zaterdag 19 oktober 2019

19 oktober 2019

Dag van:

Ik heb mezelf door de nacht geroggeld....
Maar het ging al beter dan de andere nachten...
Ik heb zelfs wat langer door kunnen slapen...
Wel vanmorgen wat gemopper uit naastliggende ruimtes... Babeth kamer.... de badkamer...."tjonge wat lig je toch te hoesten"...
Maar verder weer een beter gevoel dan gister of eergisteren....
En wat ik uit de verhalen van mede verkoudheid lijders begreep houdt dit hoesten lang aan...
Mijn neus loopt... dat zou je irritant kunnen noemen maar ik vind alles beter dan een neus die constant dicht zit...
Laat maar lopen dus...
Van... ik doe het rustig aan vandaag....
Alles op z'n elfendertigste...
En terwijl ik dat schrijf denk ik meteen alweer "waar komt die term nou toch eigenlijk vandaan?"...
Hebben jullie een idee....?
Ik inmiddels wel....
Don't ask your man, ask Google...
Het gezegde is ontstaan uit een weefterm. De elf-en-dertig was een kam voor het weven van zeer fijn textiel: een weefkam waar 41 gangen doorheen gingen (oftewel 11 en 30; vandaar elf-en-dertig) en 4100 draden doorheen geschoven konden worden. Een fijnere weefkam bestond er niet. De wever die met deze geavanceerde weefkam in de weer was, moest heel secuur en precies werken. Vandaar de oude betekenis van ‘keurig’ of ‘netjes’: het weefsel dat van deze kam afkomstig was, was van topkwaliteit.
Kijk... daar word ik nou vrolijk van...
Een gezegde uit de handwerk wereld ....
Niet dat het me maar enigzins wat zegt hoor...
Nou ja... een weefgetouw wel... en wat een weefkam is weet ik ook nog wel....
Maar dat gehannes van die draden is dan weer abracadabra....
Ik lees verder.....
Op zijn elfendertigst – ook wel gespeld als ‘op z’n elfendertigst’ of ‘op zijn elf-en-dertigst’ – betekende aanvankelijk zoiets als keurig of netjes. Later heeft op zijn elfendertigst ook een andere betekenis gekregen, namelijk langzaam, omslachtig of traag. Een persoon die op zijn elfendertigst werkt, doet het lekker rustig aan en maakt zich totaal niet druk. Het gezegde komt in elk geval sinds 1620 in de Nederlandse taal voor
Dus eigenlijk betekent het oorspronkelijk, netjes en keurig.....al kan je dan ook wel langzaam moeten werken natuurlijk....
Maar vanwaar dan de betekenis van traag en langzaam....?
Spitten maar weer....
op zijn elfendertigst te maken met de trage wijze waarop de Staten van Friesland, bestaande uit de afgevaardigden van 11 steden en 30 grietenijen, overlegden.  De provincies of gewesten in de Republiek waren erg autonoom en daarbinnen genoten de steden eveneens aanzienlijke vrijheid. De Staten-Generaal dienden voornamelijk om zaken van landsbelang te bespreken, zoals belastingheffing, militaire kwesties en het buitenlands beleid. De bijeenkomsten in de Staten-Generaal, die sinds 1464 bestonden, waren altijd lastig. Er moest ‘gepolderd’ worden: lang overleggen, water bij de wijn doen, geven en nemen. Zo kwam men uiteindelijk tot een compromis. De Friezen hadden het daar maar druk mee. Ze moesten namelijk eerst overleg plegen met de elf steden en dertig grietenijen (plattelandsgemeenten) in hun provincie. Kwamen de Friezen er niet uit, dan begon dit hele circus weer van voren af aan. Deze klus kon weken duren, waarna de afgevaardigde ook nog naar Den Haag moest reizen om de verzoeken en mandaten uit de provincie in vergadering te brengen.
Tuurlijk... de politiek... wat anders...!!
Van... maar oké... ik doe dus alles vandaag op z'n weefgetouws... of op z'n politieks....
Drink nauwkeurig, netjes en rustig traag mijn koffie....
Bedenk zorgvuldig en bedachtzaam hoe ik mijn dag zal indelen...
Sta behoedzaam op en pak mijn tas om dan keurig volgens alle verkeersregels eens naar het winkelcentrum te rijden om daar wat water bij de wijn te doen waar het gaat om de kleurkeuze rits voor het, zonder kam,  vers gebreide dubbeldraads vest....
Daarna schaf ik mijzelf een drietal panty's aan en kan iemand mij vertellen waarom ze de leukste kleuren NIET in grote maten hebben....?
Van... nu nog een bh.....
Ik ben een beetje klaar met dat push up gedoe...
Doe mij maar zo'n ding waar ze nog net niet in hangen maar wel stevig vervoerd kunnen worden...
Geslaagd...!!!!
Gewoon bij Ter Stal....
En kijk aan... ik heb mijn tieten niet meer net onder mijn kin opgebonden ... en ik hoef ze niet meer als cupcakes in een vormpje te frutselen.... ze bungelen nu gewoon op de plek waar ze horen te zitten... ergens tussen mijn navel en mijn kin....
Gewoon daar waar mijn leeftijd ze betaamd te vinden....
Van... volgende project is een cadeautje voor een klein jongetje die net een zware rot operatie gehad heeft en waar ik straks op bezoek ga...
Zowaar... een dino ei gevonden... prachtig verpakt in een doosje waar het ei half uitsteekt....moet je in het water leggen en dan komt er een dino uit....
Nu nog iets voor zijn tweeling broertje die niet van zijn zijde week in dat ziekenhuis...
Ik kijk bij de wat goedkopere presentjes...
En kijk nou...
Exact datzelfde dino ei... niet in doos maar in een hard plastic verpakking voor maar liefst €6.00 goedkoper...
Ik betaal dus maar liefst €6.00 voor een doosje....????
Die is gek...!!!
Daar is zeker niet op z'n elfendertigst over nagedacht....
Ik kies dus voor twee dino eieren in plastic en koop bij Jamin aan de overkant nog wel wat lekkers extra voor het kleine dappere patiëntje....
Een aliënachtig snoep ding en voor de grote zus confetti icecups....(iets met chocolade dus)....
"Moet het zakje icecups dicht of zal ik het open laten mevrouw... kunt u onderweg lekker snoepen"....
Nee dank je...seal maar dicht dat ding... ik lust geen chocolade...
Oeps....
Half Jamin draait zich nu om.....
Euh... het is een cadeautje... stotter ik......
Lust u echt geen chocolade...?
Hoor je dat... die mevrouw lust geen chocola...
Wa mot ze hier dan...loat ze wegwese... hoor ik in plat Arnhems....
"Dat horen we niet vaak dat vrouwen geen chocolade lusten mevrouw"... zegt de vrouw achter de kassa...
Nee dat merk ik.... maar ik eet zelden chocola... ben er niet zo gek op...
Maar van drop kan ik niet afblijven hoor... probeer ik de klanten nog te sussen...
(En de volgende keer denk ik even na eer ik wat zeg......)
Van.... ik heb alles... ik kan naar de....
Oh nee... mijn ING pas nog activeren en een wachtwoord ophalen....
Ren... ik heb nog een kwartier voor de ING sluit...
Van... ik regel mijn pincode...(snik ik had zo'n makkelijke en nou zo'n nadenk pincode... bah)... Ik regel de enveloppe met wachtwoorden.... en dan vraagt de medewerker of hij wat mag vragen... over verzekeringen....
Ja natuurlijk mag dat.... je hebt nog 5 minuten voor je je tent moet sluiten...
Of ik tevreden ben met mijn verzekeringen en waar ik verzekerd ben...
En of ik dan vervolgens misschien eens na wil denken over verzekeren bij ING.... zij werken samen met nationale Nederlanden.....
Ho Wamp... eerst nadenken voor je wat zegt.... je hebt geleerd zojuist....
Ik zeg dus alleen (misschien iets te stellig) NEE....!
U bent nogal zeker van uw zaak... ervaringen met nationale Nederlanden....?
Ho Wamp.... eerst nadenken voor je wat zegt....denk aan chocola....
Ik zeg dus alleen (misschien iets te verbolgen) JA...!
U klinkt niet positief... mag ik vragen wat uw negatieve ervaring is...
Ho Wamp.... eerst....TE LAAT.....
Nationale Nederlanden neemt zijn klanten niet serieus... heeft geen enkel vertrouwen in je verhaal... trekt direct al je woorden in twijfel... en werkt... euh... op z'n elfendertigst... in de tweede betekenis van het woord... traag dus....
Of ik vertrouwen belangrijk vind....?
Nou meneer... ik weet in wat voor tijd we leven... en ik kan in dat opzicht jullie een béétje begrijpen... maar een ietsepietsie mensenkennis en aanvoelen dat wij wel te vertrouwen zijn en geen onzinnige oplichters verhalen vertellen, was fijn geweest toen we jullie nodig hadden....
En dat was twee keer...bij een beetje nare schade die mijn auto was berokkend terwijl ik er niet in zat.... en bij onze douchecabine waar het glas van knapte zonder dat we maar iets deden en er erg van geschrokken waren....en twee keer dezelfde ervaring....
Nog geen..."goh wat vervelend voor u"... kon eraf...
En ik weet niet wat voor communicatie training ze daar krijgen... maar wat mij betreft mag je overstappen naar een klantvriendelijkere manier....
Oeps... ik zei toch "TE LAAT ".....
De man doet net of hij druk met iets is...
Ik hoor het al mevrouw... ik val u niet langer lastig... fijne dag nog en succes bij uw Ohra....
Van... kijk... en ik wil niet vervelend zijn hoor... maar een "wat vervelend dat u zulke nare ervaringen heeft bij ons... kunnen we daar iets aan doen"... was toch leuk geweest... of niet dan....?
Van... en dan nu héérlijk naar dat dappere kleine mannetje en zijn familie... en boodschappen doen...
Ik heb zin in eigengemaakte gehaktballen...(zowaar wat eetlust gevoel terug)...
En de avond vullen met rits innaaien.... en een probeersel voor de kleuter kerstboom waar altijd voor iedere leerling waar gebreids in hangt....
Maar het lijkt op een gebreide penis koker.... dus project mislukt...
Dus volgende keer... volgende poging...
Want morgen....?
Morgen meiden dag....
Eropuit met mijn oudste kleindochters en dochter... naar.... jawel...DE EFTELING...
I can do that....!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten