maandag 30 september 2019

30 september 2019

Dag van:
Dag laatste septemberdag....
Met je laatste zuchtje warm
En je eerste zuchtje brrrrr
En je natte kledder plens....
Maar je oh zo mooie kleuren
Die je doorgeeft aan oktober...
We gaan het laatste kwartaal van het jaar in morgen...
Van... als je dan zo elke dag een stukje schrijft over je gedachten en je belevenissen.... een beetje bewuster met je leven bezig bent... en je ook nog eens in het naseizoen van je eigen leven bezig bent... besef je weer eens en te meer hoe snel zo'n jaar dan voorbij gaat....
Van... de herfst kleurt trouwens prachtig...
Daar waar ik donderdag bij het verlaten van school om weekend te vieren, nog geen paddenstoel had gezien, ontdek ik zowaar vier vliegenzwammen en wat eekhoorntjesbrood vandaag....
Zijn die zo snel gegroeid?....
Ze glimmen nog na van de laatste regenbui....
Jammer dat ze weg moeten voor die grijpgrage grijpvuistjes van de kleuters....waarvan er een paar oh zo graag nog alles in hun mond stoppen....
Nee dat kunnen we niet hebben... ik snap het... maar jammer vind ik het wel....
Van... het is ook weer het seizoen dat juffen niet alleen op de klok kijken maar vooral op buienradar....
Nog geen zes weken geleden checkte je het uv gehalte op je weerberichten en keek je hoe warm het werd....
Nu kijken we op buienradar of we tussen de buien door buiten kunnen spelen met het grut....
De kapstokken hangen alweer vol met jassen en regenpakken, met daaronder de kaplaarzen....
En de meiden hebben vestjes aan waarvan je maar weer onthouden moet wie nou toch elk vestje aan had als ze uitgetrokken worden....
Van... ook de technische dienst is weer druk in de weer met andere klusjes dan zonneschermen repareren...
De goten moeten bladvrij gemaakt worden.....
Van... en vandaag geen Dakota's die overvliegen maar de aangekondigde straaljagers die zes weken lang testvluchten zullen gaan uitvoeren en dus oorverdovend laag overkomen....
Gingen die krengen nou wat langzamer dan was ik in staat mijn gehoorapparaten uit mijn oren te grissen.... maar nee.... wroemmmmmmmm nog voor je tot 1 kan tellen zijn ze er en zijn ze weer weg ook....
Je zou toch bijna weer naar de Dakota' s terugverlangen....
Van... vandaag de start gemaakt van de Kinderboekenweek...
Officieel begint die natuurlijk woensdag... maar zo midden in de week beginnen is ook niks....
Oh heerlijke week van het jaar....
Ik geniet ervan...
Extra veel voorlezen... kinderen met neuzen in de boeken in een boekenhoek.... zalig!....
Deze week ook maar eens voor mijn kleinkinderen rondneuzen....
Oh wacht.. al gedaan... tegenwoordig kan alles immers online...
Dank u bol.com.....
Eenmaal de Gorgels voor Haarlem en eenmaal katten tekenen voor Didam...
Niet dat ze in Haarlem en Didam nog geen boeken hadden hoor... pffft... ze stikken ervan....
Ik heb boekenverslindende leesmonsters van kleinkinderen..... een duidelijk teken van erfelijkheid.....
Kan niet missen... dat hebben ze van hun oma.....
En ik heb alle uitersten van kleinkinderen wat lezen betreft...
Eentje die fotografisch leest... dus extra dik boek in twee uurtjes uit....
En eentje die zeer dyslectisch is.... dus heerlijk lang over een boek doet...
De twee anderen vallen onder de gemiddelde lezer...
Maar alle vier genieten ze van boeken....
Een huis zonder boeken dat kan gewoon niet....
Bij mij niet... en bij hen niet....
Voor mijn kinderen schreef ik hun eerste leesboekjes zelfs zelf...
Hun eigen belevenissen op het simpelste AVI niveau.... en dan steeds een beetje moeilijker...
Ik heb ze nog steeds....
Enfin.... morgen vallen de boeken in twee brievenbussen....en zit mijn voorlees- boeken koop- oma taak er weer op voor een jaar....
Nou ja... behalve de verjaardagsboeken...Sinterklaascadeauboeken.... kerstcadeauboeken dan.....
Want bij elk feest hoort een boek.... ja toch...?!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten