zondag 8 september 2019

8 september 2019

Dag van:
Oh jee... ha ha ha...daar heb je het al....
Schrijf ik gister over de opvoeding.... van mijn eigen kids.... staat er vanmiddag een prachtige prent op mijn Facebook....
Ja ja.... ik weet het... ik ben een verwen oma.....
En alles wat mijn kinderen niet mochten, mogen mijn kleinkinderen wel....
Maar dat is nou juist zo het heerlijkste van oma zijn....
Je hoeft niet op te voeden.... misschien af en toe een beetje meedenken.... je mag lekker verwennen en alles doen wat je met je kinderen niet deed....
Ik was heus wel een gezellige moeder hoor.... die met koekjes of chocolaatjes bij de thee, wachtte als de kinderen uit school kwamen....las elke avond een verhaaltje voor het slapen gaan...
En ik bedacht ook heus leuke uitjes en feestjes.... maar ik voedde ook op natuurlijk....
Althans... ik deed verwoede pogingen....
 Want... mijn kinderen mochten van mij drie spijbeldagen per jaar hebben....
Oeps....
Mijn zoon mocht tot laat gamen en mijn dochter tot de laatste bus ging uitgaan (Op haar 15e)...
Oeps....
 Drinken en blowen met mate én ... thuis...
Oeps... Oeps....
 Het gekke is dat ik bij mijn kleinkinderen mijn hart vasthoud als ik eraan denk dat ze naar danceparty's zouden gaan... en ik moet er al helemaal niet aan denken dat ze welke genotsmiddelen dan ook zouden gaan gebruiken...ook niet thuis...of nog erger... toegediend krijgen...
Van.... gelukkig merk ik dat mijn kinderen en schoonkinderen strenger zijn dan ik...
Ze verwennen ze te pletter maar zijn streng....
Of komt dat nou omdat ik oma ben, dat ik dat denk....
Of zijn de tijden inderdaad zo veranderd... gevaarlijker geworden.... dat dat zo komt....
Of ben ik een te vrije opvoeder geweest... die teveel wilde compenseren omdat ze het vaak al zo moeilijk hadden met hun vader....
Of... of... of.....
En wat heeft het voor nut om over al die of's na te denken....
Ik ben trots op ze.... ze doen het prima....
Ergens heb ik dus toch iets goeds gedaan....en hebben ze zelf heel veel goeds gedaan....
Van.... had ik dat eigenlijk.... toekomstplannen voor mijn kinderen....?
Behalve dat ik wilde dat ze veilig zouden opgroeien (niet helemáál gelukt).... gezond zouden blijven (ook niet helemaal goed gegaan)... wilde ik vooral dat ze gelukkig zouden worden....(en dat is ze aardig gelukt)....
Had ik dan helemaal geen plannen...?
Jazeker wel.... ik wilde ze respect voor anderen bijbrengen... leren dat ze elk mens in hun waarde moesten laten.... een luisterend oor zouden hebben en mensen in nood zouden helpen.... leren dat je met liefde meer bereikt dan met haat....
En al is de wereld misschien niet vooral liefde.... dan wel die liefde in je eigen hart blijven voelen....
En proberen altijd het goede in de mens ook te blijven herkennen...
Zo schreef ik dat ook in hun baby albums....
Van... eigenlijk had ik de lat niet hoger kunnen leggen dan zo op z'n hoogst...
Beter had ik nog denken 'wordt later maar reisleidster of econoom "...ipv wereldverbeteraar....
Want dat vraag je dus eigenlijk van ze dan....
De wereld verbeteren door begrip op te brengen voor óók de foute dingen die er gebeuren....
En natuurlijk komt dat uit mijn eigen jeugd... verwrongen ouders... slachtoffers van wereldoorlogen en Jappenkamp.....met alle gevolgen en gebreken van dien....
Wat kon ik anders dan begrijpen waar hun vreemde gedrag vandaan kwam en dit, samen met mijn zus,  met liefde bedekken....
En hopen dat als de wereld uit liefde zou bestaan, er geen oorlogen meer zouden ontstaan....
Ik zou dat in de opvoeding wel even meegeven....
Ik de idealist.... de optimist.... de surrealist.....
Ik vergat alleen... of misschien wist ik niet beter...dat je ook wel eens boos mag worden..... iets niet hoeft te begrijpen wat niet door de beugel kan....
Dat komt omdat boos, nog bozer opwekt...
Kwaad vaak met nog erger kwaad vergolden wordt....
Maar daarom hoef je dat natuurlijk niet te pikken of te slikken....
En..... liefde helpt niet altijd....
Maar dat leerde ik ook pas veel later....
En dan toch helpt het wel veel hoor....
Een lief berichtje, een arm om iemand heen, een glimlach, je hulp aanbieden, zomaar een bedankje....
Je krijgt er zoveel voor terug....
Van... tja... opvoeden....
Zondag mijmering....
Terwijl Willem weer een optreden heeft....
Terwijl ik eigenlijk nog heel veel voor school moet doen....
Maar dan toch dat breiwerkje voor mijn kleindochter oppak want 'Oma ik wil zo graag weer zo'n roze vest want die twee anderen zijn veel te klein geworden'....en je mijmeringen....
Omdat ik zo graag aan idealen vasthoud en in liefde blijf geloven...
En dan dat fotootje in je app krijgen... van een open haard die brandt... en de geluksvogel ernaast die je pas aan iemand gaf...
Zie je wel..... mijmer ik.... terwijl ik nog net niet mijn eigenwijze tong uitsteek...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten