zondag 18 augustus 2019

18 augustus 2019

Dag van:
"Zeg oma... wist jij dat poezen 2/3 van hun leven slapen....?"...
Dat is dus de eerste informatie  die je binnen krijgt,  na het openen van je ogen en na eerste aanval van Betsy op mijn kuiten waar nu een klein drupje bloed uit sijpelt.....
Dit moment behoorde dus duidelijk niet bij dat 2/3 deel....
" nee dat wist oma niet".....
"Zonde van je leven hè oma....?".....
Ach jongens... katten hebben er negen zegt men dus houden ze nog genoeg leven over toch....?!
" tja als het nou altijd zou regenen, konden ze toch niet naar buiten en was het niet zo erg.... maar het klimaat verandert hoor oma..."
Van.... dit dus... en op de vroege ochtend dus....met je nachtjapon nog aan en de slapers nog niet uit je ogen....
Zelfs de eerste kop koffie moet er nog in.....
Van..... de koffie is ingeschonken....
Kleindochters hebben zelf logeer ontbijt gemaakt....
Respectievelijk, croissants, donuts en mariakaakjes met pindakaas en gekleurde hagel.....
Gelukkig bleven de cola en chips onaangeroerd....
Ik moet de eerste slok koffie nog nemen.....
"Oma... weet je dat de smaak van water bepaald wordt door de temperatuur ervan....
Koud water smaakt anders dan warm water...."
En dan komt er een heel wetenschappelijk maar ook gevoels aandoenlijk verhaal, dat voor een groot gedeelte aan mij voorbij gaat....
Ik geniet van die eerste slok.... iets met warm donkerbruin water met een koffiebonen smaakje....
Van.... ondertussen tijdens de logeerpartij...
Oma help!!!!!!..... de katten nemen de spelcomputers over....
Boycot.... terrorisme.... infiltratie.....
Van.... dan komen papa en mama....
'Kom dames... we gaan... Oma moet werk voorbereiden.....'
Maar die vlieger gaat niet op....
De dames vetrekken niet zonder lunch.....
Broodje warme knakworst immers.....
Van...... het huis een beetje opruimen....
Veel rommel hebben ze niet gemaakt die dames maar het is wel het laatste rustige moment voor ik weer begin te werken om van die laatste dingen voor elkaar te krijgen....
Dat afschuwelijke antieke weet ik veel werktuig van mijn schoonvader nu de woonkamer uit....
Onmogelijk en onogelijk.....
En dat tafeltje met printer naast de bank weg....
Het staat direct een stuk minder propperig en geeft rust in de tent...
Mooi zo...
Nu de lamp achter krabpaal weg....en tot de ontdekking komen dat van de grote oude krabpaal, één paal los zit.... niet te maken ook....
Jammer dan.... die maken we vast aan de reling die de keuken van de kamer scheidt....
Ik ben tevreden.... nu nog een dweil door de kamer en klaar....
Van.... ik kan met een gerust hart gaan werken morgen.... de kamer kan er weer even tegen...
Want nu is Willem wel thuis.... en hoe onhandig hij ook kan zijn.... in huishouden kan hij zijn weg wel vinden.... maar ik denk dat hij dáár  niet aan toe komt....
Hij wil rust... tijd om zijn kinderboek te schrijven.... moet arbo arts bezoeken afleggen.... en ik vrees dat Netflix toch ook een belangrijk onderdeel van zijn thuisblijven gaat vormen....
Van.... Willem komt thuis van zijn optreden in Zwolle.... de regen is opgehouden... de honden kunnen uit...
Vanuit Kos krijg ik heerlijke zon foto's.... vanuit Wilsumer Berge foto's van opgeruimde tenten en volgeladen auto's....
Al duurt voor sommigen de vakantie nog één week.... voor anderen nog twee.... de vakanties lopen toch een beetje ten einde nu men weet dat onze regio vanaf morgen weer begint.....
Van.... het is de hele ochtend zelfs zo somber dat ik alweer 'lampjes en kaarsjes aan' neigingen krijg....
Dat kan toch nog niet de bedoeling zijn....
Nog een volle maand zomer te gaan eer de herfst begint.....
Maar wat is die zomer omgevlogen.....
Als dat nou ook eens zo met winters ging....
Maar nee.... daar blijf je meestal maar in hikken en ploeteren.... alsof er geen einde aan komt...
Enfin.... niet aan denken nog maar.....
Van ...... de beesten bende houdt zich vandaag onherkenbaar gedeisd....
Tante Bets slaapt en slaapt.... Queen Bengel eveneens... al neemt zij zo nu en dan een plaspauze.....
De honden drentelen en beetje in de natte tuin tijdens droge periodes en vallen daarna ook maar weer in slaap....
Niemand zit elkaar in de haren....
Je zou het bijna saai kunnen gaan vinden...
En zo is dat ook....
Een saai en somber verloop van de dag....
Na de opruim woede zin in niks anders meer....
Willem hangt waar voor de tv.... ik haal nog wat boodschappen en ben blij met de minder saaie commotie in de supermarkt...
Het brood is op en menig ouder (vader danwel moeder of beiden) staan verhitte discussies te voeren met de bakkerij afdeling....
Hoe het toch mogelijk is dat als je weet dat de scholen weer beginnen, je niet zorgt dat er voldoende brood is....
En inderdaad... alle... ik herhaal ALLE... brood schappen zijn leeg....
Er liggen nog wat donuts en een enkele appelflap, maar dan heb je het ook wel gehad...
Eigenlijk inderdaad ook wel een beetje vreemd dat daar geen rekening mee gehouden is....
Krijgen al die schatjes morgen meteen van juf of meester op hun falie dat ze ongezonde dingen in de broodtrommel mee hebben....
Is de toon voor het nieuwe schooljaar alweer gezet...
Want die meester of juf weet natuurlijk niet dat de supermarkt geen brood meer had....
Van... maar goed... of die ouders daar nu hard of zacht over mopperen daar bij die brood afdeling... er komt geen extra broodje meer door uit de oven...
Ik vervolg mijn weg dus maar....naar de dieren afdeling.... waar ook al het hondenvoer op is...... en die hoeven niet eens naar school....
Vast een manager op vakantie....
Van..... moet je toch eens kijken...21.00 uur... en alweer bijna donker....
Ik zeg altijd na zo'n eerste schooldag.... die je na een uur alweer doet vergeten dat er ooit vakantie bestond...."voor je het weet jongens, is het alweer sinterklaas en kerst"....
Ik begin mezelf haast te geloven nu....
Negen uur... en donker.... pffft....
Waar is die tijd dat ik tot 11 uur nog buiten zat....
Het lijkt zo lang geleden terwijl het toch één en dezelfde vakantie periode was.....
Wedden dat over een week of twee de pepernoten in de winkels liggen.... Wedden....?
Tjonge jongen....aarde draai toch eens niet zo snel.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten