zaterdag 31 augustus 2019

31 augustus 2019

Dag van:
Wat zijn mensen toch divers... en uniek....
Ja... je weet dat natuurlijk ook wel... maar soms word je je er zo ineens zo bewust van....
Van... neem nou zo'n zaterdagse invulling van de dag....
Je hoeft Facebook maar te openen of het ontvouwt zich voor je....
De één verft zijn huis.... de ander gaat de hei op.... weer iemand viert een verjaardag..... er zijn er die gaan naar een concert... de volgende koopt een andere auto....
Er zijn er veel die de hond(en) uitlaten... maar eigenlijk niemand op dezelfde plaats of hetzelfde tijdstip.... dan heb je degenen die op visite gaan... boodschappen doen.... dus ook zijn er mensen die gewoon moeten werken...
Mensen die een dagje uitgaan naar een festival, dierentuin of pretpark....
Er zijn er zelfs die nog op vakantie zijn....
Wat een zaterdagse bedrijvigheid....
Zo weet ik inmiddels ook dat onze zomer camping weer eens geen water heeft.... en dierenasiel Tiel kinderen op bezoek heeft om met dieren te knuffelen.... de beheerder van de herder site langs de zee wandelt....
Omroep Veronica sluit na 45 geleden van de boot te zijn gegaan, nu ook haar museum..... en de nieuwe attractie in de Efteling is bijna klaar....
Mjin huce (dat is enorm groot in het Engels) grote Canadese familie gaat alweer naar bed na een dag farmen en motorrijden.... mountains bekijken.... en picknicken.....
Van... ik volg het vanmorgen... ik hou van mensen.... de dingen die ze doen... en hun eigenheid....
Ik zoek het niet op... het komt zomaar voorbij....
Alsof ik op een terrasje zit mensen te kijken....
Ik weet alleen, als ik op dat terras zit, niet waar ze heen gaan... wat hun plannen zijn... of waar ze vandaan komen....
Dat maakt terrasjes zitten óók zo leuk... omdat je dan je fantasie de vrije loop kunt laten gaan.....
Van.... maar eigenlijk maakt het dat mijn niks doen nog meer opvalt tegenover al die bedrijvigheid, en mijn vrije zaterdag gevoel daar nog beter van wordt....
Ik heb ook geen auto want die heeft mijn dochter in gebruik... ik kan dus nergens heen... kan niet... hoef niet... wil niet....
 Ik heb geen plannen.... geen dilemma's.... geen keuzes te maken....
Ik heb geen zin.... geen puf....geen aanleidingen... geen initiatieven....
Geen taken.... geen plichten....
Ik heb alleen een goed gevoel..... en een open zaterdag voor me....
Dus hang ik op bed.... terwijl het buiten snikheet is.... probeer Bengel te dwingen bij me te liggen terwijl Bets er ook is....misschien gaat het wen proces dan toch wat sneller....
Wat  dus jammerlijk mislukt....
Het gegrom...gemiauw.... gesis is niet van de lucht.... en een kwispelend staartje betekent altijd een goed humeur.... behalve bij een kat....
Van... maar het is zaterdag.... niks moet en hoeft... dus laat ik Bengel weer op vrije voeten.... pootjes in dit geval....
Ik kijk naar een leuk huizen programma en weet weer eens een temeer zeker dat mijn huis nooit in Amerika zal staan...
Ik draai eens een wasje... niet omdat het moet... maar omdat het kan....
En rond het middaguur douche ik en kleed ik me rustig aan....
Van... ik pak mijn walvis op... de gebreide dan... en brei de laatste toeren van het voorste deel....
Willem heeft inmiddels alweer twintig keer gezegd dat hij het zo warm heeft... en ik snap niet waarvan.... want hoe kun je het in hemelsnaam warm krijgen van, hangend in een leunstoel,  vier afleveringen Outlander en daarna kampioenschappen judo kijken.....
Of hij moet het warm krijgen van die mooie dame die in Outlander meespeelt....
Dat zou ook kunnen natuurlijk....
Van... Willem gaat met jongste dochter Babeth naar oma.... ik brei rustig verder....
En Willem komt weer terug met jongste dochter die door oma vandaag betiteld werd als 'alweer een nieuwe vriendin' van Willem......
Hoe diep kunnen die relaties uit het verleden wel niet iimpact gehad hebben als zij nog steeds in het verwarde demente hoofd een rol blijven spelen....
Van... we doen rustig boodschappen...
Willem leest in de winkel in Trouw dat hij de preek wedstrijd niet gewonnen heeft en is teleurgesteld....
Gelukkig helpt het dat het brood op de broodafdeling niet op is vandaag....
Het verzacht de verliespijn enigzins....
Wel zuur dat je voor de krant waar je notabene zelf niet in vermeld staat, even later €3.85 moet neertellen....
Van... na het eten het festijn 'boot in de sloot'....
Mensen van de wijk mogen met hun niet gemotoriseerd vaartuig... zich verzamelen aan het begin bij de vijver... alwaar zich een fanfare en dweil orkest bevindt... en mogen dan gezamenlijk met z'n allen de sloten in de wijk door....
Een spektakeltje dat ieder jaar weer groter wordt....
En ze zijn net op tijd door alle sloten gevaren.... want kijk eens aan wat dat voor lucht aankomt....
50 tinten grijs.....ook wel bekend als 50 shades of grey.....
Vanmorgen net toevallig ook een stuk in brainwash zitten lezen..
 En quote ervan zelfs onthouden....
'Constante verandering die altijd hetzelfde blijft' van kunst journalist Thomas van Huut....
Hij heeft het in zijn  artikel over Carel Willink en de prachtige luchten die hij schilderde....
Willink was een surrealist.... maar schilderde de lucht behoorlijk realistisch....
Mijns inziens omdat je luchten zo kunt tekenen als je maar wilt...
De wolken zijn er inderdaad zo goed als altijd... haar kleuren en vormen veranderen... ook altijd...
De meest krankzinnige vormen....
Wat jij er maar in wilt zien... of gewoon niet ziet...vorm is vorm....
Meteorologen hebben bepaalde wolk ophopingen namen gegeven; stapelwolken... rolwolken.... schaapjeswolken enz.
Maar zelfs dan lijken ze weliswaar op elkaar maar zijn nooit hetzelfde....
Willink maakte altijd foto's van luchten eer hij ze schilderde....
De foto's zijn in een boekje verzameld....'Willinks wolken '....
Marius Boezem liet in 1969 een vliegtuigje de naam Boezem in de lucht schrijven....
Hij signeerde als het ware de lucht....
 Hij wilde de lucht niet claimen maar markeren....als materiaal van de kunstenaar...
Hij noemde het kunstwerk Signing the Sky Above the Port of Amsterdam with an Aeroplane
Kom maar eens op zo'n idee....
Ik vind het geniaal....
Grappig bewustmakend artikel....
https://www.brainwash.nl/bijdrage/kijk-omhoog-naar-de-grootste-spektakelshow-van-de-wereld
Lucht blijft ook altijd iets om naar te kijken....
Op je rug aan het strand voorbij de felle zon.... of liggend in het gras....
Schaapjes tellend in je bed als je niet in slaap kunt komen....

Op de camping als je met z'n allen op een luchtbed probeert vallende sterren te spotten.....
Vanuit je vliegtuig op weg naar verre landen... waar ook weer  wolken zullen zijn....
Van....en nu zie ik dus donkere wolken....
Willem! ga die honden nou uitlaten voor het te laat is....
Jaja.....
Willem!....hij komt eens buiten kijken...
Oh ja....
Maar hij is de brug nog niet over of het plenst....
Eigen schuld dikke bult.....
Van... gelukkig is hij terug voor het onweer...... komt mijn auto heel terug na noodweer op zijn dak....vraagt mijn kleindochter, voor ze hun nieuwe auto instappen na een flits, ' 'word ik nu niet geelektrocidudingest als ik instap'..... en kunnen wij op visite bij de buurtjes voor de laatste instructies betreffende huis beveiliging voor als zij morgen op vakantie gaan....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten