maandag 12 augustus 2019

12 augustus 2019

Dag van:
1.00 uur s nachts...... gesis...gebrom...gegrauw.... gesnauw.....
Katten ruzie.....IN MIJN SLAAPKAMER.....
Een knuffel voor Bengel... en wat lekkers......
Een knuffel voor Betsy.... zonder lekkers....
2.00 uur s nachts..... geraas.... slaan met poten..... gegrom..... gemiauw..... gevecht....
Kortstondig.... maar toch....
Niet om elkaar nou werkelijk naar de andere wereld te helpen.... maar meer ermee te dreigen.....
2.22 uur s nachts...... Betsy is doodop van verzoenpogingen..... Bengel is er dan wel klaar mee.... met het mormel.... maar nog lang niet klaar met haar plek bevechten....
Als je 2 jaar bent, kan je ook veel langer wakker blijven natuurlijk....
Gevolg.... Betsy kruipt in het holletje van mijn knieën ter bescherming.....
Gevolg 2.... dat pikt Bengel niet.....
Gevolg 3.... bloedsporen op mijn benen......
2.45 uur s nachts.... ik hoest.... ik proest..... mijn benen zijn ernstig restless..... ik ben over mijn slaap heen..... de poezen hoor ik even niet.....
3.15 uur.... kattenstress op het dakterras....
Je zou zeggen dat dat terras groot genoeg is.... ze kunnen zelfs een hoek om zodat ze elkaar niet zien... maar nee.... elke tegel wordt bevochten....elk segment balustrade verdedigd....
De nachtvisser pakt zijn spullen....
Hij kwam hier vast voor zijn rust ..... maar dan heeft hij toch heus de geheel verkeerde plek gekozen....
3.45 uur.... en soort van moed wordt opgegeven..... kattenrust....
Waar.....?
Eentje op de stoel tussen de opgevouwen was...... op de overloop.... zodat Betsy geen kant op kan zonder eerst langs Queen Bengel te moeten....
De ander....?
Op bed.... opgevouwen op mijn dekbed.... in het midden.... zodat ik niet meer kan liggen.....
Tenzij ik me in een kronkel wentel.... en aldus doe ik ....steeds meer twijfelend aan het feit of ik nou nog steeds zo'n  kattenliefhebber ben...
Van.....7.45 uur.... Bengel vertoeft nog op haar troon op de overloop.... Betsy ligt nog pontificaal op, in tussen mijn dekbed....
En ik....?
Ik ontvouw mezelf uit een onmogelijke kronkel.... ontwar me uit een in de knoop geraakte wirwar van spier- en zenuw bundel....
Van ..... Willem en een belangrijk gesprek....over in je kracht staan..... over beeldvorming..... over grenzen aan uniformiteit en pluriformiteit..... jezelf kunnen blijven....
Wordt vervolgd..... donderdag meer hierover.....
Van..... de katjes van mijn dochter eten geven....
Morgen komen ze terug van vakantie...... Britt wil nu al terug naar Spanje.....'oma ik wil naar Spange terug'....
Van.... ze heeft nog héél wat Spaans te leren voor ze Frans kan schrijven.....
Ze laat oma al haar souvenirs per app zien....
Oma vindt haar maar een verwend aapje.....
'NEE oma die hebben ze niet in SpanGe.... wel salamanders'.....
Van..... en direct maar boodschappen doen voor de visite vanavond....
We zijn 'achter de hand' helpers voor John en Marike die in hun nieuwe huis aan het klussen zijn....
Klussen doen we niet..... eten koken voor ze wel....
Van.... boodschappen binnen.....
Heerlijk alles vers bij de Turkse supermarkt....
Ik ga ervoor!!....
Van...... en dan wel heel dichtbij de grote dieren groothandel zijn....
En het niet kunnen laten om voor de nieuwe aanwinst wat leuks te kopen....
Mijn schoonzoon zou zeggen 'haar meteen kapot te verwennen'....
Van..... zeg euh.... zo'n krabpaal annex kattenhuis..... is tegenwoordig bijna net zo duur als een maand huur van een sociale huurwoning wisten jullie dat .....
En voor een kattenspeeltje betaal je tegenwoordig net zo veel als een behoorlijke lego of playmobiel doos....
Vlooien druppels kosten meer dan een doosje antibiotica voor de gewone mens....
Waarmee ik maar wil zeggen: dieren zijn tegenwoordig een luxeartikel.....
En je krijgt er nog niet eens  dierentoeslag voor.....
Van.... toch vind ik natuurlijk een alleraardigst kattenbankje ... en in  gedachten gooi ik  het foeilelijke  kastje al de kamer  uit en zet daar dit jaren'60 bankje neer....
Weer een ergernis minder.....
Van.... nu als de donder naar huis en naar de dokter.....
Boodschappen op tafel.... en wegwezen....
Van.... oeps.... toch prednison.... te laag zuurstofgehalte in het bloed.... ontstekingswaarde dankzij de Griekse overdosis ibuprofen en het schietgebedje onder de boom van eerwaarde medicus Hippocrates, gedaald naar niet meer noemenswaardig.... dus geen antibiotica.....koorts is slechts nog wat verhoging....wel een puffer.....
Van..... wolkbreuk.... rennen naar de auto.... rennen naar de apotheek....
Volgens mij kan ik ook terug naar de dokter nu... je zou er een longontsteking van oplopen zo snel koel je af....
Maar goed.... mijn temperatuur zal nu wel helemaal op orde zijn.... van verhoging naar verlaging....
 Van..... op naar huis.... eten voorbereiden....
John en Marike bepakt en bezakt met lekkers voor hond en kat.....
Om de goede stemming tussen die 5 er maar in te houden....
John ontpopt zich tot hond en kat susser....
En zowaar... hij boekt succes.... Blitz nu binnen een meter van tante Betsy en Borre die er gewoon langs loopt....
Nou ja.... voor Borre gewoon dan.... tante Betsy vliegt bijna de boezem van Marike in.....
En Marike vliegt op haar beurt bijna dwars door de muur en zit al bij de buren aan tafel....
Van.... heerlijk Griekse mezes eten.... salade... pluk brood.... tapenade...spanakopita.... kippenpootjes..... etc....
En Griekse yoghurt met abrikozen, honing en noten toe....
Zet mij volgend jaar maar in de Griekse keuken in Kapari op Kos.....
Van..... iets met het tuinpad van mijn vader...
We kunnen het lied na vanavond nooit meer horen zonder aan vanavond terug te denken....
Je kunt namelijk veel dingen bedenken die je op dat tuinpad tegenkomt....
En geloof me.... je wilt ze niét tegenkomen.....
Van.... klaar met de flauwekul... de klussers zijn moe....
Kom snel maar weer eten... en vergeet het tuinhek niet te sluiten... luidruchtig te sluiten zeg maar....alvorens het pad te bewandelen...
Van.... oh jee... Bengel ontdekt nieuwe design slaapbank van tante Betsy....
Er ontstaat een pootgemeen.... máár... zonder elkaar daarbij te raken....
Van.... oh jee.... Willem komt terug met Blitz....
Blitz heeft weer eens een sloot ontdekt.... een vieze sloot..... een modder sloot....
Blitz is zwart... en STINKT!!!! .....
Blitz mag de voordeur in maar linea recta de achterdeur weer uit....
Sproeier erop....
Goh... Blitz krijgt haar originele kleur terug...
Goh... de tegels van de tuin niet...
En laaaaaaangs het tuinpad van mijn baaaaaaasje.... zie ik de tegels niet meer staaaaaaan.... ik ben een hond hoe kon ik weten.... dat ik die sloot niet in mocht gaaaaaan.....
Van...... oh jee.... Betsy ruikt Blitz....
En Bengel ziet hoge rug en dikke staart van Betsy....
Grom.... grauw... blaf... jank.... sis.... werk en bewonder....(oh nee... dat is weer een ander liedje).....
Van.... uiteindelijk rust.... Babs aan de voeten van de baas .... Blitz onderaan de trap.... Borre languit in de kamer....Bengel op de rugleuning van de bank.... tante Betsy op de krabpaal....
Zege......!!!!!
Oh ja... en Willem en ik zijn er natuurlijk ook nog....
Heb je al gehoord van de 7, de 7.... heb je wel gehoord van de zevensprong..... ze dachten dat het niet samen kon.... maar geduld dat het toch overwon... dat is 1.. dat is 2... dat is 3 enz.... dat is zeeeeeeheeeeeeven.....
Van... nog geen vriendjes... maar samen in één ruimte lukt in ieder geval....
We boeken vooruitgang....
Maar het is nog een lange weg te gaan over dat tuinpad met die hoge bomen.....














1 opmerking: