maandag 14 oktober 2019

14 oktober 2019

Dag van:
Of het al wat beter gaat....?
Het gaat zoiets van vlaagsgewijs.....
Op en af....
Van... maar dan hoor je 's ochtends in alle vroegte, nadat de baas zijn honden uitliet...."Ik wil zo graag een visje halen in Duitsland... het is tenslotte vakantie"....
En dan laat die oh zo lastige kant van mij zich zo zien hè....
Die kant die ik m'n hehe leven al heb.... die kant van jezelf opzij zetten en eerst aan die ander denken...
Dat deed ik als kind al... ik kon en mocht ook niet anders...
Dat deed ik in mijn eerste huwelijk.... ik wist immers niet beter....
En toen deed ik het een hele tijd niet... en dacht aan mezelf... ging weer studeren... bekleedde andere onderwijsfuncties.... ging overal heen....
Behalve dan als de kinderen en later de kleinkinderen me nodig hadden...
Dan stond ik direct weer klaar...
In mijn werkomgeving dito... ik kan slecht nee zeggen....
En nu dus ook weer...
In deze relatie...
Oooooh het is al beter dan het ooit was hoor... ik laat me niet alles meer zeggen... en doe ook heus leuke dingen... maar oh als dat stemmetje "ze hebben je nodig" klinkt....
Zo vaak krijg ik te horen "Je moet meer aan jezelf denken"....
En ik snap het wel.... maar als zorgen nou gewoon een onderdeel van jezelf is...
Ik bedoel... een mens vormt zich in haar leven... wordt gevormd... doet daar zelf aan mee...
Een mens is getekend door het leven... door welke omstandigheden dan  ook....
Ik zeg wel eens..."een mens heeft in feite alles in zich.... de Florence Nightengale en de moordenaar.... de mens komt alleen niet in alle omstandigheden dat dit eruit zal komen"...
Je weet immers nooit hoe je in of onder bepaalde omstandigheden zal reageren....
Of je opkomt voor jezelf... voor je naasten... voor die ander...?
Nou en die omstandigheden... die ervaringen die maakten mij tot wie ik ben...
Kom ik weer in andere omstandigheden dan ontwikkel ik mij verder...
Maar..... ik heb ook nog een stukje kern....
Dat wat onder alle omstandigheden nou eenmaal altijd bij mij hoort...
En ik ben er stellig van overtuigd dat ik dat stukje zorg al van jongs af aan heb...
Het is aan mij hoe ik dat onder de bepaalde omstandigheden inzet...
Van.... en vandaag ben ik zwak en ziekig..... labiel en dus snel over te halen....
Terwijl ik misschien juist vandaag wat meer op mijn strepen had moeten gaan staan....
Maar tja... dan komt die andere kern kwaliteit ook naar boven..... dat eropuit trekken... avonturieren.... ontdekken....
Slechte match die twee zal ik maar zeggen....
Van.... enfin... we gaan dus een visje eten in het Hollands Vis Paradijs in Kleve...
Willem dan... want ik krijg geen hap door mijn keel...
En als ik al een hap neem komt die kant en klaar geraspt mijn maag in omdat die hap eerst langs alle zaagbladen en tanden van mijn keel moet....
Trouwens.... ook grote kans dat ik al een hoestbui heb eer ik de hap heb doorgeslikt en die dus pardoes zo op de statafel van de viseters naast mij beland....die daar dan weer not amused van zijn....
Van.... och ja... hoesten.... hoe zat dat ook alweer...
Hoesten is een natuurlijke manier van het lichaam om de luchtwegen schoon te maken. Als u slijm ophoest, verwijdert dat rookdeeltjes, stof en slijm uit uw luchtpijp, keel of longen. Soms moet u hoesten zonder dat er slijm vrijkomt. We spreken dan van een droge hoest of kriebelhoest.
Als alles eruit gaat... waarom blijf ik dan zo lang lamlendig...
Hoe lang heeft zo'n hoest nodig om al die er bacillen eruit te krijgen...?

  • Bij normale hoest wordt slijm geproduceerd. Hiermee maak je je longen schoon. doorgaans bent doorgaans snel van het hoesten af.
  • Bij vastzittende hoest zit er taai slijm vast in de longen. Dit komt met hoesten moeilijk los. Je moet hierdoor veel en diep hoesten. Daardoor kan het lijken alsof je het benauwd hebt. Deze benauwdheid is na de hoestbui meteen weer over.
  • Droge of kriebelhoest heeft eigenlijk geen functie. Er wordt geen slijm opgehoest. Irritatie van de longen door prikkelende stoffen of door een verkoudheidsvirus is meestal de oorzaak. U
    herkent het aan het blaffende geluid. Soms komt er een kleine infectie bij, maar dan zonder slijmvorming. Na een paar dagen is de kriebelhoest meestal verdwenen.
Ik heb vooral last van irritante hoest.... bestaat dat ook....?
Niet de irritatie van prikkelende stoffen maar gewoon irritante hoest....
Maar ik raak er wel geïrriteerd door....
Van.... Willem heeft in ieder geval zijn visje gehad... we hebben weer goedkoop kaas kunnen halen want dat kost in Duitsland ook geen drol....
Willem heeft de tank weer vol goedkope benzine...
En daarna ben ik op de stoel thuis direct in slaap gevallen...
Wat je dan na anderhalf uur in een onmogelijke positie weer de nodige andere klachten oplevert...
Laat ook maar... ik sukkel nog wel even verder....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten