dinsdag 17 september 2019

17 september 2019

Dag van:
Hoedje, hoedje, petje, petje, gouden koetsje troontje, kroontje.... en een hoop gezwam....
Ik was het compleet vergeten...
Nee... niet helemaal....
Vanmorgen dacht ik er nog aan....
Wat zou ZE aan hebben....?
En in de ochtend veranderde dat, aangestoken door mijn collega's, in.... zou hij zijn baard nog hebben...?
Maar tja... dan druppelen die kleuters binnen.... dan moet je nog even 11 startgesprek verslagen wegwerken.... zorgen dat je op weg komt met je doelgroepen model.... lesgeven (een hele leuke).... je zorgen maken om die ene leerling die maar niet komt..... een leerling uit een andere klas opvangen...alles loopt dus anders dan gepland... en oh jee een vergeten klassen consultatie....
Tja.... wie denkt er dan nog aan kroontjes en redes op troontjes.....
Van... dus denk je rond kwart over vijf, bij vertrek van school.....
Oooooooh.... wat had ze nou aan....?
En heeft hij zijn baard nog staan....?
Is Amalia al aanwezig geweest...?
Van... en in de auto op de radio hoor je van alles over de rede.... lasten verlichting... geen woord over onderwijs.... iets over huizenbouw... en 17.000.000 verschillende Nederlanders.... ja vertel mij wat.....de komende tijd minder economische groei.... een hoop geblaat en gemopper van luisteraars die het allemaal beter weten.... maar niks over de jurk en de hoedjes....of de schoenen die minister de Jonge vandaag zal dragen.......
 En ik hou juist zo van die poppenkast en haar verhalen er omheen....
Van... dus duik ik thuis zelf maar in de koninklijke en ministeriële kledingkast....
En ik kom ze tegen hoor... de achtergrond verhalen...
Zo zijn de schoenen van de Jonge geïnspireerd  door Livia Dencher.....
DE kunstenaars Livia Dencher..... kunstenares met een verstandelijke beperking.....
Hulde aan Hugo de Jonge....
Van... hebben jullie de zeewier creatie van Carla Dik-Faber ook gezien.... al was die lang niet zo duurzaam als de rood fluwelen jurk van Christine Teunissen... ontworpen door haar nicht en gemaakt van een tweedehands stoffie....
Onze minister van Defensie droeg een mantelpakjes/jurk achtig ding van oude leger uniformen....
Onze ministers en kamerleden gingen voor duurzaam dit jaar...
In ieder geval duurzamer dan hun eigen zittingsperiode van 4 jaar..... ga daar maar van uit....
Van .... dan zag ik nog iets fluweels.... zacht is in....
Marianne Thiemens nam het overduidelijk op voor de insecten die jaar....
Stoere outfit met al die spinnen, vliegen en andere geleedpotige griezels.... alle beestjes helpen stond er op haar riem.... wat een vondst...(maar dat meen ik niet)....
Ik miste trouwens de eiken processie rups...
Van... erg enthousiast over de jurk van de koningin was ik niet hoor...
Mooie kleur... dat zeker.... sexy gleufje tussen decolleté en pellerine.... maar een wauw factor had het niet... vonden jullie van wel....?
Nou staat dat mens alles.... en ook dit natuurlijk.... maar het had nou niet zoiets van dat mijn mond ervan open viel....
In tegenstelling dan weer tot het hoedje van minister Ollongren....
Niet omdat het nou zo mooi was....
Ik snapte gewoon niet hoe dat kreng in elkaar gemetseld was...
Iets om uren naar te kijken.... en het dan alsnog foeilelijk te vinden...
Van.... vanaf vandaag ben ik wel fan van de minister van financiën en zijn vrouw...
Wat een leuk fris stel...en wat een vrolijke jurk en hoed droeg zíj....
Voorlezen kan deze minister van f ook hoorde ik bij DWDD....
Van... even een zijweg.... hij las voor uit een totaal nieuw boek... geïnspireerd op "lettered notes".... maar in Nederland "PS van liefdespost tot hatemail" geheten....van Jet Steinz
150 Verzamelde opmerkelijkste Nederlandse brieven, ondergebracht in 30 categorieën zoals bijvoorbeeld; afscheidsbrieven (ook die van Herman Brood).... liefdesbrieven (ook die van Toon Hermans)... flessenpost brieven... sollicitatie brieven.... zakelijke brieven.. etc...
Een supergaaf boek...
Maar dat dus terzijde...
Van.... weet je nou wie ik gemist heb....?
Die nieuwe Amerikaanse liefde van Mark Rutte....
Wat zou zo'n Amerikaanse gedragen hebben.... een big mac op haar hoofd... met slablaadjes ertussen...?
Een indianen tooi...?
Een jurk van een oude Amerikaanse vlag ....
Of zou het alweer uit zijn... of was het toch loos alarm van roddelpers...?
Van....aaaah die Gerdie Verbeet.... ze kocht háár hoed in dezelfde winkel als waar haar grootmoeder haar hoeden kocht....
Het verhaal van de emotie en nostalgie....tussen alle moderne in elkaar geknutselde prullaria....
Van... intelligent poppetje die Dilan Yesilgoz.....
Ze weet te vertellen dat ze haar hoedje gewoon 'ergens' gekocht heeft....
Het lijkt me dan ook niet gemakkelijk om je hoedje 'negens' te kopen Dilan....
Van....Erik Ziengs had zoiets van....Hugo zijn schoenen... laat ik ook eens iets geks doen..
Hij liet in sierletters in de revers van zijn colbert het woord 'prinsjesdag' borduren....
Koddig detail... hij was die man die met z'n revers omhoog liep....
Van... ach... en dan de verloofde van Baudet..... ze geloofde echt dat prinsjesdag om haar draaide bleek uit het interview....
Ik kan niet anders zeggen dan dat als ergens het spreekwoord 'op ieder potje past een deksel' van toepassing is... dan wel voor dit stel geldt...
Van .... nou denken jullie natuurlijk dat de hoedjes traditie al eeuwen oud is.... zoals ze dat soort tradities in Engeland ook al eeuwen kennen...
Maar nee...!
De hoedjes parade stamt uit 1977... en is begonnen door ons aller Erica Terpstra....
Zij vond prinsjesdag namelijk een uitgelezen gelegenheid om een hoedje te dragen en dus begon zij de traditie....
Ze ging lobbyen bij haar collega's en kreeg al snel gehoor...
Vandaag de dag lijkt het alsof het er altijd is geweest... maar nee dus...
1,2,3 hoedje van... hoedje van.... is dus pas 42 jaar oud....
 Van... tja... en dan de koning...
Hij had m nog hoor... zijn baard....
De kapper die dit bedacht heeft verdient een lintje... écht....
Wat is die koning van ons opgeknapt....
En dat enkel door een paar rode sprieten op zijn kin....
Stiekem zou ik willen  vragen hoe Máxima en zijn kinderen het vinden...
Of er ook PR mensen achter dit waanzinnige idee zitten...
Of zou hij het zelf op een luie vakantiedag bedacht hebben... terwijl hij bedachtzaam de trappen van zijn koninklijk paleis af liep langs alle portretten van zijn voorgangers....
Van... zouden ze die baard nu ook elke dag trimmen...?
Of na elk etentje wassen.... zodat er geen chateau briand restjes in zijn blijven hangen die op den duur gaan stinken...?
Van... ach ja... prinsjesdag.... een mens moet zich toch ergens aan vergapen kunnen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten