woensdag 30 oktober 2019

30 oktober 2019

Dag van:
"Vroeger gingen mensen met 55 jaar met pensioen.... mijn vader werkte vanaf zijn 55ste niet meer" hoor ik Willem zo vaak zeggen...
Vanmorgen moet ik daar aan denken....
Knap je net de laatste week op van hoest en proest buien ..... sta je op met oorpijn....
En die oorpijn zeurt de hele dag door....
In de kring als we verjaardag van een leerling vieren...
Buiten als de kinderen spelen en juffen verhitte discussies voeren... niet over wel of niet staken, want achter die staking staan we heus wel.... maar over hoe we ludiek kunnen staken....
Buiten terwijl we huilende kleuters troosten...
Als ze werken aan de tafel...knippen.... tekenen... verven.... ik de poppenhoek spelen...
Als we brood eten... ouders te woord staan.... naar de taxibusjes lopen....
De administratie doen....
Het zeurt.... het bonkt nog niet... het zeurt....
En ondanks de gehoorapparatuur hoor ik bijna niks....
Het zeurt als ik naar huis rij... en de zon mijn zicht verblindt...
Als ik naar mijn collega zwaai die achter me rijdt en daar rechtdoor gaat waar ik afsla naar rechts...
Het zeurt als ik bijna bij de supermarkt ben en dan toch besluit om naar huis te gaan....om in mijn bed te gaan liggen....
Alle lieve tips van vandaag als; ui naast je bed... olijfolie in je oor... rode kool blad op je oor, in de wind slaand.... gooi ik een aspirine maar weer erin en probeer te slapen....
Tante Betsy vindt het wel prima....
Vrouwtje eerder thuis... en nog beter... eerder in bed....
Dus nestelt ze zich onder de deken dicht tegen me aan....
De oorpijn zakt wat en Bets en ik slapen gezellig in....
Droomloos....oorpijnloos......
Van... dan word ik wreed door elkaar geschud...
Willem is terug van het bezoek aan zijn moeder...
En Willem is niet van zacht en romantisch....
Willem schudt....
Zoiets van half je schouder uit de kom zeg maar....
Ik versta iets van 'boodschappen'.... en 'eten'.....
Maar het eerste waar ik me bewust van wil worden is of die oorpijn weg is...
Nou.... zo goed als.... het voelt nog wat verdoofd en zwaar....
Bets knort...."Ik lag net zo lekker"....
Tja Bets.... we hebben nu eenmaal een meedogenloze baas boven ons....
Maar wel eentje die aanbiedt om de boodschappen te doen...
Ik mopper niet meer....
Van.... beneden is het koud....
30 Oktober.... oké dan mag het koud zijn....
De temperatuurmeter geeft 16.5 graden aan....
Binnen dus....
Ga ik een vest halen of......
Ik haal sowieso een vest maar.... daar gaat ie dan.....
De verwarming gaat ook aan....
Van... vreselijk altijd die verwarming aan na zo'n lange 'uit periode'.....
Onze verwarming bevindt zich in de vloer.....
En dat kan je elke twee weken zuigen en schoonmaken... maar er zit altijd stof....
En geloof me.... verbrand stof... of heet wordend stof ruikt niet aangenaam....
Die eerste keer verwarming aan is dus een crime....
Van... Willem komt binnen....
Hé... zegt hij aangenaam verrast....'de verwarming is aan'....
Ruik je dat of voel je dat, vraag ik....
Hij ruikt het maar de aangename warmte wint van de geur....
Tja zo kun je het ook bekijken natuurlijk....
Van.... Willem heeft Chinese soep meegenomen voor me....
Beter.... dat scheelt weer koken....
De soep smaakt alleen naar heet water.....zonder smaakje....
Voor mij dus twee eitjes in de pan....
Van.... door alle oorpijn gedoe geen wol gehaald om mijn rok af te maken....
Dan maar de schuur in voor een onafgemaakt project....
Ooit op een beurs gekochte katoen voor sjaals...met ingewikkeld fair isle patroon....
Alleen omdat je er zo'n leuk boodschappenkarretje bij kreeg....
Nu half afgemaakt in een plastic tasje....
Maar nu prima geschikt als tussendoortje....
De pennen tikken... terwijl we kijken naar de beelden van Kees Driehuis....
Zo jong overleden....
Zo veel gekeken naar per seconde wijzer....
En dus ook, zo blijkt nu, per seconde zieker en zieker....
Het went nooit zo'n bericht....
En dat  is goed....
Zulke berichten moeten niet wennen....
Van..... net als de appjes van kleinkinderen....
Die blijven je een warm gevoel geven... altijd weer....
'Oma... heb jij nog vogelkooitjes in jouw schuur'.....
Isa weet dat oma en Willem een soort malle pietje schuur erop nahouden...
Maar nee.... een vogelkooi heeft oma net weggegeven.....
Zal oma vrijdag met je meegaan shoppen voor een nieuwe....?
Dat vindt Isa wel wat....al biedt ze nog aan er zelf eentje van marktplaats dan te kopen...
Maar oma vindt shoppen met haar 14 jarige kleindochter eigenlijk veel te leuk....
Isa wordt groot....
Isa kampt met puberproblemen....
En oma's mogen dan oorpijn hebben misschien... maar het blijft altijd een luisterend oor...
'Tot vrijdag dan oma'....
Van... Willem is himmelhoch juichend over de komst van Dick Advocaat bij zijn Feyenoord... en John de Wolf doet ook mee....
Eindelijk de zweep erover....
Van... de oorpijn blijft weg....
Het oor voelt wel dicht....
Betsy ligt alweer tegen me aan te knorren....
Poezen slapen 2/3 van hun leven....
Zouden wij eigenlijk ook moeten doen na ons 55ste.....
En wedden dat dan ineens alle kwaaltjes weg zouden blijven....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten