maandag 26 augustus 2019

26 augustus 2019

Dag van:
En weer alleen de klas draaien vandaag...
Met weer een nieuwe leerling erbij....
11 speciale leerlingen met allemaal hun eigen hulpvragen...
Ik geef het op.... het is niet te doen....
En geloof me... als ik zeg dat het niet te doen is... dan ben ik al over grenzen....
Het zijn alleen niet mijn grenzen maar die van de kinderen waar ik vandaag voor op kom....
En kijk.... de redding is nabij....
Vanaf morgen weer extra handen in de klas....
Kinderen die krijgen wat ze verdienen.... waar ze recht op hebben....
Aandacht en begeleiding....
Geen boze juf die alleen maar politieagentje speelt.... je terug op je plaats zet.... maar weer de tijd heeft om even die picto erbij te pakken...... om met je te praten als je een wc momentje hebt..... die zonder snauw je beker helpt losdraaien..... en niet uit haar dak gaat als je je schoenen uitdoet maar die je helpt ze weer aan te doen...
Een juf die met deze hitte tijd heeft om je extra water in te schenken.... en samen met je die slangetjes kleit....
En juf die haar verhaal kan uitlezen zonder om de vier woorden een kind toe te moeten spreken, recht moet zetten, weer op de stoel moet zetten of tot stilte maant....
Een juf die naast je gaat zitten als je de puzzel te moeilijk vindt... en weer grapjes maakt en gekke naampjes bedenkt....
Een juf die je insmeert om je tegen de zon te beschermen en je troost als je knie kapot is een weer tijd heeft om die pleister te plakken....
Morgen is het weer anders...
Ik kijk uit net morgen en knok me een weg door de maandag...
De snikhete maandag....
Meestal merken kinderen niet veel van warmte... ze spelen en spelen maar door....
Vandaag heb ik er echter toch een stel die de verkoeling binnen opzoeken en lekker op de kussens liggen.... niks doen.... digibord filmpjes kijken....in slaap vallen zelfs....
Van.... wat een zegen dat ik de boodschappen in huis heb voor de eters...
Alleen nog een cadeautje.... want Marike is morgen jarig...
Lang leve de wereldwinkel.... en Marike natuurlijk.... de geluksvogel....
Appje:..... de eters nemen ijs mee...geen verkeerd plan....!
Welke smaak ik wil....
Doe maar malaga.....
Ik kom thuis:....."Marike vroeg welke smaak ijs je wilde.... ik heb het doorgegeven hoor.... kokos!"......
Hoe goed kent u uw partner....?
Nu maar hopen dat ze mijn antwoord ook gelezen heeft....
Van... en kijk eens aan.... op deze snikhete dag wordt de herfst binnen gebracht...
Een bloed mooie herfstaster....
Teken van hoop op koelere tijden....
Van.... en ja hoor.... malaga ijs it is... en mango passievrucht.... én chocolade ijs...
Nu eerst de penne met spinazie en tomaatjes....
En de rest.... John herkent feilloos de ingrediënten....
Dat is weer eens wat anders dan Willem die een hapklare brok, die net door te slikken is, neemt en vervolgens zegt "lekker!"....
Van.... ik krijg een leerzame lezing over sheds en ander gerei om snoeken mee te vangen....
We weten nu ook alles alles over de aanleg van huiskamer verlichting....
Je hoeft alleen maar tegen je schakelaar te praten....
Je zal toch zoals ik regelmatig zonder stem zitten.... blijf je mooi in het donker turen.....
Van..... Marike gooit het over een heel andere boeg....
Zij laat een lied horen over.... ach nee... ik zeg niks.... luister zelf maar.....
https://youtu.be/zok-lMtUr18
Dat zeg ik.....een echt onderwijslied.....
Maar wij hebben alleen maar leuke kinderen in de klas hoor lieve ouders.....
Van....gesprekken over hoe mannen ervoor zorgen dat wij vrouwen ze van koffie voorzien....
En dat heerlijke gevoel dat er meer vrouwen zijn die daaronder lijden....
En erger nog.....erin trappen....
Of eigenlijk dus meer het gesprek van mannen ....hoe ze het voor elkaar krijgen dat vrouwen ze van koffie voorzien....
Of nog meer eigenlijk....een gesprek dat helemaal niet gevoerd had moeten worden....door zo'n stelletje stoere kerels....
" ja...ik rinkel altijd met mijn kopje op tafel.... deed mijn vader ook altijd"....
" oh ja?.....ik schuif het kopje maar voren...richting moeder de vrouw..."
"Goh ja... ook handig..."
"Soms zeg ik dat ik een droge mond heb..."
"Jee werkelijk... ik vraag dan of ze de lucht ook zo droog vindt"....
Nee mannuh..... hij gaat lekker zo....
Van.... ijs bakjes openen is ook een vak op zich....
Krijgt de één het niet voor elkaar.... dan de ander ook niet....
Of toch wel.....
Van.... wonen aan het water blijft een feest....
De visite kijkt de ogen uit...
Eenden.... reigers die overvliegen..... futen zelfs vanavond....
Of we ook el eens roofvogels zien....?
Nee!.... zegt Willem resoluut....
Nee jij niet.... jij ziet alleen Netflix....
Dus antwoord ik... ja hoor... die vliegen meestal boven het moeras..... daar cirkelen ze dan rond....in het écht.... en niet op Netflix....
Van... enfin... er wordt weer veel gelachen... en ijs gegeten....
En help... mijn kat heeft een alcohol en slagroom verslaving.... ze lust malaga ijs.....met véél slagroom....
Van... maar om 9 uur heeft onderwijs werkend vrouwen land... de knollen wel op....
Het was een mooie avond.... en als we een lokeend nodig hebben, bellen we John..... onze pensioen gerechtigde leeftijd hebben we nog lang niet... en meer van die onzin....
Van... ik ga morgen weer met een gerust en uitgerust hart naar school...!







1 opmerking: