zondag 15 september 2019

15 september 2019

Dag van:
Willem naar Friesland in de ochtenddauw.... en ik dus ook maar weer vroeg wakker...
Het moet toch niet gekker worden.... dat je weekenden het verlengstuk van je werkweek gaan worden....
Van... vroeger had je nog het gevoel dat het echt weekend was...
Zo erg zelfs dat je ze vervloekte.... vooral die zondagen....
Daar kunnen jongeren zich niks bij voorstellen... maar vroeger was er op zondag niks.... helemaal niks... te doen...
Behalve de kerkgang dan....
Alle winkels dicht...
Een enkele bus reed.... met ontzettend lange tussenpozen omdat er weekenddiensten gereden werden....
Het enige dát mensen deden was langs etalages lopen of een bos, heide, strandwandeling maken....
Langs etalages lopen ja.... je vergapen aan dingen waar je doordeweeks geen tijd voor had om het te kopen want dan werkte je....
Boswandelingen maken... wat iedereen bijna deed.... dus die paden waren dikbevolkt....de paddestoelen, kastanjes en eikels al weg voordat jij ze kon vinden.... en de bramen en bosbessen al opgegeten voor jij erbij kon....
Van... wij wandelden vaak in het hoge Veluwe park....met standaard een Kröller Möller museum bezoek....
Na één.. nou ja oké, twee bezoekjes had je die schilderijen wel gezien...
Maar nee.... volgens mijn vader viel er altijd wel weer wat nieuws te ontdekken... en mijn moeder suste de boel door te zeggen dat we ze dan thuis mooi na konden tekenen....
Ja duh.... natekenen.... van Gogh zeker....
Ik heb het geprobeerd hoor.... hele kleine streepjes zetten en dan maar hopen dat het leek op een zonnebloem....
Hopeloze miskleun zullen we maar zeggen....
Nee.... een van Gogh zou ik nooit worden....
Van... en dan na de wandeling en de zoveelste tevergeefse keer herten  ontdekken.... hooguit een konijnen keutel zag je liggen.... dat bermtoerisme....
Je auto ergens aan de kant in de berm zetten.... stoeltjes uitklappen...kinderen op een bont picknickkleed, thermoskan koffie en limonade uit de tas... koekje erbij... en dan auto's kijken....
Ja heus.... dat deed het gros van Nederlands autobezitters....
En wij deden daaraan mee....
Ik kan me niet heugen dat mijn vader en moeder bezorgd riepen "blijf bij de weg weg".....
Auto's waren toen denk ik nog niet zo gevaarlijk.... althans... hun bestuurders niet....
Ik weet wel dat je je de pokke verveelde....
Zoals die hele zondag een vervelende verveelde dag was....
Van... nu hunker ik naar zulke zondagen....
Zeker na het (door mij niet opgenomen) tweede telefoontje van iemand die vast wil vragen of ik gezellig mee ga vandaag.... ergens heen....
Maar ik wil nergens heen...
Ik wil in mijn stoel.... breien.... boekje lezen... geen tv aan... geen herrie en drukte aan mijn kop... en dus nee...een dagje uit is voor mij geen ontspanning vandaag....
Van... word ik nu oud....?
Ben ik een zeurpiet op leeftijd....?
Dreig ik in een autistiform spectrum terecht te komen....?
Of wil ik gewoon rust...?
Of iets dat op zondag van vroeger lijkt...?
Van... hebben jullie dat woord rust wel eens gegoogeld....?
Weet je wat bovenaan staat in de zoekopdracht....?
Rust is een indiecomputerspel, ontwikkeld en uitgebracht door Facepunch Studios. Het spel is beschikbaar voor pc sinds 11 december 2013. Er zijn nu twee versies beschikbaar, Rust legacy en Rust experimental. Wikipedia
De ontwikkelaars omschrijven de inhoud als volgt:
Dit spel kan inhoud bevatten die mogelijk niet geschikt is voor alle leeftijden of mogelijk niet geschikt is voor de werkomgeving: Naaktheid of seksuele inhoud, Regelmatig geweld of bloed en ingewanden, General Mature Content
Bovenaan hè...'rust'....een mega druk, wreed, computerspel.... en dat dus in Wikipedia....
Van.... daarna komen er een paar linkjes naar voetbalfragmenten.... die je dus 'in de rust' kunt bekijken...
Ofwel rust heeft een tijdspanne van een kwartier.... en niks niet een hele zondag....
Een kwartier dus....!
Alsof je in een kwartier de inspanning van drie kwartier balletje achterna rennen kunt verwerken...
Maar goed... mij hoor je niet.... ze worden er dik (te dik mijns inziens) voor betaald....
Ze mogen voor dat geld, wat mij betreft wel een tandje bijzetten....
Van.... maar dan eindelijk komt Van Dale met zijn mening.....

Je hebt gezocht op het woord: rust.
rust (dev(m))1toestand die intreedt bij het ophouden van vermoeienis of inspanningtot rust komen;iem. met rust laten niet storenin rustegepensioneerd2slaap3stilte4(meervoud: rusten(muzieksport) pauze
Ga me 1) nou niet vertellen dat ik eerst met pensioen moet gaan... dat zou betekenen dat ik nog 7 jaar en 10 maanden een rusteloos bestaan moet lijden... euh leiden....
En 2) die jaren al slapend door te brengen, lijkt me geen optie....anders was ik wel als Doornroosje op de wereld gekomen....
3) stilte....?.... Wat is dat....?
Wat betreft 4) zit er dus meer rust in muziek en sport .... dan in een mens....
Maar helaas ben ik geen muziekstuk en sporten daar heb ik geen tijd voor.....
Van... volgens encyclo.nl..... is rust de tijd die je in een klooster kunt doorbrengen....
Hemeltje ja... en weer de trauma's van mijn lagere schooltijd op voelen komen omdat ik mijn psalmen en gezangen niet op tijd kende.... en ze dus 25 keer moest overschrijven...
In de gruwelijke hoop dat ze niet teveel coupletten hadden....
Nee laat maar.... geen rust in het klooster voor mij....
Rust is volgens encyclo ook een Duitse plaats, een Oostenrijkse deelstaat, een balk aan de buitenzijde van een VOC schip,  en een Franse jongensnaam...
Och... en een adempauze.... nou laat die ook maar zitten....
Ik als verstokte en tevergeefs stoppende roker, kan dan weliswaar nog ballonnen en luchtbedden opblazen maar mijn adem inhouden zou mijn dood betekenen....
Tja... dan heb je wel rust zou je zeggen.....
 Van.... misschien word ik wijzer als ik opzoek hoe ik rusten moet.... want ook dat staat in Van Dale.....
rus·ten (rustte, heeft gerust)1rust houden na inspanning of vermoeienisdit vraagstuk laten we rusten bespreken we nu niet2slapen3in het graf liggenHier rust …4liggen, staan, zich bevindener rust een vloekop die familiedie taak rust op mij5gedragen worden doorsteunende muur rust op twee kolommen6(van de ogen) gevestigd zijn op7leunen op of tegen om rust of steun te verkrijgen

Kijk... daar heb je het gedonder weer....3).... in je graf liggen...
Ik zal er geheid rust vinden maar het is nog niet de rust die ik zoek...
Deze rust komt een beetje te vroeg mijns inziens....
Al heeft een mens het niet voor het zeggen hè....
Van.... en gedragen worden of ergens tegenaan leunen 5 en 7)....
Nou ik geef het je te doen..89 kilo schoon aan de haak....
En van 4) snap ik al helemaal niks....
Hoe een taak op mij kan rusten zodat ik er rustig van wordt.... hoe een vloek op je familie rust...
Ammehoela... zo'n  vloek tergt en venijnd juist....
Daar worden noch de vloek, noch ik, rustig van.....
En dan die 1).... laat maar... niet bij stilstaan... net doen of het er niet is...
Ooooh vandaar die burn-outs om mij heen... die stuk gelopen mensen.... op zichzelf... de maatschappij vol onrust.... haast... targets....

Van zondag.... rusteloze zondag.... of eigenlijk meer... rusteloze ik...
En ik denk aan de gedichten van een van mijn lievelings dichters... Vasalis....
Zo kalm als op een vlot van helderheid
en rust, gelegen op mijn rug
dreef ik de ochtend in, het ochtendlicht,
land, lucht en water waren één en zonder dat
er van hun eigenheid maar iets verloren ging.

Van... het is nu avond.....
Maar ik dreef vandaag inderdaad de ochtend in.... in het zonovergoten ochtendlicht...
Ik probeerde dat land, water en die lucht te zijn...
Eén met mijzelf....
En toen kwam haar andere gedicht in mij op...
Misschien wel haar mooiste... in ieder geval één ervan....
Eb:
Ik trek mij terug en wacht.
Dit is de tijd die niet verloren gaat:
Iedre minuut zet zich in toekomst om.
Ik ben een oceaan van wachten,
waterdun omhuld door 't ogenblik.
Zuigende eb van het gemoed,
dat de minuten trekt en dat de vloed
diep in zijn duisternis bereidt.
Er is geen tijd. Of is er niets dan tijd?
M. Vasalis,
uit: Vergezichten en gezichten 
Het is tijd om te gaan slapen.... waarin de minuten zich al rustend omzetten in toekomst....
Morgen weer een dag....!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten