zondag 29 september 2019

29 september 2019

Dag van:

Dan lees je je brainwash artikeltjes weer....
En dan stuit je op een ernstig moeilijk artikel over de flinterdunne grens tussen liberalisme en fascisme....
Iets met identiteitspolitiek....racisme... zij tegen wij.... en andersom....
En het is dat moment dat ik mij besef dat er geen hypocrieter....meer onwaar woord bestaat dan 'Wij'.....
Geen onvollediger woord dan 'Wij'......
Geen halver, incompleter, verdeelder,  onvolmaakter,  onvoltooider woord dan wij..
'Wij' lijkt niet te kunnen bestaan zonder te wijzen naar 'zij'....
En als dat zo is...
Dat er ook een 'zij' zijn.... en dat dan, dat 'Wij' dus maar een schaars aftreksel is van 'Wij'.....
'Wij' is altijd maar een klein of groter groepje... maar nooit een compleet 'wij'....
'Wij VVD'....'Wij PVDA'....'dus geen gemeenschappelijke visie over werkelijk landsbelang...
'Wij Nederland'....'Wij autochtoon'...'Wij allochtoon'...dus geen saamhorigheid....
'Wij katten liefhebbers'...'wij honden liefhebbers'...'Wij dierenactivisten'....'Wij Greenpeace'' en dus geen wérkelijk gemeenschappelijk belang voor dieren....
Om maar een paar voorbeelden te noemen....
Wij is pure verdeeldheid.....
Van.... en ik snap het wel hoor... ik ben het ook niet met iedereen eens.... en een groot voorstander van democratie en vrijheid....
Maar ik kijk ineens wel anders naar al die verdeeldheid en haat in de wereld....
Als we toch een ietsepietsie meer écht 'Wij' zouden vormen, dan zou het er toch al een stuk vreedzamer uitzien....
Van... het artikel is een stuk ingewikkelder en uitgebreider dan dat stukje dat in mijn brein aan de wandel gaat....
Ook eventjes dat gevoel dat ik zo vaak heb, nergens bij te horen....
Ik besef me ineens dat ik voor mezelf voel dat ik juist eigenlijk overal bijhoor..... met zoveel mensen en groepen kan opschieten en me er kan bewegen....
Wat me dan weer brengt op de uitspraak dat allemansvrienden, meelopers zijn....
En dat hoeft juist helemaal niet zo te zijn...
Ik heb immers een uitgesproken mening.... en door veel meningen (niet alle... terwijl ik wel vind dat ze uitgesproken mogen worden) in hun waarde te laten, loop ik nog niet mee....
Als iedereen nou eens wat bewuster een eigen mening krijgt.
.. door werkelijk eens na te denken over wat er in de wereld gaande is... en de ander met zijn mening daarin waardeert en laat zijn wie hij is... dan hoor je vanzelf, van dichtbij jezelf, ook bij die ander....
Kwamen we er waarschijnlijk ook achter dat al die verschillende meningen misschien niet eens zoveel van elkaar verschillen.. en eigenlijk allemaal hetzelfde willen....
Maar door het wij tegenover het zij te plaatsen zijn de middelen om dat doel te bereiken juist de boosdoener....
https://www.brainwash.nl/bijdrage/hoe-het-liberalisme-zorgt-voor-een-hernieuwde-opkomst-van-fascisme
Mijn oplossing lijkt simpeler in de oren te klinken..... maar is dat stellig niet natuurlijk...
Van.... pffft... wat een zondagochtend gedachten weer.... om half 8 in de ochtend.....
Het gaat de rest van de dag met me mee....
Terwijl ik op Willem wacht die vandaag predikant is in Assen en in stropdas en pak is vertrokken door de regen....
Rij voorzichtig schat.... en goede dienst....
Terwijl ik als een gek Michaels trui probeer af te breien voor ze naar euro Disney gaan....
Terwijl ik ook nog een keileuk bijzet tafeltje scoor bij Xenos....
Terwijl de regen maar klettert en klettert... de honden aan mijn voeten liggen... de poezen in hun mandjes... en de muis...
WHAAAAAAAAAAA daar heb je hem weer.... door de kamer rent... in Bengels bek beland... die hem naar boven brengt, want buiten is het nat... en die ik nergens en nergens kan terugvinden.... maar dus gelukkig ook niet in mijn bed....
Terwijl het samen (Ik noem het geen wij) tussen één  van Willems dochters en haar verloofde, ruw verstoord en verbroken is... en zij bij ons komt met haar verdriet.... waar appeltaart best goed bij kan helpen...nou ja.... een beetje dan.....
Terwijl de dag ten einde raakt... en ik er nu over schrijf....
Waar ook het lezerspubliek maar een klein 'wij-tje' is.....tegenover de bestseller lezers van Dan Brown of de dagboeken van Bridget Jones.......
Maar desniettemin een gezellige boel 'wij-tjes' om mijn soms zo kronkelachtige gedachten en belevenissen mee te delen....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten