donderdag 12 september 2019

12 september 2019

Dag van:
Zo vaak kan je de mooiste lessen voorbereiden, maar nog vaker gebeuren er spontaan dingen waarvan je leerlingen veel en veel meer leren....helemaal zelf... waardoor het nog beter blijft hangen....
Dat zijn ook van die momentjes die mij keer op keer als ik het vertel, kippenvel bezorgen...
Het is vroeg in de ochtend... de kinderen druppelen binnen...
Tas uitpakken.... broodtrommel in de kast..... jas en tas ophangen.....  speelbak of boekje pakken en rustig aan je eigen tafel de dag beginnen....
Voor een juf een mooi moment om te kijken en voelen hoe de sfeer is....en daarop het verloop van je dag en rooster te bepalen...
Eén van de leerlingen heeft een boekje over Elmo die met een raket de lucht ingaat....en op de maan landt...
We hebben het de laatste dagen over dag en nacht... licht en donker... dus ik snap wel waarom hij juist dit boekje pakte...
Ik rijd mijn krukje naar de leerling en begin voor te lezen....
Al gauw komen er meer kinderen omheen staan...
Dan komen we op de bladzijde die hierboven staat...
De leerling kijkt aandachtig....
"Dat is de aarde" zegt hij.... en wijst naar de blauwe planeet....
"Dat heeft oma mij laten zien"....
Knappe oma, zeg ik.... oma heeft gelijk....
En de aarde is blauw omdat we zoveel water hebben....
Kijk... de maan is heel droog en stoffig en geel.... maar ons water maakt de aarde blauw....
"Op de maan is geen drinken hè.... dat moet je meenemen in een flesje"...
Precies....
Van... de leerling kijkt aandachtig verder....
"Mooi", zegt hij....."maar je valt wel van de aarde af als je hier staat".....en hij wijst naar de onderkant....
Neeeeeeeej, zeg ik.....
Dat kan niet want in de aarde zit een soort magneetje.....
"En in mijn schoenen ook?".... vraagt hij.....
Nee, niet in je schoenen... maar wij zijn ook een beetje magneetje van binnen... en daarom worden we vastgehouden....
"Maar dan sta je wel op je kop"....
Daar lijkt het wel op hè.... maar dat voel je niet hoor zeg ik....
Net als de magneetjes op jouw bord hè (Ik heb een whiteboard hangen met picto's met magneet strips eraan)
Ja... net als mijn bord...
"Maar die kaartjes vallen ook wel eens"....
Pffft,  zucht hij en wijst  naar een planeet met een ring erom...
"Dan kun je beter hier wonen want dan kan je tenminste rondjes er omheen rennen".....
Zegt een andere leerling "maar dan moest je wel een zaklamp meenemen hoor anders zie je niks in het donker"....
Van...... ik heb het mooiste vak van de wereld... wees eerlijk....!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten