zondag 13 oktober 2019

13 oktober 2019

Dag van:
Niks zo frustrerend als allemaal mooie herfstwandeling foto's, van paddenstoelen en prachtige herfst gekleurde bladeren die een dak vormen boven een heerlijk geurend herfstbos, met verhalen daarbij over de zachtste temperaturen...(en dat terwijl je nog maar net de koudste oktober dag ooit achter de kiezen hebben).... terwijl je zelf ziek thuis zit...
Nou ja... natuurlijk zullen er nog wel frustrerender dingen bestaan... goh wat word ik genuanceerd op mijn oude dag.... maar vandaag is dit dus behoorlijk frustrerend....
Evenals de foto's uit Malaga, Portugal, Kopenhagen en Kos....
Van... vandaag smaakt alles naar snot...
Ja ik weet het... geen smakelijk stuk om te lezen... maar gedeelde smart is halve smart...
Doe ik dan helemaal niks vandaag... en krijg ik niks mee van dat heerlijke weer en al die mensen die eropuit trokken...
Nou ach... ik slaap... en word wakker om weer in slaap te vallen...
In mijn wakkere momenten drink ik wat... bekijk en like de vrolijke herfst belevenissen van anderen... maar op het moment dat ik snot proef, slaap ik weer in...
Van... pas na vieren komt er ietsepietsie meer leven in mijn lijf...kijk samen met Willem naar het laatste stukje WK turnen... dat kan me wel bekoren.... pak de breipennen en leg ze weer neer ... kijk daarna met Willem naar de film Roman J Israël met Denzel Washington....
prachtige film overigens... welke me weer nieuwe inzichten geeft over niet alleen autisme... want dat is Roman echt wel in al zijn genialiteit... maar ook in het stukje recht en onrecht....
Geen wonder dat Denzel hier genomineerd werd voor een Oscar... maar ik hoop toch ook dat het script in de prijzen is gevallen....
Wat een schitterende gedachtenwereld wordt er in de film geschetst....
En hoe kenmerkend herkenbaar natuurlijk en puur zijn de dialogen als je naar dat fenomeen autisme kijkt...
Dan zijn er toch veel autistiforme mensen om ons heen hoor....
Van... Willem kan de film bijna niet kijken zegt hij regelmatig...
De oprechte klungel die door anderen niet begrepen en genaaid wordt....
Nou Willem... dat heb ik nou bij martel scènes....
In ieder geval... als je niet van komedies of geweld films houdt, is dit een erg mooi alternatief en zeer de moeite waard....
Om het acteerwerk, maar zeker ook om het verhaal....heel bijzonder....
Willem huilde aan het eind... maar ja knip in je vingers en Willem huilt...
En mij bezorgde het kippenvel....
Maar oké... dat had ik gisteren bij 'de beste zangers' ook een paar keer....
Van... enfin,veel beleef ik dus niet en mijn hoofd zit zo vol snot dat ik niet eens gedachten heb om te overpeinzen...
Ik ben trouwens nu wel vaak het woord snot gebruikt hè.....
Maar ik word er ook zo akelig van....
Terwijl ik dagelijks op school snotneuzen veeg... zonder enig probleem....
Zou je allergisch kunnen zijn van je eigen snot......?
Snot is een slijmerige afscheiding, die bij zoogdieren wordt afgescheiden door het slijmvlies van de neus. De functie van snot is het bevochtigen van de ingeademde lucht en het opvangen/filteren van kleine stofdeeltjes en ziekteverwekkers. ... Mensen produceren per dag 1 tot 1,5 liter snot en ander slijm.
Dank u Wikipedia
Wat ik alleen niet begrijp is dat just míjn snot de opgevangen ziekteverwekkers doorlaat...
En gadverdamme 1 tot 1.5 liter....
Zeg me dat het niet waar is....
En dan nog even dit... ja ja... ik word een kenner...
Gezond snot hoort er in het algemeen helder en een beetje transparant uit te zien....
Het heeft een plakkerige textuur, waardoor het eruitziet als lijm....
Als je verkouden begint te worden, dan kan je snot wit van kleur zijn. Ook kan het plakkeriger en dikker zijn dan je gewend bent......
Geel snot duidt meestal op een virus of infectie aan de bijholte van de neus. Dit kun je merken aan een verkoudheid. Als je snot geel van kleur is, is dat vaak een goed teken. Het betekent dat je lichaam aan het vechten is tegen een bacterie. ....
Groen snot kan erop wijzen dat je een bacteriële infectie of schimmelinfectie hebt. Een type witte bloedcel, leukocyten, zorgt voor deze groene kleur. Net als bij geel snot, zijn deze aan het vechten tegen de bacterie......
Denk je nu dat we alles gehad hebben....?
Vergeet het maar....
Heb je rood of bruin snot? Dan kan het zijn dat er bloed in je snot aanwezig is. De kleur kan felrood zijn, maar het kan ook lichtrood of zelfs donkerbruin zijn. Het hoeft niet altijd reden te zijn voor paniek: de kans is groot dat je sinussen ontstoken zijn. Sinussen zijn met lucht gevulde holten links en rechts van de neus. Het kan ook zijn dat je een schrale plek in je neus hebt, of dat er een stukje huid beschadigd is. Zodra je rood slijm ophoest, kan dit betekenen dat je bronchitis hebt.
Van.... dat wat betreft snot...
Laat ik het morgen eens over hoesten hebben....
Ook zo'n fijn fenomeen als je snotverkouden bent....
Je zou bijna kunnen zeggen dat ik toch nog wat zinnigs te melden had...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten