zaterdag 14 september 2019

14 september 2019

Dag van:
Mijn mobiel staat eigenlijk altijd op "geluid uit"....
Dat is erg rustig maar het heeft ook een keerzijde...
Sommige mensen ergeren zich kapot dat ik 'noooooooit' bereikbaar ben als ze me (denken) nodig te hebben.....
Nou valt dat 'nooooooit' wel mee..... en ten tweede.... je hebt 'nodig hebben' en 'nodig hebben'...
Ofwel... wissewasjes  nodig en écht nodig....
Van... en het heeft nóg een keerzijde....
Mensen die denken dat ze me écht nodig hebben, en mijn huis telefoon nummer hebben bellen me op dat nummer...
Het voordeel hiervan is, dat zíj me inderdaad vaak dan aan de lijn krijgen mits ik thuis ben....
Het nadeel voor mij is dat ik door een takke kabaal uit mijn slaap wordt gerukt....
Zelfs de wekker van mijn mobiel is, qua volume,  nog bescheidener dan mijn huistelefoon...
En zo komt het dus dat ik al vroeg, om me heen graaiend naar die telefoon, rechtop in bed zit.....
En in graaiende wanhoop ga ik na welke van de weinige mensen die dit nummer hebben, zo onmogelijk vroeg bellen....
Mijn vriendinnetje Annet dus....
Nee die maakt zich geliefd vanmorgen...
Van.... of ze me wakker belt vraagt ze....
Welnee joh.... ik ben al uren wakker, heb het hele huis schoon en al drie wassen gedraaid... duh...
Ja, natuurlijk bel je me wakker op dit uur... het is weekend...!
Ik hoef eindelijk een keer niet vroeg op te staan....
Van... ja maar of ik mee ga... met haar en haar collega... iets leuks doen...
En als ik vraag om wat voor leuks het gaat... te horen krijgen of ik iets leuks weet....
Ja, dat weet ik.... uitslapen....!
Nee, ik ga dus niet mee.... maar we blijven zelfs na vanmorgen de dikste vriendinnen....!
En veel plezier samen.... gaap....snurk.....
Van.... maar ja... dan ben je toch wakker hè...
En de gisteren beloofde zon doet extra haar best om mijn kamer in te komen schijnen...
Dus blijf je maar wakker....
Ik ben alleen te eigenwijs om mijn bed uit te stappen....
Brainwash artikeltjes lezen dan maar.....
Van... iets over angst.... een wetenschappelijk boek over het feit dat angst je wakker houdt.... en alert houdt....
Niks geen mietje of watje ben je... angst is juist nodig in je leven...
En nee... angst heeft niks met lafheid te maken...
Dat daar een wetenschappelijk boek over moet komen snap ik dan weer niet helemaal ....
Praat met... en vooral luister naar... driekwart van de wereldbevolking en ze hadden je die allemaal kunnen vertellen...
De wereld bestaat uit ervaringsdeskundigen die geen wetenschappelijk artikel daarover nodig hebben....
En dat de reclame, de politiek, de godsdienst daarop inspeelt... dat weet zelfs een kind...
Wie wil er nou niet het schoonmaakmiddel van het merk huppeldepup.... omdat, als je dat niet gebruikt, geen mens meer op visite durft te komen, of je je kinderen ziek maakt van de achtergebleven bacteriën.....
Hoeveel mensen stemmen niet op de man die ze zo bang maakt voor de allochtone medemens en zijn gewoontes....
En zeg eerlijk... in de hel wil je ook niet komen....
Nee mevrouw de wetenschapper..... jouw onderbouwde grafiekjes en nog meer cijfertjes hebben we niet nodig om te weten hoe we de angst zin moeten geven....
Van.... volgende artikel dan maar...
Over biseksualiteit....
Nou ken ik iemand die me heel héél na aan het hart ligt.... iemand die ik haar hele leven al ken.... en me een half jaar vertelde dat ze ontdekt had dat ze biseksueel is....
Ik ben biseksueel..... zei ze toen ....
Maar nee lieverd... jij bent T. .... en je hebt een biseksuele voorkeur waar het om relaties gaat....
Vanmorgen lees ik dat 2 tot 3% van de Nederlandse bevolking biseksueel is....
En dat het amper een eigen vereniging heeft die opkomt voor hun belangen.... en dat er nauwelijks bekendheid bestaat over dit fenomeen biseksualiteit....
Dat het simpelweg maar onder de noemer homoseksualiteit geschaard wordt....
Jammer dat in het artikel slechts deze cijfers en summiere informatie staat....
En alleen al het feit dat dit artikel zoveel vragen oproept maakt dat een vereniging nog niet zo'n slecht idee zou zijn....
Van..... seksualiteit is maar een vreemd iets....
We houden van mensen... hebben vrienden en vriendinnen.... mannelijke  en vrouwelijke collega's....
We mogen elkaar... praten met elkaar... lachen met elkaar... huilen met elkaar.... troosten elkaar ..... raken elkaar aan.... kussen elkaar als welkom of felicitatie... etc... ongeacht of het om een man of vrouw gaat...
Maar.... gaat het dan om seks... dan heb je ineens een voorkeur....
Grappig... of niet dan....?!!
Ik blijf het toch heel apart vinden...mooi... maar apart....
Van... ik stuur het artikel naar T.... die ik in haar jonge enthousiasme wel zo'n vereniging zie opzetten of nieuw leven erin en oubollig leven eruit zie blazen...
Gezien haar studie.... én haar prille ervaring met biseksualiteit,  zou ze er zelfs een schitterende afstudeerscriptie aan kunnen wijden....
Van.... ondertussen beneden....
"Als je uit bed bent, wil ik wel weer naar Duitsland".....
"Ben je al uit bed?"....
Tussen zin 1 en zin 2 hierboven zit welgeteld anderhalve seconde....
Willem moet morgen weer naar Drachten en goedkoop tanken is dan wel prettig....
Oh.... en hij wel zijn visje eten bij het vis paleis....
Nou Willem, aangezien we dar vorig weekend al waren, lijkt me een ander stukje Duitsland, met andere winkels, toch afwisselender....
"Daar hebben ze toch ook wel benzinestations?"...
Ja hoor Willem plenty....
Van... en dan kom je beneden... drinkt je eerste kop koffie.... stapt in de auto....
Je let even niet op omdat Willem je net vraagt of je iets op je mobiel op Google wilt opzoeken... en wat denk je....
Ja hoor.... bingo.... je rijdt richting de grens en het vis paleis....een niet naar het andere stukje Duitsland....
Nou doet hij dat niet expres hoor....
Nee echt niet....!
Maar die man is één brok 'macht der gewoonte'....
Van.... enfin, hij dus vis paleis... en ik de boodschappen in mega groot Kaufland....
Kom de vroegere directeur van Willem tegen... hij die hem aangenomen heeft ooit.... maak een praatje.... wil de verkletste tijd inhalen en sjees door de winkel.... vergeet dus de helft....
En dan komen we er ook nog achter dat de afrit naar de snelweg richting Arnhem dicht zit....
Dat wordt dus binnendoor....
Geen straf want we rijden door een prachtig gebied rond ' Heerenberg.....
Ik kom zelfs nog het restaurant tegen waar we vaak met mijn ouders aten....
Wij aten namelijk vroeger meer buitenshuis dan thuis....
En dan niet in cafetaria of Chinezen.... maar in luxe restaurants....waar ik dus op moest letten dat ik niet knoeide, beleefd moest zijn, en keurig met 8 delig bestek moest eten....
"Doet het je nog wat als je dat restaurant nu zo ziet" vraagt Willem....
En ja... toch wel.... er is namelijk zo'n enorme weg vooraf gegaan van toen naar nu... een kloof ontstaan.....
Wat toen zo gewoon was is nu zo ongewoon...
En ik heb die weg van gewoon naar ongewoon bewust bewandeld.... en het heeft me heel wat hoofdbrekens, onbegrip, verdriet, geknok gekost... maar ik ben bij dat ik nu daar sta waar ik gelukkig ben... en dingen doe waar ik gelukkig van wordt....
Toch blijft het vreemd dat dat wat veilig had moeten voelen... dat niet deed... wel vertrouwd maar niet veilig....
En nu ik zo dat restaurant zie... en al die herinneringen komen voorbij voelt het nog steeds vreemd vertrouwd... het zijn immers je jeugd herinneringen....maar nu pas ben ik veilig....
Van.... apart... vreemd... dat vertrouwd en veilig toch zulke verschillende inhoud hebben... terwijl je zou denken dat ze zo dichtbij elkaar zouden horen ....
Vertrouwd is denk ik dat wat je kent (herkent)... en veilig dus dat wat je bent....
Zelfs in het onbekende zou je je dus misschien veilig kunnen voelen.....
 Eén ding weet ik zeker.... als het in jezelf goed voelt... kun je (bijna) overal zijn.....
 Van.... thuis... rust.... breiwerk.... katten en honden om je heen.... Willem in zijn stoel die voetbal kijkt.... en heerlijke Duitse brötchen als avondeten....
En de 'de beste zangers'.... wat een heerlijk programma....
De eerste weekend dag zit erop....
Een dag vol zon en weer heel veel gedachten....
Om hier te delen.... en om over na te denken....
Op naar de tweede en voor deze week laatste weekend dag... met volop zon...
Terwijl onze buurtjes in Spanje middenin de overstromingen zitten en in noodweer overleven....
Dus mocht ik denken dat de buurvrouw straks eens leuke verhalen te vertellen heeft.... ik ga er maar vanuit van niet....
Maar ook dat voelt vertrouwd....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten