heet....zo denk ik erover....
Maar goed, zo simpel is het dus niet....

En dan kom ik thuis ...moe van een vierdaagse week werken....en een weekend voor de boeg waarin ik maar twee dagen vrij ben en ook nog moet werken....een komende werkweek van vijf dagen voor de boeg in verband met een studiedag....een uitgebreide Hello Fresh maaltijd waar ik aan moet beginnen....en dan de opmerking van een echtgenoot van wie ik zijn nek wel kan omdraaien als hij twee seconden na de vraag "hoe was je dag?" zegt "je bent vergeten mijn broek en de kleedjes van de kerk te wassen...oh ja en je moet de PowerPoint voor zondag aanpassen want ik ben het kindermoment vergeten"......
Is het nu erg ongepast dat ik vreselijk uit mijn slof schiet....
Een slof trouwens waar ik nog niet eens de tijd voor deze ze aan te trekken.....
Echt.....ik ontplof!!!!!.....
En ik ontplof nog een keer als ik hoor "je reageert wel heel onredelijk vind ik".....
Ik kook zwijgend (in mijn hoofd kookt het al luidruchtig genoeg), ik eet zwijgend, ik stamp luidruchtig naar boven en haal de vorige was van de lijn, stop de kleedjes en de broek in de was.....overweeg om de wasmachine lekker op negentig graden te zetten naar bedenk me dat ik daar toch mezelf weer mee heb want dan moet er een nieuwe broek komen....en dus stamp ik weer naar beneden om daar in mijn stoel te ploffen....
Van het stoom uit mijn oren had ik trouwens die hele spijkerbroek en alle kleedjes wel kunnen stomen.....

Na een half uur stilzwijgen hoor ik eindelijk "dat had ik wel anders kunnen zeggen of even uit kunnen stellen"....
Oké, ik slinger nog het een en ander naar zijn hoofd maar ga dan voor de verzoening.....
Ik schaar het akkefietje maar weer onder de rij "zucht... Willem".....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten