zaterdag 21 september 2019

21 september 2019

Dag van:
Alles in één keer;.... een krom artikel....weer in slaap vallen .... vliegtuigen die overvliegen.... met vriendinnetje shoppen.... een huwelijksaanzoek krijgen van de verkeerde man....verrek dat petje past.... op bezoek bij de buren....en mijn moeder zou vandaag jarig zijn, maar dat herdenken we morgen....
 Maar laat ik maar bij het begin beginnen....
Vroeg wakker op zaterdag betekent.... in bed nieuw artikeltje lezen uit online tijdschrift brainwash....
Iets over idealen en de idealist....
Op mijn huid geschreven dus....want als er één haar idealen nastreeft denk ik dat zelf te zijn....
Een ideaal is niet haalbaar en moet dat ook niet zijn....
Zo'n eerste opmerking daar kan ik wat mee....
Liefde voor de hele wereld moet je immers ook altijd na blijven streven...
Steeds maar weer beetje bij beetje uitstralen....
Idealen geven daarom vorm aan jouw... mijn manier van leven....
Maar... idealen zouden ook in de weg kunnen zitten om het ideale te bereiken... welke keuzes maak je om het beste van het goede te laten winnen...
Je zou daarom op een gemiddelde uit kunnen komen zo meent de schrijver...
Plank mis... denk ik op mijn beurt.... je ideaal nastreven daar ben je immers nooit mee klaar, als je een alinea daarvoor nog schrijft dat idealen niet haalbaar zijn....
En stel... stel dat in het ultieme unieke niet haalbaar haalbare geval,  je ideaal bereikbaar is of bereikt is... in mijn geval liefde voor iedereen en in iedereen.... dan kan je je ideaal toch uitbreiden of verdiepen....
Ik denk daarom ook dat idealisme/ ideologie geen  doel is.... maar een manier van leven... of je leven invulling geven...een richting....dat je steeds stukje bij beetje probeert vorm te hebben in die grote wereld.... naast  de dingen die je doet in de realiteit....
Of die reële dingen juist een zweempje ideologie meegeeft....
Dan komt er een wazig stuk over tegenbewijzen van die ideologie... maar in mijn ideologie zijn geen tegenbewijzen nodig dunkt me...
Hooguit donkere gedachten waarom het niet haalbaar zou zijn... maar die zet ik aan de kant om mijn idealen juist te kunnen koesteren....
En nee... ik sluit geen compromissen als het om idealen gaat....
Enfin... lees zelf maar.... https://www.brainwash.nl/bijdrage/filosoof-kwame-appiah-idealen-kunnen-het-goede-in-de-weg-zitten
Van... en ná het lezen ervan, val ik dus weer in slaap.... met poes knorrend in mijn nek.... geen fijnere manier van inslapen dan dat....
Van.... oh jee... vriendinnetje belt... al voor de vierde keer....
Ze wil er uit....
Oké ik kom eraan...
Van.... dropping op de Ginkelse hei en volgens mij zijn wij de enige Arnhemmers die er niet bij zijn want Facebook en Instagram ontploffen van de foto's van prins Charles en prinses Beatrix... alsmede van vallende parachutisten....
Maar kijk aan.... ronkende oorlogsvliegtuigen....7 stuks... boven ons huis... over ons huis....
Toch nog wat van meegekregen dus....
En ineens bedenk ik me dat Hitler ook een ideologie nastreefde... en ik huiver...
Het artikel wordt me iets duidelijker....
Ik geloof dus nu dat er toch een verschil bestaat tussen open en gesloten ideologieën...
Hitler wilde het grootste rijk... een übermensch.... dat was volgens hem de beste wereld....
Voor hem was het een gesloten ideaal... een doel..... geen richting....
Een doel met heel verkeerde middelen....
Mijn doel is open en nooit klaar....
Ik wil liefde en vrede op de wereld....
Dat kan echt niet... dat weet ik ook..... maar door ernaar te streven... en steeds weer meer lijntjes uit te gooien... kringetjes op het water die groter en groter worden, kom je wel een eindje....
Liefde als een vuurtje om door te geven .....
Van..... we gaan een uurtje kringloop winkelen....
En jee wat worden Annet en ik daar altijd rustig van....
Die geur.... al die spulletjes.... alles heeft een verhaal.... en gaat een tweede leven leiden.... een tweede verhaal maken.....
Ik vind spulletjes voor de klas....
Hoeveel torens zouden er al met die blokken gebouwd zijn...?
Een hoe vaak zouden ze dan wel weer niet zijn omgegooid....?
Hoe vaak zouden de papa, mama of grootouders verhaaltjes uit dat boek verteld hebben en hoe vaak zouden de haren van die my little pony 's wel niet gekamd zijn....?
Hoe vaak zullen ouders gezocht hebben naar verloren geraakte puzzelstukjes van de Pocahontas en Muppetbaby puzzels... en hoe bij waren de gezichtjes toen ze die spiksplinternieuw in cadeaupapier  voor hun verjaardag of van sinterklaas kregen....?
Waarom zou die mevrouw nou toch dat prachtige lichtblauwe t-shirt weggedaan hebben met prijskaartje er nog aan...?
Ik las vanmorgen een prachtig gedicht van Stef Bos...
Dat de antwoorden niet het antwoord geven maar dat het antwoord wellicht in de vraag zit....
En dus ook in de vraagsteller....
Pffft... dit noem ik nog eens filosofisch kringlopen....
Van..... lekker flauw winkelen bij de Action..... petjes passen.... sloffen uitzoeken.... alles in je wagentje doen en dan toch er maar weer uithalen en terug leggen....om uiteindelijk met een tas vol onnodige rommel de winkel uit te lopen.....
Van.... onderaan de roltrap... de snackbar...
Annet wil frites... ik niet....
Ik wacht bij de automatische deuren.... onderaan die roltrap dus....en bekijk wat er zoal nu na sluitingstijd naar beneden komt....
Man in zwart pak met gele vleermuizen erop gedrukt en een koffer vol artiesten spullen....
Hij loopt langs me heen.... en doet een stap terug...
Help..... hij staat voor mijn neus....
"Every woman should be dressed and should be look like you.... you are anazing...."
Ik denk dat ik nu kijk alsof al mijn idealen in mijn schoenen gezakt zijn en mijn mond valt net genoeg open om eruit te zien als een boom waar een specht flink bezig is geweest....
Thank you, stamel ik.....
 Hij loopt weer door en doet een stap terug...
"Are you married".....?
Het rood schiet naar mijn wangen.... euh no.... euh... yes yes....
Dit is geen duidelijke boodschap en ook nog eens een leugentje om bestwil....
De vleermuis man lacht....'a piity....I would love to marry you....'
En dan lach ik maar wat schaapachtig terug...
Daar sta je dan... met je bijna 60 jaar.... moeder van 2 en oma van 4.... de botten stram... de gewrichten versleten.... je pruik met 10 miljoen haren uitgedunder dan vroeger....15 kilo zwaarder dan in je beste tijd.... en 3 cm kleiner dan je ooit geweest bent want je zit in je krimp fase....
Maar met een leven nog steeds vol verrassingen... onderaan een roltrap....
"Wat sta jij daar nou met een rood hoofd?"....
Tja Annet... soms kun je maar beter geen zin in frietjes hebben....
En giechelend lopen we naar de auto als ik het verhaal verteld heb...
'Was het een leuke vent?'... vraagt ze nog even snel...
 Van..... Willem stelde gister voor maar niet te eten 's avonds....hij dieet weer eens...
 En de buren hebben immers weer de wereld aan hapjes in huis gehaald... zo verondersteld hij...
Maar nu zitten we thuis.. en het is zes uur ....
Niet de poes maar onze magen knorren....
En stel dat de buren nou geen hapjes hebben omdat ze net van vakantie terug zijn....
Dit gaat niet goedkomen zo stelt hij vast....
En aan de appeltaart mag hij niet komen want die is voor straks...
Voor bij de koffie... bij de buren...
Dus .....
Er moet eten komen....
Een eenvoudige maaltijd salade kan toch wel...???
Jazeker... als jij ze zelf maar haalt, opper ik....
Van.... bij de buurtjes....
Appeltaart en bitterballen.....
De beste zangers...(op tv)...
En vakantie verhalen over de overstroming .... de zeurende buurman.... de Carrefour waar ze boodschappen deed.... het kleine appartement.... de met regen volgelopen serre..... de bewolkte lucht.... de storm.... het autoverhuur bedrijf dat nog gesloten was toen ze de auto kwamen terugbrengen.... en het vliegtuig dat zo vroeg vertrok...ze kon niet eens meer naar de wc....
Kweetniethoor.... maar bij vakantie verhalen stel ik me wat anders voor....
Van... heb je vakantiefoto's misschien....
En welgeteld heeft ze er 5.... zij op een bankje... hij op een bankje... zij bij een beeld....(Och help... van de treurige man).... hij bij het beeld... en zij samen bij het beeld....
En met heimwee denk ik terug.... aan onderaan die roltrap.... dát zijn pas avonturen....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten