vrijdag 4 oktober 2019

4 oktober 2019

Dag van:
En het begon zo mooi vandaag....
Nou ja... mooi....?
De regen stortte zich met bakken vol boven Nederland uit... en vooral boven ons, leek het wel....
Maar verder was het rustig... kalm.... én dierendag....!
Nog meer extra knuffelen....?
Ja hoor...!
 Van.... en het tweede vest is op de rits na af...
Heb ik de moed om die in dit takke weer te gaan halen in de winkel...?
Eerst nog maar eens koffie... even de sociale contacten koesteren.... en nog een bak koffie....
Van... en dan.... de moed gevonden... en eruit....in een stortbui...
Maar ja... ik kan wachten tot ik een ons weeg.... die buien blijven stortregens....
In de auto is het droog.... dus rennen maar....
Oeps.... vastgezet door 6 groene containers...
Nee da's fijn....
Eerst die containers dus aan de kant voor ik kan wegrijden....
En dan kan die auto wel droog zijn... maar ik stap er doorweekt in...
Van... tanken....(oh wat zal ik daar straks bij om zijn... maar dat weet ik nu nog niet)....
En door naar het winkelcentrum....
Wat ga ik eerst doen...?
Die rits halen maar.... daar kom ik tenslotte voor.... en dan kan ik altijd nog kijken naar wol voor een volgend brei project en naar verwennerij voor de diergaarde thuis....(oh wat zal ik daar straks blij om zijn.... maar dat weet ik nu nog niet)....
Van.... de rits... een donkerblauwe ..... lekker stoer....
Zo, een rits mag wat kosten heden ten dage... duurder dan de wol in totaal heeft gekost in ieder geval....
Van... de roltrap af... etalages kijken....
Wauw... mooie trui... die kleuren....!!
En ineens heb ik mijn nieuwe brei project helder voor ogen...
De gewaagde kleuren combinatie okergeel... met zacht zuurstok zalmroze.....
Je moet het zien om te begrijpen wat voor kleur dat is....
Dus... op naar okergeel .....4 bollen... nee toch maar 5....
Britt is tenslotte al 10 en groeit.....
Betalen maar....
Hè verdikkie... da's waar ook... geen boodschappentas bij me... ja toch wel... zo'n opvouw dingetje ....
Wroet....Wroet in mijn tas en warempel ik heb er eentje....
Van....de zalm zuurstok roze kleur hebben ze in de andere wol winkel...
Daar maar heen dus...
Of zal ik....
Ja... ik zal eerst naar Scapino... nu ik daar toch langskom kan ik er best even naar binnen...
Het is tenslotte weer laarsjes tijd en ik moet nog donkerblauwe hebben...
(Wat heb ik toch met donkerblauw vandaag?)....
Het kost me nog geen 2 minuten om leuke te vinden....
Op naar de kassa....
En dan sta je daar....
Voor de kassa....
Bedrag is al aangeslagen....
Maar geen portemonnee...
Geen portemonnee...?????
Tuurlijk wel... goed kijken Wamp....
Nee... geen portemonnee....
Tas op z'n kop....
Nog steeds geen portemonnee....
Shit.... help... portemonnee weg....
Terug naar de wol winkel...
Vast laten liggen daar met dat gedoe van tasjes zoeken....
Nee... geen portemonnee gevonden....
Shit... help... naar de bewaking dan maar...
Vast iemand die hem daar heeft gebracht....
Shit... help... geen portemonnee gebracht....
Echt weg dus...
Foetsie... gejat... gestolen... onheus toegeëigend....
Kop erbij houden.... passen blokkeren....
Hoeveel wel niet... betaalpas... spaar pas... gezamenlijke rekening pas... creditcard...
Bellen... bellen... bellen....bellen....
En Willem bellen....
Terug naar de bewaking...
Misschien nu gevonden...
Nee dus....
Van... de kinderen appen me.....
Geen tijd nu vertel ik ze... portemonnee foetsie.... gejat... gestolen... onheus toegeëigend...
Of alleen mijn pasjes erin zaten....?
Ja duh... ik heb zo goed als nooit meer contant geld... hooguit een euro en wat muntjes van 10 en 20 cent...
Oh en m'n winkel muntje... shit... help... balen....
Of mijn rijbewijs er niet in zat.....?
Ooooooooooooh shit... help....JA... die zat er ook in....!
Meteen maar naar het gemeentehuis... nieuwe aanvragen...
Oeps nee muts....
Je hebt geen geld voor het maken van een pasfoto... en al helemáál niet voor een rijbewijs plus boete omdat ie gestolen is...
Alsof ik daar om gevraagd heb dat iemand mijn portemonnee jat... steelt... onheus toeëigent.....
Van.... naar huis dan maar...
Zonder geld heb je op een winkelcentrum niks te zoeken....
Thuis direct aangifte doen...
Dat moet tegenwoordig toch allemaal online....
De pasjes blokkade heb ik in ieder geval al ter plekke geregeld...
Nog fijn dat hij of zij mijn mobiel in de tas heeft laten zitten....
Binnen 5 minuten was alles voor elkaar...
En de dief kon niks meer....
Misschien zat er net 50 cent in voor de wc....
Van.... nou dat aangifte doen heeft ook wat voeten in de aarde hoor...
En DigiD app moet je hebben....
Hupsakee dan maar weer...
Ik heb de app...
Mobiel tegen je paspoort houden....bzzzzz trilt die...
Nu scannen....
Geregeld....
Van..... de aangifte....
Mijn verhaal op papier... tot op het tijdstip nauwkeurig want ik heb de pin tijd op de bon staan van toen ik wol haalde...
En daar of onderweg naar Scapino (1 minuut lopen), moet het gebeurd zijn....
Hoe nauwkeurig kun je zijn....
Van... oeps.. nu de opsomming van gestolen goederen...
En dan ga je nadenken hè....
Goéd nadenken....
De betaalpasjes dus....en de creditcard....
Dat zei mijn nuchter blijvend, crisisbestendig, af hoc reagerend brein daar....
 Maar... nu zit ik met koffie thuis achter de pc.....
En och lieve help.... mijn ANWB pas... zorgverzekering pas... vogelbescherming pas...winkelpassen....medicijn kaart...
Ooooooooh en al die kleine kattebelletjes van mijn kleinkinderen... en kinderen toen ze klein waren.... en dat strijkkralen bloemetje.... alle visitekaartjes....
Aaaaaah en alle pasfoto's van kinderen, kleinkinderen, Willem, neefje, nichtje, en mijn vriendin en ik in dat fotohokje 20 jaar geleden....
Neeeeeeeeeee.... en mijn kettinkje uit Gibraltar dat ik wilde laten maken met Willems hartje van Venetiaans glas....
Van.... mijn portemonnee is een geschiedenisboekje van verzamelde kleinoden uit alle tijden....
Ik kon nooit iets weggooien... behalve de bonnetjes dan....
En alles bewaarde ik in die portemonnee...
Ooooooch.... die portemonnee... ook van mijn vriendinnetje gekregen toen ze uit Sri Lanka kwam....
Van... het besef komt... langzaam dringt de kleine ramp tot me door....
Het balen wordt een ander balen....
Van... ik geef iedere collectant... menig bedelaar... en de dakloze krantenverkoper altijd geld....
Mensen die het moeilijk hebben wil ik met alle liefde bijstaan...
En iedereen is altijd welkom...
Maar blijf dan ook GADVERDAMME van mijn spullen af....
Van... en dan vraag ik me af hè, als zo iemand in mijn schatkistportemonnee neust... en op zoek naar geld al die lieve briefjes tegenkomt voor de liefste mama en de allerliefste oma... en het kleine groene hartje ziet.... of de tekeningetjes en de malle pasfoto's.... of hij of zij dan niet een ietsepietsie schuldgevoel krijgt in dat godvergeten onfatsoenlijk hart.....
Of hij of zij dan niet de portemonnee ergens zo neerlegt dat die gevonden wordt met al mijn schatten er nog in....
De muntjes mag hij of zij houden.... die ene Intratuin bon waar nog 4 euro op staat ook....het zal me een zorg zijn... maar die 'schatten'... die wil ik graag terug... die zijn onvervangbaar....en ze kunnen nooit meer overgedaan worden want mijn kinderen en kleinkinderen zullen nooit meer 2 of 4 of 6 worden.... en mijn vriendin en ik nooit meer 40....
Dat kleine hartje van die oude kromme Israëliër in Gibraltar kan ik niet meer aanschaffen.... het mannetje murmelde immers dat hij de week erop zijn winkel zou sluiten na 50 jaar... en terug zou gaan naar zijn beloofde land....
 Het was niet zomaar een portemonnee...
Het was een portemonnee vol verhalen....
Een portemonnee met een geschiedenis....
En elke volgende zal een portemonnee zijn vol verloren verhalen....en een verloren geschiedenis....
Van.... als hij maar een beetje schuldgevoel heeft..... of spijt misschien....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten