vrijdag 30 augustus 2019

30 augustus 2019

Dag van:
Van in mijn nek... naar in mijn knieholte.... naar achter mijn rug... naar aan mijn voeten....naar óp mijn rug..... naar óp mijn voeten....
Geweldig zo'n kitten in huis...
Nou....'s morgens niet dus hè....
Hemeltje lief daar gaat mijn uitslaapochtend....
Naar de maan.... naar de bliksem.... naar de haaien.... naar de filistijnen.....
Op je buik schrijven dus....
Onacceptabel kattengedrag.....
Maar vrouwtje dat hoort bij mij....
Ik heb me de hele nacht al zo ingehouden...
Van.... maar dat is ook niet waar want een paar keer ben ik vannacht door vier kleine kattenpootjes besprongen...
Het verschil is alleen dat ik dan in diepere slaap ben en het slaapdronken mee verder mijn dromen in neem omdat ik het amper waarneem....en 's morgens dat waakslaapje bezit van je heeft en je dus veel sneller wakker bent en nauwelijks of niet meer in slaap komt....
Nou.... dat dus....
Goeiemorgen tante Betsy... je hebt het weer voor elkaar....
En kijk... dan komt Bengel om de hoek kijken.... alsof ze mijn wakker geur ruikt....
Welja... en drie honden die halverwege de trap staan als ik de overloop overga om een plas te plegen op de badkamer....
Dat bed kan ik wel vergeten.... die zie ik pas vanavond weer terug....
Jullie worden bedankt beestenbende....
Van ..... en wat doet een mens dan op zijn lange vrije vrijdag hè....
Dit mens slurpt koffie.....
Dit mens pakt haar breiwerk op....
Dit mens leest het patroon en laat de pennen rikketikken....
Dit mens kijkt gedwee mee naar Outlander op Netflix.... want dit mens kan twee dingen tegelijk.... breien en tv kijken....
Behalve dan als ik even in mijn patroon duik...
Van.... stel nou dat Bets mij niet had wakker gemaakt dan had ik niet die twintig pennen kunnen breien die ik nu voorloop op breischema....(Als ik dat al had)....
En kijk.... 'lekker belangrijk' denk je dan....
En dat is nou precies wat zo'n vrije vrijdag zo heerlijk maakt....
Dat alles zo lekker niet belangrijk is...
Van... tot de buurvrouw komt dan....
De buurvrouw moet haar ei kwijt....
Tok tok tok... kakel kakel.... het ei is gelegd.....
De teerling geworpen.....
Je ziet haar weer kleur op de wangen krijgen....
Leg het ei maar dat op het bordje hier ... kieperen wij het zo wel weg....
Blije buurvrouw.....
Van.... een hoop kabaal...
Een enorm kabaal.....
Afgelopen woensdag hebben ze de sloot schoongemaakt... met zo'n schoonmaak bootje....
Alle troep uit de sloot ligt nu naast ons huis....
Vandaag wordt het opgehaald....
NEE....!!!!!!
Betsy en Bengel zijn buiten...!!!
En Bengel durft al ver te gaan....
Maar tante Bets komt niet verder dan het veldje naast het huis...
En dat enorm kabaal komt van een enorm grote tractor met aanhanger en schepding ervoor....
Sorry buurvrouw... ik moét even kijken....
Geen Betsy meer te bekennen....
Van.... en dan breekt bij mij de paniek uit hè....
Ik kijk of ik een staartje onder de gigantische wielen zie uitsteken....
Ik kijk of ik de groene puinzooi in dat schepding zie bewegen....
Maar niks....
En de buurvrouw legt een volgend ei....
Betsy.... Betsy...Beeeeeeeeeeeeeeetsy......
Vrouwtje heeft slagroom.....
Vrouwtje heeft lekker melk voor jou....
En rijstebrij.....
Kom maar lekker smullen.....
Van..... pokke tractor rij weg....
Misschien is Bets wel zo geschrokken dat ze in blinde paniek is weggevlucht....
En ze kent hier de weg niet eens...
Die is ze immers nog aan het verkennen...
 Betsy.... Betsy...Beeeeeeeeeeeetsyyyyyyy.....
Geen Betsy.....
De buurvrouw nog maar even goede raad geven dan....
Die natuurlijk hartstikke in de wind geslagen wordt.... maar tja... dan heb ik voor mijn goede fatsoen gevoel in ieder geval mijn best gedaan....
Beeeeeeeeetsje.....Betsekind..... kom dan.....
Van..... mijn dochter belt.....
Altijd weer een mooi gevoel dat als je kinderen het even moeilijk hebben, je weer dat rustpuntje of goede raadgever.... vooral moeder.... kan zijn....
Alleen moet ik nu even erg mijn best doen om dat rustpunt te bereiken voor ik het kan geven....
Ik luister.... kijk ondertussen hoe die tractor van het veld raast en dreunt....
Zie geen platte Bets liggen... en heb weer wat hoop....
Ik luister verder.... zoek samen met mijn dochter naar oplossingen....
Oplossingen die bij haar passen..... en niet betweterig de mijne moeten zijn....
Ze komt tot rust.... mijn lieve dochter......
Van..... mijn zoektocht naar Bets gaat verder....
Ondertussen zwaai ik de buurvrouw uit tot ze bij haar eigen deur is....
In mijn hoofd spelen zich al scenario's af van pamfletten ophangen.... een foto in de buurt app gooien....Amivedi bellen....
En als ik overal gezocht en geroepen heb.... in huis... buitenshuis... in de tuin.... op de brug.... geef ik op.....
Van.... alsof ze dat voelen hè.... met hun zevende katten zintuig....
Net als ik wanhopig in de tuinstoel wil ploffen, komt mevrouw al gapend aankakken met zo'n blik van 'riep u mij'.....?
Goddank.... Bets is er weer.... en waar ze nou vandaan komt.....??????
Van..... Willem naar een feestje van oude vrienden....
Ik, de auto naar mijn dochter brengen....
Hun auto is stuk..... voor eeuwig stuk.... na tientallen tevergeefse pogingen en nieuwe onderdelen om het ding aan de gang te krijgen.... maar mijn dochter moet morgen naar een beurs....
 Mama's auto biedt uitkomst....
Ik rij erheen... en blijf een poosje.... hoor de verhalen van de kleinkinderen aan over  de eerste schoolweken..... van...'het was saai oma' ... tot vernuftige blokuur constructies....van ''van buiten spelen leer ik veel meer'..... tot 'het is wel uit te houden en ik heb drie uur muziek'....
Ook Oma moet vertellen over de eerste weken.... wat voor kinderen er in de klas zitten en of ik lievelingetjes heb.....
Als ik dan vertel van een kleuter die zo erg epilepsie heeft en ze met pruillipjes medelijdend zitten te luisteren tot bijna de tranen komen, staak ik mijn verhalen maar.....
Mijn oudste kleindochter is er nu zeker van dat ze geen juf wil worden.... nooit niet....
Zij wordt iets als forensisch patholoog  anatoom......lijkt haar veel minder erg......
Natuurlijk kind.....veeeeeeel minder erg.....(gruwel... gniffel).....
En als ik dan nog opper dat ze met die drie uur muziek in haar pakket als achtste vak ook wel iets als backstage manager kan worden.... dan houdt ze dat toch liever aan als hobby .....ernaast.....
Nou.... die zal ik ook niet vaak met zien als die eenmaal ouder is.....als ik die plannen allemaal zo hoor...
Van.... mijn dochter brengt me weer thuis....
We pluizen samen wat patronen uit voor eventueel eigen ontwikkeling en patronen....
En daar gaat mijn Nisannetje..... met mijn dochter achter het stuur....
En ik duik in de staart van de walvis.... één toer recht... twee samenbreien....... één toer averecht.... twee samenbreien......
Ping zegt mijn telefoon.... dochter veilig thuis en mijn Nisannetje dus ook.....
Ping....appje van een reisorganisatie.... goedkoop reisje Kos in de herfstvakantie.... aantrekkelijk.... aanlokkelijk..... mens je bent net terug..... ja maar het is er zo gezellig.... doe nou niet.... ja maar Ioanna heeft ons nodig.....
Het duiveltje op mijn linkerschouder en het engeltje op mijn rechter hebben eindeloze discussies.... wel doen.... niet doen.... wel doen.... niet doen.....
Toch even Willem raadplegen terwijl hij zich in het feestgedruis bevindt....
Hè jakkes.... Willem is op de hand van het duiveltje..... wel doen dus....
We leven maar één keer.....en je hebt nu al zo hard gewerkt en gepeesd de afgelopen twee weken.....
Van.... maar ik neem het de nacht toch nog maar even mee in....
De diepe slaap.... de rem slaap... de waak slaap..... of nu vrees ik, helemaal geen slaap....
Ik denk dat ik maar vliegtuigen in plaats van schaapjes ga tellen....
En wat denk je..... lig ík me daar te woelen... en Bets ligt te snurken in haar mandje naast me....
Bèeèeèts .....vrouwtje is wakker hoor..... vrouwtje heeft weer eens dilemma's.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten