donderdag 26 september 2019

26 september 2019

Dag van:
Bestookt word ik met LinkedIn felicitaties...
Geen idee wat er aan de hand is....
Ik zie ze in mijn mail opdoemen...
Nou weet ik toevallig nog dat ooit op deze dag mijn trouwdatum was....
Maar tja om me daar na een scheiding van jaren her nog mee te feliciteren, lijkt me wat overdreven... en trouwens wat heeft LinkedIn daarmee te maken....?
Zoiets lijkt me nou niet echt carrière waardig al hield dat huwelijk 23 jaar stand... wat op zich al een lintje waard was.....
Maar nee... dat zal het niet zijn....
Toch maar even een kijkje nemen....
Van... krijg nou wat .... ik werk al 20 jaar op dezelfde school....
Nou ja... inclusief alle fusies en interne veranderingen dan....
Twintig jaar...????
Is dat heus...????
Ja dat moet haast wel dan....
Goh... wauw....
Überhaupt zo'n getal als twintig..... onafgebroken jaren ...
Pffft....
 In 1981 nog drie jaar gewerkt als waarnemend hoofd der school...in Barneveld...
Toen acht jaar even niks...
Nou ja.. niks in het onderwijs dan....
Full time moeder was ik...
Maar ik 1988 toch weer waarnemend hoofd van een peuterspeelzaal..... en vooral op de school van mijn kinderen jaren en jaren bieb moeder, oudercommissie voorzitter,  gemeenschappelijke medezeggenschapsraad lid, kamp moeder,  invalkracht.....
En inderdaad... in 1999 een baan op de Aleida Gezina school,  later gefuseerd met waar ik nu zit...
In 1999 begon ik hier. Nu is het een mountainbike museum
Twintig jaar.... maar eigenlijk dus ook een beetje 38 jaar....
En dan tel ik niet eens de jaren mee dat ik zelf op school zat.... ook nog eens zo'n 17 jaar....
Je kan eigenlijk wel stellen dat ik mijn hele leven al in het onderwijs zit.... en nooit iets anders gewild heb....
Wat heb ik veel veranderingen en ontwikkelingen meegemaakt in dat onderwijs...
Op de middelbare school zat ik in de raad voor het zogenaamde middenschool project....(contouren nota)....
Tijdens het laatste jaar van mijn opleiding werden lagere school en kleuterschool samen het basisonderwijs....
In mijn eerste werkjaren gaven we daar vorm aan....
Het begon met alleen samen vergaderen... maar al gauw zaten we bij elkaar in één gebouw...
Passend onderwijs kwam.... clusters kwamen...
Steeds meer scholen moesten fuseren....
Grote klassen werden kleiner... en weer groter....
Heel wat methodes zag ik voorbijkomen en voorbijgaan....
Heel wat visies nageleefd en weer verworpen...
Dit was de klas waar ik begon 
Kreten als 'samen naar school' of 'thuis en nabij onderwijs' passeerden de revue...
Ik ken nog de tijd van leraren overschot...
En ken nog de tijd dat er meer mannen in het onderwijs werkzaam waren dan vrouwen....
Daarbij hadden vrouwen de onderbouw groepen en de mannen de bovenbouw...
Ik zag continu roosters komen en voor-en naschoolse opvang....
Er kwam een schoolwerkplan en een leerling volg systeem....hp's...opp's...hdg's... doelgroepen modellen.... groepsplannen... en toch maar weer individuele.... smoelenboek werd zorg zwaardte formulier...
De klassen assistent kwam....en ging.. en werd onderwijs assistent....
De ouder commissie werd medezeggenschapsraad en ouderraad...
Van één directeur naar locatie leiders... teamleiders.... zorgcoördinatoren.... regio directeuren... voorzitters van bestuur... bouw coördinatoren.... werkgroepen....
Hulpmoeders en hulpvaders werden remedial teachers en ib-ers....
Computers kwamen en gingen.... tablets en robots kwamen...
Maar... de cito toets bleef... schoolreisje en schoolkamp ook... en niet te vergeten de eind musical....
Van.... en natuurlijk de kinderen....
Weliswaar in steeds andere mode outfits... kapsels... muziek voorkeuren...
En tegenwoordig niet met een knikkerzak maar met mobieltje.... of tablet....
Maar kinderen bleven kinderen....
Ouders bleven ouders...
Collega's bleven collega's....
En hoe prikkelarm het tegenwoordig ook moet zijn... een school bleef een school en een klas een klas...
En een juf/ meester bleef een juf/ meester... met een hart voor kinderen...en oh zo flexibel....
Van... goh.... twintig jaar alweer..... twintig jaar speciaal onderwijs...
En gek  genoeg voelt dat als 5 of zo....
Doe nog maar 20.... of euh nee...10 is ook goed....
Oké..7 jaar en een paar maanden dan.... tot mijn pensioen... en daarna vrijwillig invallen of zo....
Onderwijs..... het is wel verslavend hoor....!
En nu



Geen opmerkingen:

Een reactie posten